چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

سخاوت دوست عنوان کرد:

طراحی سازهای جدید برای موسیقی متفاوت «شیار 143»/ طراحی دوباره یک ساز اختصاصی برای فرش ایرانی

شیار 143

مسعود سخاوت دوست؛ آهنگساز فیلم «شیار 143» گفت: فیلم بسیار تاثیر گذاری است و نه تنها تاثیر گذار است بلکه از نظر هنری چه به لحاظ کارگردانی، چه فیلم نامه و چه بازیگری در جایگاه بالایی قرار دارد.

مسعود سخاوت دوست آهنگساز فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ درباره این فیلم گفت: فیلم بسیار تاثیر گذاری است و نه تنها تاثیر گذار است بلکه از نظر هنری چه به لحاظ کارگردانی، چه فیلمنامه و چه بازیگری در جایگاه بالایی قرار دارد. فیلم نگاه کاملاً متفاوتی به جنگ دارد که کلیشه های همیشگی فیلم های جنگی را در آن نمی بینیم. شیار ۱۴۳ از دیدگاه یک مادر نسبت به جنگ روایت می شود. مادری که در ابتدا مادر است و بعداً به مقوله جنگ پرداخته می شود. پس ما در این فیلم با یک واقعیت بی غرض مواجه هستیم.

آهنگساز فیلم سینمایی بدرود بغداد در ادامه درباره ویژگی های ساخت موسیقی برای این فیلم افزود: ما می بایست حتماً از سازهای محلی خود کرمان استفاده می کردیم. حتی از ملودی ها و نغمه های کرمان نیز استفاده کردیم. البته به غیر از جاهایی که احساس عمومی وجود داشت و مربوط به شخص نبود. در آن صورت باید از موسیقی پرحجم تر و  کلاسیک تر استفاده می کردیم. در خیلی از جاها به علت بازی های بسیار خوب چون قصد اغراق در احساسات را نداشتیم مجبور بودیم افکتیو کار کنیم، بطوریکه شما هم موسیقی را می شنوید و هم نمی شنوید.

وی درباره موسیقی این فیلم و تفاوتش با دیگر آثارش گفت: به دلیل فضای متفاوت فیلم، من از لحاظ سازبندی از یک ترکیب جدید و همین طور از ساز های خاصی استفاده کردم. به عنوان مثال به این خاطر که فرش در این فیلم یک عنصر کلیدی و مهمی است از ساز فرش در موسیقی این فیلم بهره برده ام. برای این کار ما یک طراح ساز را دعوت به کار کردیم که برای کار ما ساز طراحی کنند. سیف الله شُکری، طراح ساز مشهوری هستند که ساز فرش را پیش از این برای کار دیگری طراحی کرده بودند و ما از آن استفاده کردیم و برای این کار هم دو ساز دیگر به نام های نرمه نای و نگاره طراحی کردند. با توجه به صدایی که می خواستم به وی توضیح دادم و وی هم این دو ساز را برای ما طراحی کردند.

سخاوت دوست در پایان افزود: یک جریانی در سینمای ایران بوجود آمده که من این جریان را دوست دارم. اینکه موسیقی ساخته شده برای فیلم فقط در خدمت فیلم است و مثلاً شما نمی توانید آن ها را در شکل سی دی وارد بازار کنید. من خودم برای بیش از سی فیلم، مستند و تله فیلم موسیقی ساخته ام که هیچ کدام از آن ها را نمی توانم در قالب یک آلبوم بیرون بدهم چرا که تمامی آن ها در خدمت بافت فیلم هستند و حتی به عرصه ملودی هم نمی رسد که بشود آن ها را زمزمه کرد. این نشان می دهد که کارگردان ها دید بازتری نسبت به موسیقی فیلم پیدا کرده اند و این سطح کیفیت موسیقی را بالاتر می برد. فیلم شیار ۱۴۳ نیز از دسته فیلم هایی است که از همین خصوصیت برخوردار است.

فیلم سینمایی «شیار۱۴۳» به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی در بخش خصوصی تولید شده و برخی از عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نرگس آبیار، مدیر تولید: محمد یمینی، مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان فر، طراح گریم: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، مدیر صدابرداری: کامران کیانرسی، دستیار تهیه: حمیدرضا بختیاری، طراح جلوه‌های بصری و تیتراژ: فرید ناظر فصیحی، عکاس: حمید جانی‌پور، بازیگران: مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یداله شادمانی، زهرا مرادی، علی نفیسی، حمیده صادقی، سامان صفاری، محیا دهقانی و.....

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.