چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹

گفت‌وگوی سینماپرس با ایفاگر نقش سلطان خراسان/

فرخ نعمتی: بركت امام رضا (ع) راز ماندگاری «ولایت عشق» است/ از صداپیشگی گریزانم

فرخ نعمتی

مجموعه «ولایت عشق» یکی از سریال‌های خوش ساخت تلویزیون است که مهدی فخیم زاده آن را کارگردانی کرد و فرخ نعمتی بازی در نقش امام رضا(ع) را در آن بر عهده داشت. با این بازیگر که صدای ویژه‌ و خاطره انگیزی را در این مجموعه به یادگار گذاشته است گفت و گویی پیرامون این مجموعه داشته ایم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، دلایل مختلفی می تواند ماندگاری یك نقش را تضمین كند یكی از مهمترین دلایل ماندگاری قطعا قهرمان‌سازی یك شخصیت است و حال اگر شخصیت این قهرمان یكی از معصومین ما یعنی امام رضا(ع) هم باشد ماندگاری آن نقش را چندین برابر خواهد كرد.

تا پیش از «ولایت عشق» در كارهایی مثل امام علی و تنهاترین سردار صدایی از نقش های معصومین  پخش نمی شد اما در این سریال مهدی فخیم‌زاده دست به كار تازه اي زد و  از «فرخ نعمتی» برای این نقش استفاده كرد و با توجه به متفاوت بودن جنس صدای این بازیگر دیالوگ ها خیلی واضح بیان شد و باعث شد تا بیشتر صدای این بازیگر را با این نقش بشناسند.

در زمانی كه قرار شد از فرخ نعمتی برای نقش امام رضا(ع) استفاده شود صحبت هایی مطرح شد مبنی بر اینكه آیا قرار است علاوه بر صدا، چهره وی هم نمایان شود. در نهایت تصمیم گرفته شد تنها از صدای فرخ نعمتی استفاده شود و چهره اش را با هاله ای از نور بگیرند در حالی كه خود او ایفاگر این نقش بود.

با توجه به شهادت امام رضا(ع) در دوازدهم دی ماه فرصتی شد هر چند كوتاه با فرخ نعمتی گفتگويي داشته باشیم كه در ادامه آمده است:

 

آقای نعمتی درباره این بفرمایید چرا همچنان «ولایت عشق» در خاطره ها مانده است؟

وجود خود حضرت که برکتش دامنگیر من شد و باعث شد این نقش و «ولایت عشق» هنوز هم بعد از سالها در خاطره ها باقی بماند. بازی در این نقش بسیار حساس بود چرا که تا امروز کمتر این اندازه تازگی و نزدیک شدن به ساحت مقدس دینمان داشتیم. من خیلی امیدوار بودم که این کار بتواند راه گشایی باشد در ادامه کار و این مسیر باشد که متاسفانه ما از تجارب قبلی مان معمولا استفاده نمی کنیم و بیشتر دنبال نوآوری هستیم و همه چیز را از صفر آغاز می کنیم.

اگر بتوانیم از تجربه هایی که به دست می آید زمینه های تازه ای را به وجود بیاوریم مانند همه جای دنیا که معتقدند سینمای دنیا به صدسال سابقه سینما متکی است و اگر ما می توانستیم به این موضوع اتکا کنیم شاید امروز «ولایت عشق» منحصر به فرد نبود.

بعد از این سریال چقدر با پیشنهای مشابه مواجه شدید؟

بعد از «ولایت عشق» پیشنهادهای مشابه زیادی به من شد ولی از آنجاییکه اساسا انتخاب من برای این نقش شاید بیشتر از این جهت بود که هرگز از صدایم سواستفاده نکرده بودم و بعدها این مسئولیت به مراتب سخت تر شد، زمینه هایی بود که کار هم کردم اما خب همیشه ما کارهایی که انجام نداده ایم بیشتر است.خیلی کارها می شد در سایه «ولایت عشق» انجام شود و همواره اینکه از صدایم به عنوان صداپیشگی استفاده کنم اجتناب می کنم. طبیعی است که در هر کاری نقش باید بازیگر را جذب کند.

ما نتوانستیم از تجربه «ولایت عشق» استفاده زیادی کنیم، شاید اگر فرصت های دیگری انجام می شد برای من بهتر بود.

یعنی تا این كار از صدایتان كم تر استفاده شده بود؟ فكر نكنم تا حالا در دوبله فعالیتی داشتید.

 در گذشته که صدا سر صحنه گرفته نمی شد، آن زمان من اعتقاد داشتم که دوبله هنر دیگری است همانطور که در آسمان هنر دوبله ستارگانی داریم و همیشه در كارهای اول ترجیح می دادند که به جای صدای من از دوبلورهایی مثل آقای طهماسب،مقامی و سعید مظفری استفاده کنند و یا سریال «مدار صفر درجه» که از بازیگران خارجی استفاده شده بود ناچار بودیم که فیلم را دوبله کنیم و در قرارداد هم ذکر شده بود که باید با صدای خودم کار کنم. این سریال را من دوبله کردم ولی هرگز در زمینه دوبلاژ فعالیتی نکردم.

اما در برخی کارهای مستند آقای سینایی و اصلانی دعوت شدم که از صدایم استفاده شود و به دلیل ارادتی که به این دوستان داشتم قبول کردم، یک بار هم در مجموعه ای مرتبط با بارگاه حضرت رضا بود که گفتار متنش را من گفتم. دوستان من می دانند که از صداپیشگی گریزان هستم و معتقدم صداهایی که تونالیته آشنایی دارد زیاد استفاده شود تاثیرگذاری خود را از دست می دهد.

نوع صدابرداری پلان های شما چطور انجام می شد؟

ضبط صدای این سریال سر صحنه گرفته می شد ولی به دلیل حساسیت ها و نظارت هایی که در متن ها بود بسیاری از پلان ها متن آماده ای نداشت، مثل سخنرانی حضرت در نیشابور و برخی دیگر از صحنه ها که با نظارت دوستان در تلویزیون ضبط شد.

مردم بیشتر شما را با این نقش بیاد می آورند، برخوردهایشان بعد از این همه مدت با شما چگونه است؟

ارادت مردم ایران نسبت به حضرت رضا بر هیچ کس پوشیده نیست و خیلی از انسان ها تحت تاثیر قرار می گیرند. گاهی به این اشاره می شود که صدای من یادآور این حضرت است و هر چند وقت یك دفعه مناسبت هایی مرتبط با «ولایت عشق» برایم بوجود می آید مثل همین گفتگویی که داریم انجام می دهیم و این برای من باعث خوشحالی و افتخار است.

و چقدر برایتان خوش یمن بود؟

بسیار برای من خوش یمن بوده است و من جزو افرادی هستم که تاکنون بلند دعا کردن خودم را نشنیده ام. درنتیجه ابراز این اعتقادات بسیار برایم مشکل است و مردم می توانند خوش یمن بودن این نقش را در کار من ببینند، خوشحالم که در طول این سریال که در فضای خیلی دور و لانگ شات های سخت - که معمولا در این کارها از بدل استفاده می شود- علاقه مند بودم که خودم این کار را انجام دهم. گاهی اوقات آقای فخیم زاده نظر داشتند که لزومی برای این کار نیست و واقعا علاقه بسیار زیادی که مردم به حضرت دارند یک گوشه ای از آن  زندگی من را بگیرد، زندگی پربرکتی خواهم داشت.

همکاری با فخیم زاده چطور بود؟

فخیم زاده فیلمسازی بسیار حرفه ای است و این چنین کارهای بزرگی را با نظم و دقت عملی که دارد به بهترین شکل انجام می دهد. نزدیک به 26 ماه ضبط این کار طول کشید که جزو اولین کارهایی بود که در یک پردواکشن بزرگ ساخته شد و با چندین هزار سیاهی لشگر که با درایت فخیم زاده انجام شد.

از خصوصیات فخیم زاده این است كه به ابزار کارش خیلی مسلط است و در این 22 ماه که همکاری داشتیم لحظه ای نشد که در کارمان تاخیر داشته باشیم و خیلی منظم کارش را ادامه داد که تاثیرش را تا به امروز می بینیم.

آیا با وجود «ولایت عشق» به نظرتان سینما یا تلویزیون بازهم نیاز به پرداخت به موضوع حضرت رضا (ع) دارد؟

حتما، ما نمی توانیم از یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی توقع داشته باشیم که همه مسائل را مطرح کند، هرگاه می توانیم به گوشه ای از زندگی بزرگان بپردازیم، امکان این وجود دارد که چندین فیلم یا سریال دیگر ساخته شود در زمینه های مشابه مانعی برای این کار نمی بینم.

 

گفت و گو: حميد غفاريان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.