سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

با اشاره به برخی تحریم های خارجی

صفورا: مسئولان به داد انیمیشن کشور برسند!

محمدعلی صفورا *

محمدعلی صفورا، یکی از انیماتورهای کشورمان، گفت: بعد از مشکلاتی که در اقتصاد کشورمان به وجود آمد، تولید انیمیشن به مشکل بسیاری برخورد کرده است و اصلا اوضاع انیمیشن کشور خوب نیست.

محمدعلی صفورا در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، تولید انیمیشن در ایران با مشکل بسیاری مواجه شد. در حوزه های مختلف شکل کلی آن دچار رکود شده است. به علت وجود تحریم ها هم انیمیشن تلویزیونی، کوتاه تجربی و هم انیمیشن تولیدات سینمایی؛ یعنی هر سه نوع تولید انیمیشن با رکود مواجه است. از همین شرایط استفاده می کنیم که به مسئولین بگوییم به داد تولید انیمیشن برسند.

وی در ادامه از پروژه های در دست ساخت خود خبر داد و گفت: انیمیشن «مدرسه پرماجرا» را برای موسسه صبا داریم که اکنون در مرحله نگارش فیلمنامه آن هستیم که به دلیل وجود همین مشکلات مالی هنوز نتوانستیم تولید آن را آغاز کنیم. همچنین پروژه گرافیک متحرک شهید بروجردی را داریم که فیلمنامه آن تمام شده و ما منتظر هستیم که باز شرایط تولید آن مهیا شود تا بتوانیم تولید آن را آغاز کنیم.

صفورا به ساخت فیلم های مستند خود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دو فیلم مستند دارم که فیلمبرداری آن ها انجام شده و آماده مرحله تدوین است اما هنوز تدوین آغاز نشده یکی از آن ها در ارتباط با انتخابات مدارس است و مستند بعدی هم در ارتباط با محیط زیست است. تهیه کننده این دو مستند که هنوز نام آن ها هم مشخص نیست، خودم هستم.

وی ادامه داد: پیش از این قصد داشتم که اولین فیلم سینمایی بلندم را بسازم با نام «روی پل» که قبلا هم پروانه ساخت گرفته بود که متاسفانه نشد اما با توجه به اینکه شرایط سازمان سینمایی مشخص شده است، پیگیر آن هستم که این فیلمنامه یا فیلمنامه دیگرم با نام «سه ماه تعطیلی» را بسازم.

صفورا با اشاره به تفاوت های فیلمنامه انیمیشن و فیلمنامه زنده، گفت: به لحاظ اصول و چارچوب که خیلی متفاوت نیستند چارچوب و ساختار در هر دو یکی هستند اما عناصری در انیمیشن وجود دارد که خاص خود انیمیشن است و همیشه باید مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: فیلمنامه نویسی انیمیشن هم مانند باقی مسایل نیاز به یک ساختار، تیم و بودجه مناسب دارد. اگر هر سه تای این ها وجود داشته باشند یک انیمیشن موفق ساخته می شود.

محمدعلی صفورا در رابطه با ضرورت نگارش فیلمنامه برای بازی های کامپیوتری توضیح داد: فیلمنامه نویسی برای بازی های کامپیوتری دقیقا نیاز است. فیلمنامه نویسی برای بازی های کامپیوتری اصول و ویژگی های خود را دارد که براساس ویژگی این رسانه که تعاملی بودن آن مهمترین ویژگی است، متفاوتی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.