دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹

شورای عالی تهیه کنندگان قانونی نیست

فرحبخش: سه میلیارد تومان کمک وزارت کشور به جشنواره فیلم فجر چگونه بین سینماگران توزیع می شود؟

حسین فرح بخش تهیه کننده در نشست نقد و بررسی فیلم « نازنین» در سینماپرس

حسین فرح‌بخش درباره جلسه عده‌ای از تهیه‌کنندگان با دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: شورای عالی تهیه کنندگان ماهیت حقوقی و قانونی ندارد و این شورا تنها محفلی تشکیل جلسه می‌دهد، این در حالیست که جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با شماره ثبت 578/2/42 از وزارت کشور و شماره ثبت 31844 از وزارت ارشاد تنها نهادقانونی تهیه‌کنندگان است.

حسین فرح‌بخش درباره جلسه عده‌ای از تهیه کنندگان با دبیر جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت:شورای عالی تهیه کنندگان ماهیت حقوقی و قانونی ندارد و این شورا تنها بصورت محفلی تشکیل جلسه می دهد، چرا که جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با شماره ثبت 578/2/42 از وزارت کشور و شماره ثبت 31844 از وزارت ارشاد تنها نهاد قانونی تهیه کنندگان است.

وی ادامه داد: اگر به ترکیب این افراد نگاه کنیم متوجه این می شویم که تعدادی رانت خوار هستند که یا با پول دولت فیلم می سازند و یا بیشتر کسانی هستند که مدت زیادی است فیلم تهیه نکرده‌اند، برای مثال آقای اسفندیاری تا حالا فیلم تهیه نکرده‌ و یا آقای مجتبی فرآورده انسان خوبی هستند اما با سرمایه دولت فیلم می سازند و اکثر این اعضا نمی توانند در حوزه تهیه کنندگی تصمیم گیرنده باشند چکیده تهیه کنندگان بخش خصوصی در جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران حضور دارند.

تهیه کننده «آواز قو» یادآور شد: من به عنوان یکی از اعضای جامعه صنفی تهیه کنندگان با آقای داروغه زاده و مسئولین جشنواره صحبت کرد ام. وزارت کشور بودجه‌ای را برای اکران فیلم های جشنواره در شهرستان‌ها در نظر گرفته است و این فیلم ها هم به انتخاب دفتر جشنواره مبلغ را دریافت می کنند، در حالی که گفته شده است شورای عالی تهیه کنندگان این فیلم ها را انتخاب کرده است که این موضوع بدلیل منع قانونی امکان پذیر نیست و نباید باشد.

فرح بخش با اشاره به اینکه قرار شده  مبلغ های مورد نظر در قالب درصد فروش فیلم های جشنواره بدون واسطه به تهیه کننده واگذار شود، یادآور شد: از وزارت کشور باید تشکر کنیم که امسال حدود سه میلیارد بودجه را برای درصد فروش فیلم ها برای دفتر جشنواره در نظر گرفته‌اند چرا که پیش از این در پرداخت درصد فروش فیلم ها از سوی استانداری ها زمان زیادی می برد، اما این روزها دیده شده که برخی از افراد دائما در حال مصاحبه کردن هستند که این کار باید توسط یک جریان خاص صورت پذیرد در حالی که اصل اتفاق به شکل دیگری است و اگر دفتر جشنواره خلاف این کارکند قطعا به لحاظ قانونی مشکل دارد.

وی ادامه داد: البته جامعه صنفی تهیه کنندگان با وزارت کشور مکاتبه داشته است و آنها اشاره کرده‌اند که قرار نیست درصد فروش فیلم‌ها به شورای عالی تهیه کنندگان واگذار شود و اگر هم بخواهند این پول را با واسطه پرداخت کنند قطعا جامعه صنفی تهیه کنندگان بعنوان یک صنف قانونی این وظیفه را برعهده خواهد داشت.

فرح بخش خاطرنشان کرد: متاسفانه دوستان به دنبال وحدت نیستند چرا که در این صورت منفعت برخی رانت خواران در این جریان از بین می رود البته در این شورا دوستان معتدل و خوبی هم هستند که تلاش می کنند این وضعیت را سروسامان دهند منتها در اقلیت هستند و کاری نمی توانند انجام دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.