جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱

نتایج بررسی سینماپرس درباره تجهیزات فرسوده در سینمای ایران/

سینمای مدرن نیازمند تجهیزات به‌روز است/ مسئولان سینمایی هزینه ایمنی را تامین کنند

حمیدنژاد-بهمنی-اردکانی

سینماگران دفاع مقدس معتقدند تجهیزات فرسوده به درد این جنس از سینما نمی‌خورد و سینمای ایران نیازمند تجهیزات به روز است تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار باشیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، متاسفانه هر چند سال یکبار شاهد از دست دادن جمعی از متخصصان در حوزه سینما هستیم. یک هفته یا ده روز همه ناراحتیم، چند نشست برگزار می شود هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود و بعد بازهم این اتفاق به کرات تکرار می شود.

اتفاقات ناگوار در این زمینه زیاد بوده و مرورش بسیار آزاردهنده است. از دست دادن مرحوم «سجاد حسینی»، قطع شدن انگشتان «محمد رضا شرف الدین» و سایر وقایع بسیار تلخ و ناگوار است. در این راه خیلی از هنرمندان آسیب دیدن، از بین رفتند و اخیراً شاهد از دست دادن عوامل در فیلم سینمایی «معراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی بودیم.

سینماپرس در هفته گذشته در گفت وگو با کارگردانان دفاع مقدس به این معضل پرداخت.

اصغری: تجهیزات فرسوده و ناکارآمد به کار سینمای دفاع مقدس نمی خورد

«ابراهیم اصغری» تهیه کننده سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد استفاده از تجهیزات فرسوده در سینمای ایران که منجر به اتفاقات ناگوار در سینما می شود، اظهار داشت: به هر حال کشوری که در تحریم زندگی می کند و قرار است که از اهداف، آرمان ها و اعتقادات مردم کوتاه نیاید و تابع برخی تحریم ها شده است در سال های اخیر در سینمای دفاع مقدس دچار آسیب های جدی مالی ، روحی و جانی فراوانی شده است.

تهیه کننده «شور شیرین» در ادامه افزود: سینمای دفاع مقدس انعکاس دهنده ارزش ها است و تجهیزات فرسوده و ناکار آمد چندان کمکی به این سینما نمی کند و در این راه کم توجهی مسئولین هم باعث بروز حوادث جبران ناپذیری می شود.

تهیه کننده «به کبودی یاس» ادامه داد: شهرک سینمای دفاع مقدس که عمده لوکیشن های جنگی در آن کار می شود، امکانات محدود، ناقص و غیر سینمایی دارد که نمی تواند نیازهای سازندگان آثار سینمایی دفاع مقدس را برآورده سازد. این محدودیت ها لطمه جدی به آثار سینمایی دفاع مقدس می زند و امیدواریم امکانات شهرک هم به روز شود تا دیگر شاهد این همه لطمات جبران ناپذیر نشویم.

اصغری تصریح کرد:  از طرفی دیگر سینمای دفاع مقدس همین طور که مقام معظم رهبری فرمودند ، کار کردن برای شهدا کمتر از شهدات نیست ، این سخنان گران بها راه برای خیلی ها برای ساخت در زمینه دفاع مقدس هموار می کند و در حال حاضر که دشمن در این حوزه وارد شده ما باید تلاش مان را در زمینه دفاع مقدس چند بار کنیم اما در این راه انسان های فرهیخته ای را از دست می دهیم و این مسئله خیلی ناگوار است و به ما نوید این جمله را می دهد که در باغ شهدات باز باز است.

تهیه کننده «پنج شنبه آخر ماه» در ادامه افزود: مرحوم «جواد شریفی راد»، را خدا برای ما سالیان سال بود که  حفظ کرده بود . ایشان در تخصص خود، خدمات شایانی به سینمای ایران  کرد و در این زمینه شاگردان خوبی را تحویل جامعه داد و فرهنگ دفاع مقدس را در آثاری که ساخت به مخاطب انتقال داد.

«ابراهیم اصغری» در پایان این گفت وگو،خاطرنشان کرد:  به نظر من «جواد شریفی راد» هیچ وقت از میان ما نمی رود و مستحق چنین پاداشی بود، او 35 سال از عمر خود را صرف این کار کرد و امیدوارم ما همه بتوانیم همواره راه این عزیز را ادامه دهیم. (25 دی)

به نظر می رسد اگر شهرک سینمایی دفاع مقدس بروز شود دیگر شاهد حوادث و لطمات جبران ناپذیر نخواهیم بود

 

حبیب الله بهمنی: مسئولان سینمایی هزینه ایمنی را تامین کنند

«حبیب الله بهمنی» کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تجهیزات فرسوده سینما که منجر به حوادث جبران ناپذیری در سینما می شود، اظهار داشت: چه بخواهیم  و چه نخواهیم کسانی که در عرصه سینمای دفاع مقدس مشغول فعالیت هستند با این مقوله سر و کار دارند و چه بهتر که امکاناتی فراهم شود تا با ایمنی تضمین این قضیه حساس به حداکثر ممکن برسد تا دیگر شاهد این گونه لطمات جبران ناپذیر نباشیم.

کارگردان «زندانی 707» در ادامه افزود: من خودم تجربه این کار را داشتم. روزی به عنوان بازیگر سر فیلم سینمایی از محمدحسین لطیفی نقش فرمانده ای را بازی می کردم و در سکانس صحنه انفجار محاسبات به هم ریخت و من هم در این صحنه دچار سوختگی شدم و مدتی بستری بودم که الحمد الله این قضیه به خیر گذشت.  

کارگردان «سیب و سلما» تصریح کرد: به هر حال همان طور که عرض کردم خودم من این تجربه را داشته ام و درک می کنم اما باید در این زمینه یک ایمنی به وجود بیاید تا دیگر شاهد این فجایع نباشیم تا یک نیروی ارزنده و سایر دوستانش را که در عرصه کاری خود جزو افراد بی نظیری بوده اند را از دست بدهیم.

بهمنی تصریح کرد: ما باید بتوانیم از تجربیاتی مدرن  و بروز دنیا استفاده کنیم و بهترین افراد کسانی هستند که سال ها است کار جلوه های ویژه در سینمای ایران انجام می دهند. این افراد که با تجهیزات مدرن و روز دنیا آشنایی کامل دارند، باید گرد هم جمع شوند و پیشنهادهایی را به سازمان های مرتبط  ارائه کنند. مسئولان سینمایی و سایر ارگان ها هم از این پیشنهادها را مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار دهند و  استقبال کنند و هزینه ها را تامین کنند تا دوباره شاهد این گونه حوادث نباشیم.

وی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: امیدوارم با تجهیزات بروز و مدرن دیگر شاهد این حوادث نباشیم، کسانی که در زمینه جلوه های ویژه در سینما کار می کنند تعدادی نیروی متخصص هستند و از دست دادنشان ضربه عظیمی به سینمای دفاع مقدس وارد می کند. (27 دی)

به نظر می رسد باید بتوانیم از تجریبات روز دنیا استفاده کنیم و در آثرمان از انها بهره مند شویم

 

شادروان: خرید و فراگیری تکنولوژی روز دنیا به صرفه تر از اجاره فیلم های خارجی است

«علی اصغر شادروان» کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تجهیزات فرسوده در سینمای ایران که باعث بروز فجایایی در سینما می شود، اظهار داشت: یک طرف قضیه تجهیزات فرسوده در سینما است. سوال اساسی در این است که چرا ما از پرده آبی در فیلم هایمان استفاده نمی کنیم.

کارگردان «یوسف هور» ادامه داد: پرده آبی درست است که کمی هزینه بر تر از فیلم های معمولی  است اما یک درصد هم خطر جانی برای عوامل سازنده یک فیلم ندارد و ما از این سیستم در سینمای خودمان بی بهره هستیم.

وی در ادامه افزود: مثلا در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» از اروپا یک تیمی می آوریم و ۷ میلیارد به آن ها می دهیم تا این روش را استفاده کنند. حال سوال اینجاست که چرا نیروی کارآمد خودمان در داخل که توان بالایی هم در این زمینه دارند، نمی روند این کار را یاد بگیرند تا ما این همه پول بابت این قضیه پرداخت نکنیم.

کارگردان «تیر باران» در ادامه در مورد اینکه آیا در ساخت فیلم سینمایی «یوسف هور» دچار این مشکل بودید، اظهار داشت: ما در ساخت فیلم سینمایی «یوسف هور» حداقل امکانات را داشتیم و مثل فیلم «معراجی ها» یا «ملک سلیمان » این قدر بودجه و امکانات در اختیار نداشتیم. اما سعی کردیم به نیروهایمان آسیبی چندانی وارد نشود.

وی در ادامه افزود: ما باید در سینمای خود بتوانیم از نرم افزارهای متداول و روز دنیا استفاده کنیم و با داشتن علم و دانش روز از این حوادث جلوگیری کنیم.

«علی اصغر شادروان» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: تجهیزاتی که در سینما ما وجود دارد بسیار بدوی است و از تکنولوژی روز دنیا به بهره هستیم . ما باید به سمت این برویم تا با تکنولوژی روز دنیا شاهد این گونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.این نیروها سرمایه های راستین سینما هستند که از دست دادنش به سینمای ما ضربه وارد می کند. (27 دی)

به نظر می رسد استفاده از پرده آبی درست است که کمی هزینه بر است اما خطر کمتری برای عوامل سازنده یک فیلم دارد.

 

حمید بهمنی: ظرفیت هایی داریم که بی دلیل از آن استفاده نمی کنیم

«حمید بهمنی» کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تجهیزات فرسوده که منجر به حوادث جبران ناپذیری در سینما می شود، اظهار داشت: به نظر من این ماجرا از نرم افزار تا سخت افزار نیازمند یک همگرایی عمومی  است.

کارگردان «گلوگاه شیطان» در ادامه افزود: از ریاست جمهوری، سپاه، ارتش، نیروی مقاومت، بنیاد جانبازان، بنیاد شهید و همه و همه که در حوزه دفاع مقدس دخیل هستند دور هم جمع شوند تا در این زمینه یک فکر اساسی شود.

کارگردان «گام های شیدایی» تصریح کرد: شهرک سینمایی دفاع مقدس محلی و بستر خوبی برای ساخت آثار جنگی است، مشکل صدا در آن منطقه وجود دارد که قابل حل است اما متاسفانه در بحث تجهیزات و بروز رسانی هیچ اتفاقی رخ نداده است، اسلحه ها همان اسلحه های ۲۷ سال پیش است، لباس هایی که در آن منطقه استفاده می شود نیاز به شست و شو دارد و یک خیاط لازم است تا این لباس ها را ترمیم کند.

بهمنی ادامه داد: به نظر من باید یک کار زیر بنایی و اصولی در زمینه تجهیزات فرسوده صورت گیرد و همه ارگان های مربوطه به حوزه دفاع مقدس مثل ارتش، سپاه و ... مستقیماً وارد ماجرا شوند و حمایت کنند در غیر اینصورت باز هم شاهد همین بساط خواهیم بود.

کارگردان «آن مرد آمد» در ادامه افزود: به دوستان پیشنهاد داده ام، امکاناتی که بعد از جنگ در حال پوسیدن است از آن استفاده ای نمی شود را دپو کنند و بعد از ترمیم  بتوانیم در ساخت آثار جنگی از آن ها استفاده کنیم. در زمینه توپ، توپخانه و ... باید فکر اساسی شود و نیازمند یک هم اندیشی و یک همگرایی هستیم . همه گرد هم جمع شویم نیازها را مشخص کنیم  تا دیگر دچار این مشکلات نشویم.

بهمنی تصریح کرد: مسائل سخت افزاری مثل توپ، تانک و خمپاره یا تکثیر آدم ها را می توان با ویژوال افکت حل کرد. اخیراً در یک فیلم آمریکایی فارغ از اینکه اثر خوب و یا بدی بود از پرده آبی استفاده شد و همه فیلم در یک سالن و استخر فیلمبرداری شد و هیچ آسیبی به گروه هم نرسید.

کارگردان «آخرین نبرد» ادامه داد: ما هم می توانیم با تدابیری کاملا ساده و کم هزینه از این امکانات بهره ببریم. به دوستان پیشنهاد دادم که یک استخری درست شود و امکان فیلمبرداری زیر آب داشته باشد و آب استخر هر چند وقت یک بار تخلیه شود و چند اتاقک شیشه ای تعبیه شود تا بتوان فیلم های متفاوت در زمینه سینمای دفاع مقدس تولید شود. ما چنین ظرفیت هایی را داریم اما نمی دانم چرا از آن ها استفاده نمی کنیم.

بهمنی ادامه داد: در این بخش نمی دانم مدیران کوتاهی کردند یا کشش کار را ندارند اما همان طور که عرض کردم با تدابیر ساده همه چیز قابل حل است. هیچ کاری در زمینه سینمای دفاع مقدس و بحث تجهیزات صورت نگرفته و بعد می گویند چرا فیلم های دفاع مقدس کم رونق شده اند و مخاطب ندارند چون اقدام صورت نگرفته و تجهیزات بروز رسانی نشده است.

وی در ادامه افزود: ماشین های فرسوده را می توان تعمیر کرد و از آن برای فیلم های جنگی استفاده کرد یا خاکریزهای تعبیه شود و از آن به صورت استاندارد در فیلم های جنگی استفاده شود.

حمید بهمنی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: اگر همه در این زمینه همگرایی داشته باشیم و بخش های گوناگونی را ارگان های مربوطه بر عهده بگیرند تا تجهیزات بروز رسانی شود، اگر ۲ سال هم زمان بر باشد و فیلم جنگی ساخته نشود هیچ اشکالی ندارد اما بعد از ۲ سال با بروز رسانی تجهیزات دیگر شاهد مشکلات پیش پا افتاده نخواهیم بود. (30 دی)

به نظر می رسد در زمینه بروز رسانی تجهیزات سینما هیچ اقدامی صورت نگرفته بعد عده ای معتقد هستند سینمای دفاع مقدس اخیز کم رمق شده است و مخاطب ندارد چون در این زمینه مسئولین غفلت کرده اند.

 

اردکانی: با هزینه اندک می توان به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر شد

«جواد اردکانی» کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تجهیزات فرسوده که منجر به حوادث جبران ناپذیری در سینما می شود، اظهار داشت: به نظر من سینمای ایران در این زمینه نیازمند یک اصلاح ساختاری اساسی است.

کارگردان سریال «نوشدارو» در ادامه افزود: اصولاً باید فکر اساسی و زیر ساختی در این زمینه صورت گیرد تا عوامل ساخت فیلم های پلیسی، اکشن و حتی آثار اجتماعی با حجم انبوهی از تولیداتی که در سال وجود دارد از ایمنی بالایی برخوردار شوند تا به راحتی بتوانند کار خود را انجام دهند اما در حال حاضر گروه سازنده آثار در ژانرهای مختلف از ایمنی کافی و لازم برخوردار نیستند و این نبود ایمنی برای عوامل تولید یک اثر گاهی دردسرساز می شود.

کارگردان «شور شیرین» در ادامه خاطرنشان کرد: همان طور که عرض کردم در بحث تجهیزات فرسوده نیازمند یک اصلاح زیر ساختاری هستیم و این اصلاح ساختار تنها توسط سازمان سینمایی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... قابل حل نیست.

اردکانی تصریح کرد:  تمام ارگان ها باید دست به دست هم دهند از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تا سازمان تبلیغات و سایر ارگان هایی زیر مجموعه  ساخت یک اثر در هر ژانر دور هم جمع شوند، مشکلات، نواقص و کمبودها بازگو شود، یک نیازسنجی اساسی صورت گیرد تا شاهد یک حرکت ملی باشیم.

کارگردان «به کبودی یاس» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: مسئولین باید به فکر ایمنی افرادی باشند، اگر به فکر باشیم با هزینه خیلی اندک هم می توانیم کم کم به استاندارهای حرفه ای روز دنیا نزدیک و نزدیک تر شویم تا کمتر شاهد این گونه حوادث ناگوار شویم. (1 بهمن)

اما کارگردان «اشک سرما» نظر متفاوت دیگری دارد

حمیدنژاد: سینمای ایران برای رقابت ناگریز است بروز شود

«عزیز الله حمیدنژاد» کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تجهیزات فرسوده که منجر به حوادث جبران ناپذیری در سینما می شود، اظهار داشت: به هر حال سینمای ایران ناگزیر است نه در بحث تجهیزات فرسوده، اسپژوال افکت و ... بلکه در تمام جوانب و زمینه ها بروز باشد.

کارگردان «اشک سرما» در ادامه افزود: اگر قرار است با سینمای روز دنیا رقابت سالمی داشته باشیم باید به روز بودن را در تمام جوانب در دستور کارمان قرار دهیم تا تهیه کننده، فیلمساز و تمام عوامل بتوانند از تجهیزات بروز و کم خطرتری بهره مند شوند تا شاهد ساخت فیلم های قوی در زمینه سینمای دفاع مقدس باشیم.

کارگردان «هور در آتش» در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه اسپژوال های میدانی در سینمای دنیا از مواد کم خطرتری برای ساخت فیلم ها استفاده می شود و طبیعتاً خوادث کمتری برای گروه فیلمسازی رخ می دهد اما متاسفانه در سینمای سی سال اخیر ایران از امکانات واقعی برای فیلم های جنگی و دفاع مقدس استفاده می شود که مقدار ریسک و خطر آن بالا است کما اینکه تا کنون بارها و بارها اتفاقات تلخ و ناگواری رخ داده است و عزیزان و بزرگواران زیادی را در این زمینه از دست داده ایم.

کارگردان «شکوفه های سنگی» در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: ما علاوه بر مسائل جلوه های ویژه در مورد سینمای دفاع مقدس باید سالن های مجهزی با وسائل فنی بروزی را توسط متخصصان وارد کشور کنیم تا در زمینه تجهیزات فرسوده به خود کفایی برسیم تا بتوانیم به اعتلای هر چه بیشتر سینمای ایران بی انجامد و از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری شود. (2 بهمن)

در مجموع باید دست به دست داد و همه ارگانهای زیر مجموعه ساخت آثار جنگی در یک گردهمایی نیازهای خود را اعلام کنند و این نیازها از سوی مسئولین تامین شود تا رفته رفته بتوانیم به استانداردهای روز دنیا دست پیدا کنیم و از این به بعد شاهد از دست دادن نیروهای متخصص در سینما نباشیم.سینمایی که قرار است تمام مرهای دنیا درنوردد ،نیازمند بروز شدن در تمام زمینه ها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.