یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹

بررسی عوامل کاهش کیفیت در سینمای مستند/1

ورهرام: چرخه اقتصادی مناسب مدیریت حرفه‌ای می‌خواهد/ سینمای مستند حق‌العمل‌کار دارد نه تهیه‌کننده!

ورهرام1

فرهاد ورهرام، در رابطه با چرخه اقتصادی مطلوب در سینمای مستند اظهار داشت: جز چند تهیه‌کننده خوب در حوزه فیلم مستند بقیه حق العمل کار یعنی واسطه هستند. چرخه اقتصادی مناسب در سینمای مستند در گرو مدیریت حرفه‌ای است.

فرهاد ورهرام ؛ پیشکسوت مستندساز و کارگردان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با بحث تهیه کنندگی در سینمای مستند، اظهار داشت: مهمترین مشکل سینمای مستند این است که هیچ نوع مدیریت علمی بر سینمای مستند کشور ما حاکم نیست، و به همین علت نیز هیچ نوع چشم اندازی در طول سال در رابطه با اینکه این بخش از سینما به چه راهی می رود، چه قدر بودجه دارد و چه کسانی صلاحیت تولید را دارند وجود ندارد، در چنین شرایطی تهیه کنندگی در این حوزه به عنوان مشکل دوم این سینما مطرح می شود در وهله اول باید چشم انداز روشنی برای سینمای مستند به وجود بیاید تا پس از آن بتوانیم در رابطه با صلاحیت تهیه کنندگی در این بخش صحبت کنیم.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که افق روشنی برای سینمای مستند وجود نداشته باشد، تهیه کننده جدی نیز برای سینمای مستند به وجود نخواهد آمد و از آنجا که بودجه این بخش کم است کارگردانان خودشان وارد حوزه تهیه کنندگی می شوند، همچنین جز چند تهیه کننده خوب در این حوزه بقیه تهیه کنندگانی که وارد سینمای مستند می شوند حق العمل کار هستند یعنی واسطه هستند. چرخه اقتصادی مناسب در سینمای مستند در گرو مدیریت حرفه‌ای است.

 

ورهرام تصریح کرد: شیوه تولید در سینمای مستند هنوز سرانجام دقیقی ندارد، متاسفانه هنوز مطالعه جدی برای بررسی کارنامه سینمای مستند انجام نشده است و همه اطلاعات در این زمینه شفاهی است به همین علت تا زمانی که این نوع از آشفتگی ها در سینمای مستند وجود داشته باشد و سرنوشت فیلم های مستند مشخص نباشد تولید نیز معنایی ندارد، ما در سال هزار تولید فیلم مستند داریم اما از این تعداد شاید تنها صد تای آن حرفی برای گفتن داشته باشند، متاسفانه آشفتگی عظیمی در سینمای مستند وجود دارد.

 

این مستند ساز در رابطه با تحقیق در سینمای مستند تصریح کرد: تولید عبارت است از مجموعه عواملی که دست به دست یکدیگر می دهند تا به صورت علمی فیلمی به سرانجام برسد، یکی از این عوامل تحقیق است که مشاهده می شود بیشتر این تحقیقات برای مستندها به یک کاغذ که آن هم از اینترنت گرفته شده محدود می‌شود.

 

ورهرام تاکید کرد: تلویزیون نیز در حوزه مستند هنوز برنامه دقیقی ندارد و این اطلاعات را ندارد که چه ساعتی مناسب برای پخش چه مستندی است، و حتی مخاطب شناسی دقیقی برای این مسئله ندارد، همچنین مشکل دیگر در پرداخت حق تهیه کننده گان فیلم های مستند است که یک تهیه کننده باید مدت ها تلاش کند تا بتواند حق خود را از پخش مستندش در تلویزیون دریافت کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.