شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

در گفت‌وگو با سینماپرس عنوان شد؛

رحماندوست: دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» سفارش‌دهنده آثار عاشورایی سینمایی به حوزه هنری است

مجتبی رحماندوست*

مجتبی رحماندوست؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انقلاب اسلامی و یکی از اعضای دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» از تاسیس این مرکز خبر داد و گفت: این دفتر اگر سفارشی برای کار سینمایی عاشورایی مانند فیلمنامه و مستندسازی و مسابقه داشته باشد به بخش سینمایی حوزه ارائه می‌دهد تا در آنجا اجرا شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، چندی پیش خبر تأسیس دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» منتشر شد که پرداختن به موضوعات عاشورایی در سینما از جمله فعالیت‌های آن نام برده شده بود. مجتبی رحماندوست اظهار کرده بود که توجه به سینما از فعالیت‌های این دفتر همراه دیگر هنرهاست. در این زمینه و در مورد نوع فعالیت این دفتر در حوزه سینما از رحماندوست جزئیات را جویا شدیم.

مجتبی رحماندوست؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس از تاسیس «دفتر ادبیات و هنر عاشورایی» از روز دوشنبه؛ دوم دی مصادف با اربعین حسینی، در حوزه هنری خبر داد و گفت: عنوان این دفتر هنر و ادبیات عاشورایی است، گرچه خود کلمه هنر عام است و انواع گونه های ادبی و هنری را مانند داستان و شعر را در بر می گیرد. کافی بود بگویند دفتر هنر عاشورایی زیرا داستان هم، هنر است، شعر هم، هنر است اما در اصطلاح رایج تر امروزی این گونه ها، مثل شعر و داستان را ادبیات می گویند گونه های دیگری مانند تجسمی، سینمایی، موسیقی و تئاتر و ... را هم هنر می گویند به همین علت ما هر دو کلمه هنر و ادبیات را - گرچه دومین کلمه لازم هم نبود- برای این دفتر انتخاب کردیم.

دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» یک دفتر فراسازمانی است

 وی علت این انتخاب را اینگونه توضیح داد: مسئولین این دفتر هر دو کلمه هنر و ادبیات را برای عنوان این دفتر انتخاب کردند تا مشخص شود هم بخش ادبیات، شعر و داستان مدنظرشان است و هم بخش هنر یعنی موسیقی، سینما، تئاتر، تجسمی و ... منظور است زیرا حوزه هنری تمامی این رشته ها را در خود دارد در واقع این دفتر یک دفتر فرا رشته ای، فرا دفتری، فرا گروهی و فرا سازمانی حوزه هنری است.

رحماندوست ادامه داد: مسئولی که در دفتر هنر و ادبیات عاشورایی مستقر است با شاعر، قصه نویس، سینماگر و موسیقی دان و ... سروکار دارد. کار این دفتر هم، این است که افراد منتخب رشته های هنری را دور هم جمع می کند و یک موضوع تعیین شده عاشورایی و چگونگی پرداختن به آن در زمینه های سینمایی، ادبی، داستانی، شعری، تجسمی و موسیقی را مورد بحث و گفت و گو قرار می دهد و در نهایت نتیجه گیری می کند.

«محمدرضا سنگری» رییس دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» شد

وی گفت: تمامی فعالیت های این دفتر، زیر نظر محمدرضا سنگری است که به عنوان رییس این دفتر انتخاب شده و مستقیما مدیریت و مسئولیت دفتر هنر و ادبیات عاشورایی را برعهده دارد. برنامه ریزی درباره فعالیت های این دفتر، استفاده از توانمندی های حوزه هنری مرکز و بهره گیری از هنرمندان همکار حوزه هنری های سراسر کشور از مسئولیت های مدیر این مجموعه خواهد بود.

دفتر مرکزی «هنر و ادبیات عاشورایی» در تهران مستقر می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: دفتر مرکزی «هنر و ادبیات عاشورایی» در تهران مستقر می شود اما مشابه دفاتر تخصصی حوزه هنری تهران که در استان ها هم شعبه دارند مانند دفتر «هنر و ادبیات مقاومت» یا دفتر «هنر و ادبیات انقلاب اسلامی»، این دفتر هم در حوزه هنری استان ها شعبه هایی خواهد داشت و در قالبی به نام همه رشته های ادبی و هنری با درون مایه و سوژه ای به نام عاشورا کار خواهد کرد.

کنترل فیلمنامه‌های حوزه هنری از وظایف «دفتر هنر و ادبیات عاشورایی» نیست!

وی در پاسخ به این سوال که آیا این دفتر فیلمنامه هایی که قرار است برای حوزه هنری ساخته شود را هم کنترل می کند؟، بیان کرد: خیر، زیرا همه فیلمنامه های حوزه به موضوع عاشورایی مربوط نمی شود. این دفتر داستان هایی عاشورایی را به فیلمنامه نویسان پیشنهاد می دهد، به این مفهوم که این داستان عاشورایی داستان زیبایی است و من پیشنهاد می کنم شما در قالب فیلمنامه به این داستان بپردازید. به عنوان مثال اینکه عاشورا در هندوستان و پاکستان چگونه برگزار می شود، می تواند موضوع قابل تاملی برای فیلمنامه نویس باشد.

اگر سینما یک رشته هنری است، فیلمنامه هم یکی از خلاقیت های زنجیره آن است

رحماندوست اضافه کرد: مستندهای عاشورایی قابل پخشی که برای مردم دنیا  مهم باشد را این دفتر به صورت قالب های مستند داستانی انتخاب می کند حتی ممکن است تنها در قالب فیلمنامه انتخاب کند زیرا اگر سینما یک رشته هنری است فیلمنامه هم یکی از خلاقیت های زنجیره آن است.

وی درباره فعالیت های دیگر این دفتر به برگزاری مسابقات فیلمنامه نویسی یا قراردادهای فیلمنامه نویسی اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل اینکه هنوز جذابیت کاری و جدول برنامه های این دفتر تشکیل نشده من هم به عنوان یک اهل قلم که قرار است با این دفتر همکاری داشته باشم، نمی توانم بیش از این برنامه های آینده این دفتر را اعلام کنم، باید اولین جلسه برنامه ریزی آن تشکیل شود، زیرا این دفتر تازه به مناسبت اربعین اعلام موجودیت کرده و ان شاالله در آینده ای نه چندان دور برنامه های خود را اعلام خواهد کرد.

قرار نیست فیلمنامه‌های عاشورایی از بخش سینمایی حوزه هنری جدا شود

رحماندوست این امر که آیا فیلمنامه های عاشورایی سینمای حوزه از خود حوزه جدا می شود و به این دفتر فرستاده می شود را شفاف‌سازی کرد و توضیح داد: این بخش از بخش سینمایی حوزه هنری جدا نمی شود و ضرورتی هم برای این کار نیست زیرا این دفتر، یک  دفتر اجرایی نیست که خودش تولید فیلم انجام دهد بلکه یک دفتر برنامه ریزی، سیاست گذاری، بین بخشی و فرابخشی برای حوزه هنری است.

وی در ادامه با مثالی این موضوع را اینگونه تشریح کرد: به طور مثال ممکن است اگر این دفتر به یک کار عاشورایی رسید و آن را تصویب کرد به بخش سینمایی حوزه ارائه دهد تا بخش سینمایی حوزه هنری آن را اجرا کند. نیازی نیست که یک دفتر سینمایی جدیدی به این نام باز شود. 

بخش سینمایی حوزه هنری با سفارش «دفتر هنر و ادبیات عاشورایی» به عاشورا می‌پردازد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اضافه کرد: حوزه هنری، «دفتر هنر و ادبیات دفاع مقدس» را هم دارد اما این دفتر نمی تواند در کار فیلم های سینمایی دفاع مقدس دخالت کند. دفتر هنر و ادبیات عاشورایی نیز اگر به فیلمنامه عاشورایی برخورد کرد یا اگر سفارشی برای کار سینمایی عاشورایی مانند فیلمنامه و مستندسازی و مسابقه داشته باشد، ارائه می دهد. مجری پرداختن به بحث سینمای عاشورا همان بخش سینمایی حوزه است که با سفارش یا هماهنگی دفتر هنر و ادبیات عاشورایی کار می کند.

مجتبی رحماندوست در پایان به زمان دقیق برپایی این دفتر اشاره کرد و گفت: از روز دوشنبه؛ دوم دی که مصادف با اربعین حسینی بود، عنوان تاسیس این دفتر انجام شد و منتظریم تا جلسات برنامه ریزی آن تشکیل شود و در آینده ای نه چندان دور برنامه های خود را منتشر خواهد کرد.

گفتنی است مجتبی رحماندوست درباره همکاری خود با این دفتر یادآور شد: من به عنوان یک شاعر که بیست سال است شب شعر عاشورایی را برگزار می‌کنم و به واسطه شش سال همکاری که با حوزه هنری داشتم، در این دفتر با مسئولان همکاری خواهم داشت اما سمت اجرایی در این دفتر ندارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.