چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶

همگام با موسیقی فجر/

عندلیبی: آثار ارسالی گروه‌های شهرستانی به موسیقی فجر کیفیت بالاتری دارند

محمد جلیل عندلیبی

داور بخش موسیقی کلاسیک ایرانی معتقد است که آثار ارسال شده گروه‌های شهرستانی به بیست‌و‌نهمین جشنواره موسیقی فجر از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

به گزارش سینماپرس، جلیل عندلیبی؛ آهنگساز و نوازنده سنتور كه بخش کلاسیک ایرانی را در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر را داوری می‌کند، آثار رسیده به جشنواره بیست و نهم را قابل توجه، ارزیابی کرد و درباره همکاری با جشنواره گفت: امسال از من دعوت شد تا در هیات انتخاب جشنواره موسیقی فجر، در بخش موسیقی ایرانی حضور داشته باشم. همراه با رضا شفیعیان و مهدی آذرسینا در بخش انتخاب آثار، کار دشواری را در پیش داشتیم تا از میان آثار رسیده به جشنواره بهترین‌ها را برای اجرای نهایی انتخاب کنیم. خوشبختانه آثاری با کیفیت بالا به جشنواره رسیده بود و انتخاب از میان آن‌ها کاری دشوار بود. با این حال کار انتخاب را زیر نظر حسن ریاحی دبیر جشنواره با وسواس بسیار انجام دادیم تا حق کسی ضایع نشود.

این نوازنده سنتور که در نخستین دوره‌های برگزاری جشنواره موسیقی فجر در میان شرکت‌کنندگان بوده است، به بیان تفاوت‌های نخستین دوره‌های جشنواره با دوره کنونی پرداخت و اظهار کرد: سال ۱۳۶۰ که نخستین دوره جشنواره موسیقی فجر برگزارشد، من با گروهی که سرپرستی‌اش را بر عهده داشتم، در میان شرکت کننده‌ها بودم. درآن زمان جشنواره موسیقی فجر دو ارکستر داشت که یکی ارکستر ما بود (ارکستر سنتی دفتر موسیقی) و دیگری ارکستر سمفونیک تهران. این ارکستر‌ها نیز هر دو زیر نظر دفتر موسیقی بودند.

عندلیبی با اشاره به تعداد اندک گروه‌های شرکت کننده در دوره‌های نخست جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در شش دوره نخست برگزاری جشنواره موسیقی فجر همین دو ارکستر بودیم و گروه دیگری نبود. بعد‌ها به تعداد گروه‌ها اضافه و سال به سال شلوغ‌تر شد. خوشبختانه آمار گروه‌های شرکت کننده در جشنواره موسیقی فجر سال به سال بیشتر شده تا جایی که امسال در حدود صد گروه متقاضی شرکت در جشنواره بودند.

این آهنگساز که درکارنامه خود آهنگسازی آلبوم‌هایی چون «سکوت» و «بنمای رخ» را دارد، درباره کیفیت آثار رسیده به بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر افزود: آثاری که برای جشنواره امسال ارسال شده بودند، آثاری نو بودند. برخی از آنها کارهای خاص و ویژه‌ای انجام داده بودند. برخی از گروه‌ها آثار خاصی داشتند. جالب اینکه گروه‌های شهرستانی در مقایسه با گروه‌های تهرانی کیفیت بالاتری داشتند. دراین میان دو گروه شهرستانی در اثرشان تکنیک و نو گرایی خاصی وجود داشت که نشان می‌دهد می‌توانند در آینده از گروه‌های مطرح موسیقی ایران باشند.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه ما از گروه‌های بخش موسیقی ایرانی دیدیم قابل توجه بود. امیدوارم این گروه‌ها بتوانند اجراهای موفقی در طول برگزاری جشنواره داشته باشند.

 محمدجلیل عندلیبی متولد ۱۳۳۰ در شهر سنندج، آهنگساز وسنتور نواز ایرانی است. وی در طول سال‌های بسیاری که در موسیقی ایرانی فعالیت کرده آثاری را برای خوانندگان مطرح موسیقی ایرانی آهنگسازی کرده است. از آلبوم های این آهنگساز می توان به «ای میهن»، «بنمای رخ»، «کیش مهر»، «بی‌قرار»، «آتش در نیستان»، «سکوت»، «امان از جدایی»، «خداحافظ» و «جاده ابریشم» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.