شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

بررسی دلایل وقوع حادثه «معراجی‌ها»

شرف‌الدین: کسی مقصر حادثه «معراجی‌ها» نیست/ سهرابی: سازمان سینمایی وظیفه تجهیزات استاندارد سینمای دفاع مقدس را بر عهده بگیرد

شرف الدین

حادثه «معراجی‌ها» و درگذشت پنج تن از سینماگران کشور شب گذشته در برنامه تلویزیونی هفت در میزگردی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در ابتدای برنامه هفت شب گذشته محمود گبرلو؛ با بیان اینکه سینما ایران دو روز پیش شاهد وقوع حادثه تلخی بود که منجربه کشته شدن ۵ تن از اهالی سینما شد گفت: انتظار می رود که حالا که قرار است به تولید فیلم های دفاع مقدس پرداخته شود باید به آسیب شناسی این حادثه نیز بپردازیم تا بتوانیم از حد ممکن از وقوع اتفاقات مشابه جلوگیری کنیم و ارزش نیروهای انسانی متخصص موجود در سینما را بیشتر بدانیم و کمتر شاهد این روزهای تلخ باشیم.

پس از گفته های وی، مسعود ده نمکی؛ کارگردان فیلم معراجی ها روی خط هفت آمد و به توضیح مسائلی پیرامون حادثه ۱۸ دی ماه در شهرک سینمایی پرداخت و در بخشی از صحبت های خود ضمن تسلیت و ابراز تاسف از وقوع این واقعه گفت: گروه فیلم «معراجی‌ها» برای شادی روح این عزیزان تلاش می کنند تا این کار را به نتیجه برسانند.

در ادامه این برنامه بعد از بررسی فیلم سینمایی «روز روشن» و حضور کارگردان این فیلم، حسین شهابی، میزگزد این هفته برنامه هفت با موضوع بررسی درباره حوادث شهرک سینمایی دفاع مقدس، میزبان محمدرضا شرف الدین و روح الله سهرابی؛ مدیر عامل و قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، داوود رسولیان ورضا رستگار دوتن از مسولین جلوه های ویژه میدانی بود.

محمدرضا شرف الدین؛ مدیر عامل سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آغاز این نشست با اظهار تاسف برای پیشامد حادثه ۱۸ دی ماه از نحوه وقوع  آن در شهرک سینمایی گفت و اذعان داشت: آنچه که در حال حاضر در دست بررسی  است علت اتفاق است و هنوز نمی توانیم نظر قطعی بدهیم چرا که گروه‌هایی از سپاه، آتش نشانی و خود انجمن درصدد کشف علت این حادثه هستند.

وی افزود: در این حادثه نمی توان کسی را مقصر دانست و اگر وجه صنعتی این حرفه مدنظر باشد باید گفت در سایر مشاغل صنعتی نیز اتفاقاتی از این دست رخ می دهد و از دیگر سو نیز در انتخاب جلوه ویژه میدانی یا جلوه های رایانه ای، حق کارگردان و فیلمساز برای ساخت فیلم خود است. ضمن اینکه باید تاکید کرد استفاده از جلوه های ویژه میدانی تنها مختص کشور ما نیست و در سایر کشورها نیز از آن استفاده می شود.

مدیرعامل سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان حذف مواد نظامی از شهرک و استفاده از آنها اظهار داشت: حدود دو سالی می شود که مواد نظامی را از شهرک و از کار جلوه های ویژه حذف کرده اند و موادی که در اختیار مدیران جلوه های ویژه قرار می گیرد مواد صنعتی و به اصطلاح تنبل است.

داوود رسولیان از مسوولان جلوه های ویژه میدانی در ادامه صحبت شرف الدین بیان داشت: در تمامی حرف و مشاغل احتمال سانحه و خطر وجود دارد و در زمینه جلوه های ویژه خطراتی که به وجود می آید فقط منحصر به سینمای ایران نیست و در سینمای هالیوود نیز این اتفاق رخ داده است. آنگونه که در تصایری از پشت صحنه یکی از فیلم های هالیوودی شاهد کشته شدن دو تن از بدلکاران و نفراتی از جلوه های ویژه بودیم.

وی ادامه داد: این نوع خطرات با این نوع مشاغل عجین است. اما نکته این است که سطح جلوه های ویژه سینما را با همین تعداد محدود و معدود توانسته ایم ارتقا دهیم که نشانه غیرت و سطح بالای کار متخصصان این حرفه است. اما همه از ما توقع دارند که سطحی همسان با سینما هالیوود را نظاره گر باشند.

رضا رستگار از طراحان جلوه های ویژه میدانی از دیگر میهمانان برنامه هفت بود که پس از صحبت های رسولیان در اظهار نظری، گفت: مرحوم شریفی راد از متخصص ترین عناصر جلوه های ویژه بود که به لحاظ سطح حرفه ای مافوق همه ی ما محسوب می شد و از سطح تکنسین این حرفه خارج و به عنوان هنرمند در این شغل مشغول به فعالیت بود و به تمام نکات ایمنی توجه داشتند اما در این حادثه اتفاقی رخ داده است که طبق آیین نامه نباید پیش بیاید. موضوعی که در این ماجرا از اهمیت برخوردار است، این است که حتی بر کار متخصصان این حرفه نیز علاوه بر در اختیار گذاشتن ابزار باید نظارت داشت.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ نفر مدعی متخصص بودن در جلوه های ویژه هستند که تمامی آن ها نیازمند دو یا سه دستیار هستند که برخی از آن ها نیز صلاحیت کار در این حرفه را ندارند.

محمدرضا شریف الدین نیز در پی گفته های رستگار بیان داشت: برای این موضوع نگران نباشید چرا که انتخاب این افراد نیز قطعا طبق آیین نامه و تعریفی که از جلوه های ویژه وجود دارد اتفاق می افتد.

روح الله سهرابی؛ قائم مقام سینمای انقلاب و دفاع مقدس از دیگر مهمانان برنامه بود که در ادامه صحبت های صورت گرفته اذعان داشت: شهرک سینمایی مساحتی حدود ۶۰۰ هکتار دارد که هدیه ای است که از بنیاد روایت و سپاه به سینما داده شده است و حکم یک خیریه را دارد که دیگر برای ساخت و تجهیزات هدیه نبایدبه اهدا کننده آن متوسل شد و از آن توقع داشت. یکی از کسانی که در این حادثه کشته شد مدیر شهرک سینمایی بود که حضور وی در صحنه نه به معنای بی احتیاطی بلکه نشانه مشارکت وی در جریان کارها بود.

وی افزود: در این زمینه ما دو راه بیشتر نداریم. یا با داشتن همین مواد موجود، این وضعیت را ادامه دهیم، یا سینمای دفاع مقدس را تعطیل کنیم و یا اینکه در نهایت راه سوم را انتخاب کنیم و آن این است که متولیان سینما به ویژه سازمان سینمایی کشور وظیفه تدارک و تجهیز را برعهده بگیرد. چرا که رییس سازمان سینمایی نیز خود در توضیح علت این حادثه نامناسب بودن امکانات را بیان داشته است.

در ادامه این میزگرد، جواد نوروز بیگی؛ تهیه کننده سینما و اصغر پورهاجریان، طراح جلوه های ویژه روی خط هفت حاضر شدند و به بیان نقطه نظرات و انتقادات خود در رابطه با این موضوع پرداختند.

نوروزبیگی در گفت و گوی تلفنی خود، گفت: اگر ۹ سال پیش هم که این اتفاق به شکل دیگری در شهرک رخ داد، کارشناسانی در این این شهرک بودند که اجازه خیلی از کارها را نمی دادند این اتفاق بار دیگر رخ نمی داد. چرا باید مدیر شهرک سینمایی در صحنه حضور داشته باشد؟ پس باقی عوامل نیز برای تماشا آن جا بیاستند! اگر در شهرک کسی بود که اجازه نمی داد ماشین دوگانه سوز وارد شهرک شود این اتفاق نمی افتاد. شما می گویید مواد تنبل جایگزین cnj شده پس چرا باید این مواد ۵ نفر را به کشتن دهد؟!

همچنین پورهاجریان در تماس تلفنی خود با این برنامه گفت: مشکل جلوه های ویژه سینمای ایران مواد کم خطر و بی خطر نیست مشکل ما بحث منابع آموزشی و تحقیقاتی است که متاسفانه نداریم.

رضا رستگار در پایان گفتگوی دیشب پیرامون اتفاقات روی داده در حوزه جلوه های ویژه و وضعیت این حرفه در ایران اذعان داشت: باید تجهیزات این کار را فراهم کنیم و از افراد متخصص این کار برای همکاری دعوت کنیم، اتفاقی که به تازگی به خوبی روی آن کار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.