دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

علی نجفی‌امامی: انیمیشن ایران تا رسیدن به جایگاه واقعی خود، فاصله زیادی دارد

علی نجفی‌امامی

علی نجفی‌امامی از انیماتورهای ایرانی درباره وضعیت انیمیشن و جایگاه آن در ایران گفت: انیمیشن ایران در یک کلام تا رسیدن به جایگاه واقعی خود، فاصله زیادی دارد. انیمیشن‌های ایرانی را نمی‌توان تولیدات مطلوبی قلمداد کرد.

علی نجفی امامی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی سیماپردازان ستایش؛ در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، از کار انیمیشن جدید خود صحبت کرد و گفت: مجموعه «رعنا دختر دهقان» در مرحله پخش قرار دارد و به زودی از شبکه پویا به نمایش در خواهد آمد. مجموعه دیگری که مؤسسه مشغول به تولید آن است، «مغز پسته‌ای» نام دارد که مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند و به زودی شاهد پخش آن نیز خواهیم بود.

وی افزود: مجموعه «مغز پسته‌ای» با تکنیک کات‌اوت در 52 قسمت ده دقیقه‌ای برای مرکز پویانمایی صبا تولید می‌شود و در فضایی فانتزی، داستان‌های پسرکی به اسم مغز پسته‌ای را روایت می‌کند. او همیشه در پی کمک رساندن به دیگران است و می‌تواند پرواز کند. در هر قسمت از این مجموعه، مشکلی برای دیگر شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد که مغز پسته‌ای در برطرف ساختن آن، کمک می‌کند. او دوستانی به نام مغز فندقی و چشم بادومی دارد که گاهی کمکش می‌کنند و گاهی هم خودشان به دردسر می‌افتند. مجموعه دیگری که مؤسسه در دست تولید دارد، مجموعه «سلمان فارسی» است در 40 قسمت بیست و پنج دقیقه‌ای، به روایت زندگی این بزرگمرد جهان اسلام می‌پردازد.

این انیماتور ادامه داد: مؤسسه سیماپردازان ستایش علاوه بر تولید مجموعه‌های انیمیشنی، در تولید جلوه‌های ویژه برای فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها نیز فعالیت دارد. اما عمده فعالیت‌های این مؤسسه، در زمینه تولید مجموعه‌های انیمیشنی است که آنها را تنها از شبکه پویا به نمایش در می‌آورد.

وی در رابطه با وضعیت انیمیشن در ایران توضیح داد: انیمیشن ایران در یک کلام تا رسیدن به جایگاه واقعی خود، فاصله زیادی دارد. انیمیشن‌های ایرانی را نمی‌توان تولیدات مطلوبی قلمداد کرد. ما در عرصه انیمیشن، هنوز در آغاز راهیم و تلاش فراوانی می‌طلبد تا به جایگاهی که شایسته ایرانیان است دست یابیم. انیمیشن تلفیقی از صنعت و هنر است. اگر تنها جنبه هنری انیمیشن را در نظر بگیریم، آنچه که امروز تولید می‌شود، درخور هنر ایرانی نیست. هنر جزئی از سرشت ایرانیان است و ایرانی هرگاه در عرصه‌های هنری وارد شده، در کمال بوده است. بنابراین انیمیشن ما نیز باید جایگاهی شایسته داشته باشد و مثل بسیاری از زمینه‌های هنری دیگر، در جهان یکه‌تازی کند.

نجفی‌امامی در خصوص اقدام مسئولان برای بهبود وضعیت انیمیشن در ایران، بیان کرد: قطعاً برای رسیدن به شرایط مطلوب، کمک‌های مسئولان مورد نیاز است. مؤسسات فراوانی در زمینه انیمیشن فعالیت دارند که با پشتکار و دلسوزی مشغول به کارند. آنها نیاز به حمایت‌های معنوی و مادی دارند تا دلسرد نشوند و از حرکت باز نمانند. از آنجایی که مخاطبان اصلی تولیدات انیمیشنی، کودکان و نوجوانان هستند، این مؤسسات برای آینده‌سازان این کشور به تولید برنامه مشغولند و بدیهی است که اگر می‌خواهیم تولیداتی با کیفیت، آموزنده و امیدبخش برای آینده‌سازان کشورمان داشته باشیم، باید تولیدکنندگان برنامه‌های انیمیشنی را حمایت کنیم تا در این عرصه بمانند و با انگیزه و شور به فعالیت بپردازند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد، این است که ما نیروهای ورزیده‌ای در عرصه انیمیشن داریم، اما هنوز نیاز فراوانی به پرورش نیروهای کارآمد وجود دارد. اگر می‌خواهیم کیفیت تولیدات انیمیشنی را بالا ببریم، باید فضا را برای آموزش و ورود نیروهای جدید به این عرصه هموار کنیم تا حجم تولیدات افزایش یابد و رقابت برای بالا بردن کیفیت کارها پدید آید. نه اینکه حمایت‌ها را کاهش دهیم تا همان گروه‌هایی که فعالیت دارند، دلسرد شوند و فضای انیمیشن را رها کنند.

کارگردان انیمیشن «بانی و نانی» درباره تکنیک‌های دوبعدی و سه‌بعدی و جذب مخاطب این دو تکنیک گفت: بخش قابل توجهی از جذابیت تولیدات انیمیشنی، به سناریو و داستانی که روایت می‌شود، باز می‌گردد. با این‌حال تکنیک‌های تولید نیز در جذابیت کار مؤثر است. هم تکنیک دوبعدی و هم سه‌بعدی، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد، اما به‌نظر می‌رسد که مخاطبان با تولیدات سه بعدی، ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و بیشتر می‌پسندند.

وی درباره بازخوردی از مخاطبان از انیمیشن های در حال پخش خود بیان کرد: مجموعه «آرزوهای شیرین زبان» در حال حاضر هر روز در ساعت 15 و 24 دقیقه از شبکه پویا نمایش داده می‌شود. شخصیت اصلی این مجموعه، دخترکی به نام شیرین زبان است که در قسمت، آرزویی می‌کند و آرزویش بلافاصله برآورده می‌شود. او اندکی بعد با مسائلی مواجه می‌شود و پی می‌برد که برآورده شدن آن آرزو، چندان به صلاحش نبوده و باز آرزو می‌کند که به زندگی عادی خود بازگردد. مؤسسه از طریق وب‌سایت و پست الکترونیکی، با مخاطبان در تماس و تعامل است و بازخوردهایی که از این مجموعه داشته، خوشبختانه مثبت بوده است. بسیاری از مخاطبان خواسته‌اند که فازهای بعدی این مجموعه نیز به تولید برسد.


این کارگردان ادامه داد: ادامه مجموعه «آرزوهای شیرین زبان»، در دستور کار مؤسسه قرار دارد و طرح‌ریزی شده است. اما هنوز ساز و کار آن مهیا نشده است. امیدواریم با همکاری مرکز پویانمایی صبا، تولید فاز دوم این مجموعه به زودی آغاز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پویا شبکه‌ای که است که به‌طور انحصاری تولیدات انیمیشنی را نمایش می‌دهد و در همین یک سال و اندی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، مخاطبان فراوانی یافته است که این را می‌توان از قابلیت‌های انیمیشن دانست. انیمیشن، جهان را به گونه دیگری روایت می‌کند و هرچه که در جهان مادی نشدنی است، در جهان انیمیشن ممکن می‌شود. برای همین تولیدات انیمیشنی، مخاطبانی از طیف‌های سنی مختلف دارد و هیچ محدودیتی از لحاظ سنی نمی‌توان برای تماشای انیمیشن در نظر گرفت. در غالب کشورهای دنیا، شبکه‌های تلویزیونی مختلفی اختصاصاً برای نمایش تولیدات انیمیشنی وجود دارد و راه‌اندازی شبکه پویا، یک نیاز برای کشور محسوب می‌شد تا مخاطبان برای تماشای برنامه‌های دلنشین انیمیشنی، ناچار به استفاده از شبکه‌های بیگانه نشوند. شبکه پویا، تولیداتی را به نمایش می‌گذارد که با فرهنگ ما سازگار است و این را باید اتفاق مبارکی دانست. از سوی دیگر فعالان حوزه انیمیشن نیز برای نمایش تولیدات خود، شبکه‌ای دارند که مخاطبان فراوانی دارد و بر این اساس معتقدم که شبکه پویا، کمک بی‌نظیری برای توسعه و پیشرفت صنعت و هنر انیمیشن در ایران کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.