شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸

گزارش سینماپرس از گفتگوی تلویزیونی یک دبیر

رضاداد:ترجیح دادم در جشنواره مثل سال گذشته عمل کنیم/فیلم فجر پاسخی به شعار «استقلال، آزادی، جمهوری‌اسلامی» است

رضا داد

دبیر جشنواره فیلم فجر شب گذشته در برنامه تلویزیونی «هفت» عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر یکی از مظاهر ارزشمند شعار «استقلال، آزادی، انقلاب اسلامی» است. و این شعار در همه بخش های جشنواره جای دارد و به آن پاسخ می دهد.

علیرضا رضا داد؛ دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» ضمن بیان اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم در تالار وحدت برگزار خواهد شد، در رابطه با کاخ جشنواره و ضرورت وجود آن عنوان کرد: با آغاز کار ستاد اجرایی جشنواره در حدود سه ماه قبل، مشکلات اصلی کاخ جشنواره در دوره های گذشته بررسی شد، مهم ترین نتیجه این بررسی این بود که اصحاب رسانه و منتقدان در کنار صاحبان آثار و هنرمندان بتوانند در فضایی آرام نقش مکمل هم را ایفا کنند ولی ازدحام موجود در کاخ جشنواره این فضا را ایجاد نمی کرد. سینما با همه اهمیتش در کشور متاسفانه هنوز یک کاخ مخصوص برگزاری جشنواره ندارد و باید از امکانات موجود در برج میلاد بهره برد. به همین دلیل یکی از مسائل اصلی سینما به وجود آمدن مکانی در خور شأن سینمای ملی به عنوان کاخ جشنواره است.

توفیق اجباری برای رضاداد

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در رابطه با نمایش فیلم های مستند در جشنواره با بیان اینکه این فیلم ها در کاخ جشنواره و خانه هنرمندان به نمایش در می آید اظهار داشت: امسال در کاخ جشنواره فیلم های مستند نمایش داده می شوند و با یک توجه ویژه، یک نوبت نیز در خانه هنرمندان برای فیلم های مستند در نظر گرفته شده است. خانه هنرمندان مکان مناسبی است برای برخی از فعالیت های جشنواره نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایش فیلم مستند و برگزاری جلسات بحث و گفتگو درباره این فیلم ها است.

رضاداد در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در چه شرایطی در دولت جدید جشنواره را تحویل گرفتید، توضیح داد: بنا نبود من دبیری جشنواره را به عهده بگیرم و این امر توفیقی اجباری شد. حتی من عده ای از دوستان را برای عهده دار شدن دبیری جشنواره به رئیس سازمان سینمایی پیشنهاد کردم اما اقتضای شرایط اینگونه بود.

وی نبود سازمانی برای جشنواره ها سینمایی را یک نقص دانست و در این رابطه عنوان کرد: در سالهای اخیر جشنواره را از موسسات مستقل کردند ولی سازمان متناسب با آن تشکیل نشد. در دوره ای که مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر بود به وی گفتم که کاری کنند تا سازمان جشنواره ها ایجاد شود اما متأسفانه این اتفاق در دوره های گذشته جشنواره رخ نداده است.

 در ادامه گبرلو در رابطه با ایجاد ثبات در جشنواره عنوان گرد:  متاسفانه ۳۲ سال از جشنواره فیلم فجر گذشته است اما ما هنوز به یک استاندارد برای برگزاری بخش های مختلف جشنواره نرسیده ایم، شاید یکی از دلایل آن باشد که هنوز ثبات را در مدیریت جشنواره یا قوانین جشنواره ایجاد نکرده ایم.

رضا داد نیز در همین رابطه ادامه داد: ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ ضروری تر از حوزه های دیگر است زیرا حوزه فرهنگ کاشت بذزی است که سال ها بعد ثمر می دهد، برای مثال در سال های آخر ۱۰ سالی که بهشتی عهده دار مدیریت بنیاد سینمایی فارابی و همچنین جشنواره فیلم فجر بود، می شود فهمید که به اهدافش بیشتر دست پیدا کرد و آرامش حکمفرما بود، و از دوره چهارساله مدیریت من نیز تقریبا از سال دوم متوجه شدیم که پس از پایان جشنواره برای جشنواره سال آینده چه چیزی را می خواهیم بهره برداری کنیم، الگوی سازمان سینمایی رسیدن به یک ثبات است.

الگوییی که برای جشنواره فیلم فجر لازم است

دبیر جشنواره فیلم فجر در رابطه با علت دریافت فیلم ها پس از پایان مهلت تعیین شده عنوان کرد: دبیرخانه این اختیار را دارد که برای حفظ حقوق تماشاگران، فیلم هایی را که تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارائه نشوند، حذف و یا جایگزین کند. اما این دوره از جشنواره شرایط متفاوتی دارد، زیرا حدود ۱۲۶ فیلم به دبیرخانه رسید و ما نمی توانستیم آنها را نبینیم. اطلاعات اولیه دبیرخانه و همکاران گویای این بود ما با حدود ۷۰ فیلم در مجموع اول و غیر اول روبرو هستیم اما تعداد فیلم ها به ۱۲۶ فیلم بازبینی شده رسید. با توجه به اینکه امسال، سال تغییر دولت بود برخی از فیلمسازان در نیمه دوم کار خود را شروع کردند ولی البته حسن کار ما این بود که ما کار را با تأخیر شروع نکردیم و  توانستیم  همه فیلم ها را بازبینی کنیم. تعداد زیادی از این فیلم ها آثار افرادی بود که همه منتظر و مشتاق دیدن آنها بودند به همین دلیل  بی توجهی به آنها شایسته نبود.

وی افزود: در دوره های گذشته افرادی در هسته مرکزی جشنواره بودند، در مقررات جشنواره امسال ترجیح دادم که مثل سال گذشته عمل کنیم زیرا جشنواره در طول این سالها در حوزه مقررات به ثبات رسیده است و گاهی لازم است که تغییری جزیی داشته باشیم.

رضاداد در رابطه با هماهنگی موضوع فیلم ها با استراتژی کلی جشنواره اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای ملی و متعلق به همه سینمای ایران است.جشنواره فیلم فجر تیری است که هرساله از کمان سینمای ایران برمی خیزد تا توانمندی خود را به همگان معرفی کند. این جشنواره با تعاملی پنج هزار نفره شکل می گیرد.

 

مظهر شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در جشنواره فیلم فجر

 

وی درپاسخ به این پرسش که جشنواره چه نسبتی باید با ایام فجر داشته باشد، اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر یکی از مظاهر ارزشمند شعار «استقلال، آزادی، انقلاب اسلامی» است.  و این شعار در همه بخش های جشنواره جای دارد و به آن پاسخ می دهد. رهبر انقلاب اسلامی در جلسه ای با سینماگران فرمودند «بخشی از کلید توسعه کشور در دست سینماگران است». معنی برگزاری جشنواره فجر در ایام جشن‌های پیروزی انقلاب نمایش همه توانمندی های سینمای بعد از انقلاب ماست. اگر نخواهیم این کار را بکنیم درست مثل این است که مثلا در زمان نمایشگاه کتاب که هفته معلم است فقط کتاب های درسی یا کتاب های مر تبط با موضوع آن هقته را در نمایشگاه کتاب راه بدهیم. یکی ار کارکردهای جشنواره ایجاد محلی برای گفت و گو است.

رضاداد حضور مردمی در جشنواره را حسن دانست و تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر محل تلاقی و هم نشینی سه گروه مردم، فعالان سینما و بخشی از جامعه نخبگان نظیر منتقدان یا افرادی است که نسبت به سینما احساس مسئولیت می کنند، همه ایران از سینمای ملی انتظاراتی دارند و نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به آن ارزیابی می کنند. جامعه سینمایی با حداقل امکانات همزمان با جشن های ایام مبارک فجر به این جشن ها رونق بخشیده است به طوری که زیباترین تجلی اجتماعی جشن های فجر انقلاب اسلامی را به لحاظ حضور مردمی، در جشنواره فیلم شاهد هستیم. این استقبال مردمی از جشنواره و خرید بلیط از فجر نشان می دهد مردم با سینما قهر نیستند. مردم ایران به سینما خیلی علاقه مندند زیرا سینما متعلق به مردم و بازتاب دهنده زندگی و علایق آنها است.

 

زوج بودن داوران برحسب نیاز

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تعداد داوران در این دوره از جشنواره زوج است؛ اظهار داشت: وظیفه دبیر دخالت در آرای هیأت های انتخاب و داوری نیست بلکه وظیفه اش صیانت از آرا است. زمانی که ترکیب هیأت داوران مسابقه ایران کامل شد اصراری به فرد یا زوج بودن تعداد داوران نداشتم، ضمن اینکه داوران تلاش شان به رأی حداکثری است و از این رو مشکلی به لحاظ فرد بودن تعداد داوران وجود نخواهد داشت. در برلین داورانش هشت نفرند و در دوره ای که آقای کیارستمی داور کن بودند تعداد داوران زوج بود.

رضاداد در رابطه با نگاه مصلحتی در انتخاب فیلم ها عنوان کرد: یکی از کارهای هیأت انتخاب همین مصلحت جویی ها است. نگاه مصلحت جویانه در وجه مثبت اش خوب است، هیات انتخاب ترجیح دادند تعداد فیلم بیشتری در معرض قضاوت داوران و مخاطبین قرار گیرد تا تصویر کاملتر و جامعتری از سینما ارایه شود، ما جشنواره را برای جشنواره برگزار نمی کنیم. اگر فکرکنیم کاری انجام دهیم که تأثیر خوبی در تعالی سینما داشته باشد،انجام آن اقدام درستی است.

وی در رابطه با بخش بین الملل جشنواره گفت: در این بخش چند کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان خارجی و ایرانی برگزار می شود که این کارگاهها جنبه گفت و گو و تبادل داشته و بیانگر ظرفیت های بالای سینمای ایران است و این جنبه برای ما در برگزاری این کارگاه ها از جنبه آموزشی آن ها مهمتر بوده است.

 

مؤلفه‌هایی رضاداد آن را استواری بخش بین‌الملل می‌داند

دبیر جشنواره در رابطه با استراتژی جشنواره در بخش بین الملل تصریح کرد: رویکرد ما در بخش بین الملل جشنواره بر سه مؤلفه همجواری، هم سطحی و هم سویی استوار است و ما اعتقاد داریم  اگر این سه مؤلفه مورد توجه جدی قرار گیرند بخش بین الملل جشنواره باعث ارتقای سینمای ایران می شود. بخش بین الملل ظرفیتی برای سینمای ایران است که طی آن مهمانان خارجی با حضور در جشنواره با سینمای ایران آشنا می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم فجر سرمایه ای ملی است، ما در جشنواره فیلم فجر جامعه سینمای ایران را نمایندگی می کنیم و بستری را فراهم می کنیم تا پایان جشنواره فیلم فجر آغاز یک همدلی جدید در سینمای ایران باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.