چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

گفت‌و‌گوی سینماپرس با دبیر موسیقی فجر

ریاحی: افزودن بخش سرود به جشنواره موسیقی امسال منتفی شد/ ارکستر امریکایی احتمالا سال بعد به ایران می‌آید

دکترحسن ریاحی دبیر جشنواره در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

حسن ریاحی؛ دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، درباره حضور ارکسترهای امریکایی در جشنواره گفت: قبل از اعلام این مصوبه توسط مجلس هم قرار بر این نبوده که گروه های موسیقی امریکایی در جشنواره حضور داشته باشند زیرا از هیچ نظری روابط ما با این کشور خوب نیست و به همین خاطر ما برای حضور این گروه ها در جشنواره هیچ اقدامی نکردیم.

حسن ریاحی؛ دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از استقبال هیات انتخاب از آثار رسیده به جشنواره صحبت کرد و گفت: من در تمامی جلسات انتخاب آثار حضور داشتم. در بخش آهنگسازی آزاد ۸۵ اثر به جشنواره رسیده بود که همه از سطح کیفی قابل مطلوبی برخوردار بودند و مشخص بود که همه تحصیل کرده موسیقی هستند.

وی ادامه داد: ۱۴ اثر در بخش پایان نامه حضور داشتند که مربوط به آهنگسازی بود و از لحاظ کیفی هم آثار مورد قبولی بودند. در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی هم آثار بد نبود؛ اما چیزی که نظر من و همه هیات انتخاب را به خود جلب کرد آثار ارسالی هنرمندان شهرستان ها بود. بچه های شهرستان خیلی پیشرفت کرده اند، چه در بخش آهنگسازی و چه در بخش نوازندگی که خود جای خوشحالی است که آثارشان را برای جشنواره موسیقی ارسال می کنند.

دبیر جشنواره در ادامه از رده گروه های خارجی این دوره از جشنواره صحبت کرد و افزود: گروه های خارجی امسال در رده های بالایی قرار گرفته اند. کسی مانند احمد ابراهیم؛ نوازنده عود که در دنیا مشهور است از کشور تونس به جشنواره امسال می آید. از طرفی  رامیز قلیوف در جشنواره این دوره حضور دارد. هم کشورهای همسایه گروه های خوبی هستند و هم گروه هایی که از اروپا حضور دارند کارهایشان جدید و نو است و حرف تازه ای برای گفتن دارند.

وی درباره مصوبه مجلس درباره عدم حضور گروه های امریکایی در جشنواره موسیقی فجر؛ گفت: قبل از اعلام این مصوبه توسط مجلس هم قرار بر این نبوده که گروه های موسیقی امریکایی در جشنواره حضور داشته باشند زیرا از هیچ نظری روابط ما با این کشور خوب نیست. به همین خاطر ما برای حضور این گروه ها در جشنواره هیچ اقدامی نکردیم.

ریاحی اضافه کرد: البته با تمام این موضوع ها شنیده‌ایم که احتمالا در شهریور ماه ۹۳ یکی از گروه های ارکستر امریکا برای اجرای کنسرت به ایران می آید.

وی در مورد پیشنهاد اضافه شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر، توضیح داد: با من تماس گرفته و تقاضا شد که بخش سرود به جشنواره اضافه شود، از آن جایی که با این پیشنهاد موافق هستم، از آن استقبال کردم اما گفتم برای این بخش یک طرحی ارائه شود مبنی بر چگونگی اضافه شدن سرود به جشنواره، چه کار باید برای این بخش انجام داد؟ آیا باید از گروه سرودهای مدارس برای جشنواره دعوت کنیم؟ متاسفانه در این یک هفته هیچ طرحی برای این بخش به دست من نرسید اما من مایل بودم که این بخش را به جشنواره امسال اضافه کنم.

دبیر بیست و ششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: به طور مثال باید سرود مدارس را دعوت کنیم؟ که آن ها خودشان برنامه دارند و در سطح جشنواره نیستند و زمینه دفاع و داوری برای آن ها در جشنواره وجود ندارد. حالا گروه های دیگر اگر وجود دارند باید کارهایشان را می فرستادند اما هیچ ایده ای برای این بخش داده نشد. این طرح به امسال که نرسید اگر برای آن برنامه ریزی شود امیدواریم که در سال آینده این بخش هم به جشنواره اضافه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.