سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

نگاهی به فیلم محسن قرائی/

«خسته نباشید» گامی بلند در مسیر فیلمسازی یک کارگردان

غوغا بیات درنمایی از پشت صحنه فیلم «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی وافشین هاشمی

یک منتقد «خسته نباشید» را ادامه فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» دانست و گفت: محسن قرائی تنها بیست و نه سال دارد و «خسته نباشید» به عنوان نخستین فیلم سینمایی وی، گام بسیار بلندی در مسیر فیلمسازی اوست.

«حسن شیخ حائری» منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم «خسته نباشید» ساخته محسن قرائی، اظهار داشت: فیلم سینمایی «خسته نباشید»  را باید فیلمی در ادامه فیلم ماندگار «خیلی دور، خیلی نزدیک» دانست که می توان برای سه گانه شدن آن هم برنامه ریزی کرد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، بیشتر در رصد کهکشان ها و افلاک بود اما این بار در فیلم سینمایی «خسته نباشید» و با تهیه کنندگی وی، به اعماق زمین توجه شده است که ای کاش این نگاه به عجائب آفرینش، بیش از آنچه در فیلم دیده می شود، بود تا قاب های زیبای بیشتری بر دیدگان مخاطبان می نشست.

این منتقد در ادامه افزود: طرح اولیه «سید رضا میرکریمی» در کنار  فیلمنامه «محمد رضایی راد» و کارگردانی «محسن قرائی»، فیلمی روان و کم نقص پدید آورده است. فراموش نکنیم که محسن قرائی تنها بیست و نه سال دارد و «خسته نباشید» به عنوان نخستین فیلم سینمایی اش، گام بسیار بلندی در مسیر فیلمسازی اوست. البته افشین هاشمی هم به عنوان کارگردان دیگر اثر، در این پروژه حضور داشته و نقش او هم در موفقیت این فیلم غیرقابل انکار است.

شیخ حائری تصریح کرد: مجموع بازی ها در فیلم یکدست است و البته بازی کارگر مقنّی کرمانی، فراموش نشدنی و دوست داشتنی است.

وی در ادامه افزود: «خسته نباشید»، اصطلاحی منفی در فرهنگ ماست که ترجمه ای جعلی بصورت «DONT  BE TIRED» دارد و نامگذاری فیلم به این نام، در حقیقت نقد استعمال این اصطلاح بین ایرانیان است، گویی که ما همیشه خسته ایم! نکته دیگر در فیلم، بحث های مربوط به همزیستی زبان ها و فرهنگ هاست که  با ظرافت در قصه فیلم گنجانده شده که باید به دست اندرکاران فیلم و بویژه به سید رضا میرکریمی، «خداقوت» گفت.

شیخ حائری تصریح کرد: توجه به سرزمین مادری و این نکته که انسان، علیرغم مهاجرت که ممکن است به هر دلیلی پیش آید، باید همواره به مبدا خود توجه داشته باشد، از نکات اصلی در فیلم است. همچنین تلاش شده است تا از طریق ارتباط فرهنگی بین انسان ها، مسائل و مشکلات مختلف زندگی به شکل سینمایی و در بستر یک قصه اصلی و چند قصه فرعی، روایت شود تا بتواند باورپذیری را برای مخاطب به ارمغان آورد.

وی در ادامه افزود: با توجه به دو زبانه بودن فیلم، پیشنهاد می شود بازنگری در نگارش زیر نویس فیلم و رعایت دقیق قواعد ویرایشی و نگارشی و رفع برخی اغلاط موجود مانند: کلمه «عاشق اش» -  که در زیرنویس فعلی فیلم، بصورت «عاشقاش» حکّ شده است -  انجام پذیرد.

این منتقد وروزنامه نگار در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: «خسته نباشید»، ماحصل اعتماد حوزه هنری به فیلمسازان جوان متعهد است که با مدیریت «سید رضا میرکریمی»، اثری آبرومند را پدید آورده است، اعتمادی که هرچه بیشتر انجام شود، شاهد رونق تولیدات ارزشمند برای سینمای کشور خواهد بود به شرط آنکه روند شناسایی استعدادها، بر اساس یک برنامه‌ریزی معقول و با توجه ویژه بر مقوله «استمرار آموزش استعدادها» انجام پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.