جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۰

سازنده «سیاووش»: بازی ایرانی «راش» برای رایانه، موبایل و تبلت ساخته می‌شود/ بودجه دولتی بازی‌ساز را تنبل می‌کند!

بازی سیاوش

حسن مهدی‌اصل از بازی سازهای ایران که بازی «سیاووش» او چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است از ساخت بازی «راش» خبر داد و گفت: قرار است بازی «راش» هم برای موبایل و تبلت و هم برای رایانه ساخته شود.

حسن مهدی‌اصل در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: به تازگی ساخت بازی راش را آغاز کرده ایم و به این علت که قرار است هم موبایل و تبلت و ویندوز و مک و ... باشد ساخت آن تا سال سال آینده طول خواهد کشید. همین موضوع گستردگی کار و بین المللی بودن بازار این بازی چالش ها و دردسرهای زیادی را برای ما به وجود می آورد.

وی از اعضای شرکت بازی سازی خود نام برد و افزود: در شرکت بازی سازی ما که با عنوان «سورنا پردازش» به ثبت رسیده است؛ علی‌اکبر محمدی، احمد محمدنژاد، صادق برومند، نادر گلباز و محمد آقایی با من همکاری می کنند.

این بازی‌ساز ضمن اشاره به انجمن بازی سازان ایران که از چندی پیش قرار بر راه اندازی ان شده است گفت: شرکت «سورنا پردازش» به عنوان یک شرکت بازی ساز مستقل در این انجمن حضور دارد. ما کارهای اجرایی و ثبت این انجمن را انجام دادیم و منتظریم تا سازمان اداره کار، نمایندگان خود را به ما معرفی کند تا با مشخص کردن یک تاریخ، انتخابات را انجام دهیم. به محض اینکه انتخابات انجام شود هیات مدیره و کسانی که اعضای انجمن را انتخاب می کنند خودشان کارهای فعال سازی را انجام می دهند اما زمان برگزاری این جلسه و انتخابات را دقیقا نمی دانم. باید دید که دولت تا چه اندازه می تواند بر روی آن زمان بگذارد. تصمیم داریم که علاوه بر شرکت های عضو  افراد متخصص را هم به این انجمن اضافه کردیم که آن ها زیرمجموعه این انجمن باشند؛ اما نمی توانند جزو اعضای حقوقی رای دهند انجمن باشند و این کار وظیفه شرکت ها است.

مهدی‌اصل هدف از تشکیل این انجمن را اینگونه تشریح کرد: هدف از تشکیل این انجمن نیاز شرکت های بازی ساز ایرانی که به 50 شرکت رسیده، به یک صنف متحد است زیرا تعداد شرکت هایمان از یک عدد خاصی بیشتر شده و برای اینکه حق و حقوق این شرکت ها گرفته شود، بودجه مشخصی داشته باشند، حمایت های منظم و درستی از آن ها شود و همه این مشکلات و راهکارهایی که برای مشکلات وجود دارد را این صنف پیگیری می کند.

وی افزود: متاسفانه سال های پیش ارگان های مختلف از شرکت های بازی ساز سوءاستفاده می کردند، پول ها می گرفتند و خودشان خرج می کردند. این شرکت ها هم دستشان خالی می ماند یا اگر مشکل قراردادی داشتند باز چون خود همان ارگان ها با آن ها قرارداد بسته بودند هیچ کاری نمی توانستند انجام دهند.

این بازی ساز در ادامه از سبک بازی پیشین خود با نام «سیاووش» صحبت کرد و گفت: انتخاب این سبک به هسته برنامه ریزیمان برمی گردد و یک مقدار هم محبوبیت این سبک در خارج از ایران باعث انتخاب آن شد. ما در ابتدا قصد داشتیم بازی سیاووش را استراتژیک بسازیم اما با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم سبک استراتژیک در ایران هیچ طرافداری ندارد ولی همین را اگر تبدیل کنیم به سبک اکشن ماجرایی یا اکشن آرپیجی مخاطب خود را پیدا می کند.

مهدی‌اصل در پاسخ به این سوال که چرا موتورهای بازی ایرانی نمی تواند با موتورهای بازی خارجی رقابت کند؟، بیان کرد: موتور یک ابزار برای ساخت است و هیچ موقع  نمی تواند رقابت کند و چیزی که رقابت می کند خروجی است. خیلی از موتورهای خارجی هم هستند که نمی توانند کار کنند اما شخصی که از آن ابزار استفاده می کند مهم است و خروجی که از آن ابزار گرفته می شود تاثیرگذار است. ما خیلی بازی های ضعیف را هم می بینیم که با بهترین موتور دنیا ساخته می شوند اما اصلا قابل عرضه نیستند. در واقع تولید کننده است که می تواند از آن ابزار  استفاده بهینه بکند که خروجی مناسبی داشته باشد. ما هم با ابزار خودمان حداکثر استفاده ای را که می توانستیم از این ابزارها داشته باشیم را در بازی منتشر شده استفاده کردیم و محصول بعدی ما هم دقیقا با همین ابزار دارد ساخته می شود.

وی در رابطه با هزینه ساخت بازی های خود گفت: اوایل کمک مالی به ما می شد اما به خاطر این که کمک ها مشارکتی بود و عملا هیچ کمک مالی به ما نمی شد و تنها یک تعهد برای شرکت ایجاد می کرد اصلا عادلانه نبود. همه ما این موضوع را پس زدیم و تلاش می کنیم که با هزینه خودمان بازی را تولید کنیم. بازی «راش» را با هزینه شخصی خودمان تولید می کنیم و هر چه که برای ساخت آن دریافت کرده بودیم را پس دادیم. ساخت «راش» 300 میلیون تومان هزینه دارد.

این بازی ساز با بیان این که صنعت بازی های رایانه ای در ایران موفق نیست، اظهار داشت: این صنعت نمی تواند هزینه های تولید خود را جبران کند. مسئله خوب خریدن مردم نیست زیرا یک صنعت، یک محصول و یک بیزینس زمانی می تواند موفق باشد که علاوه بر هزینه هایی که برای آن انجام می شود به سود برسد در واقع این صنعت در ایران به سود نرسیده است اما خوب خوشبختانه بچه ها یک کم آگاه تر شدند و بازی هایی را می سازند که برای فروش خارجی فرستاده شود.

وی در پاسخ به این سوال که آینده این صنعت را در ایران چطور می بینید؟، بیان کرد: چیزی که در این چند سال اخیر دیده می شود این است که شرکت های با سابقه و قدیمی تصمیمشان عوض شده و قرار است دست به جیب باشند و خودشان تمام ریسک ها و هزینه ها را به عهده بگیرند و توانسته اند در بازار خارجی راه پیدا کنند. این امر نوید یک اتفاق خوب را می دهد به این خاطر که دارند یاد می گیرند تا به اسم حمایت با بودجه هایی که بیشتر برای آن ها دردسر ایجاد می کند و تنبلشان می کند نمی توان در بازار جهانی موفق شد. فکر می کنم در یکی دو سال آینده اتفاقات خیلی خوبی در این عرصه خواهد افتاد حداقل محصولاتمان که در خارج از ایران پخش می شود خیلی بیشتر خواهد شد و بازی سازها برای خودشان و کیفیت کارشان و چیزی که مطمئن هستند می فروشد تلاش می کنند و می سازند نه اینکه به همین بیماری ادامه دهند و تنها کارهای سفارشی بسازند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.