یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹

در گفت‌وگو با سینماپرس؛

یک کارگردان انیمیشن: اگر متخصصی در کشورش نتواند کار تخصصی انجام دهد بنوعی فرار مغزها دوباره رخ داده است

محمدرضا حنفی

محمدرضا حنفی؛ تهیه کننده و کارگردان مجموعه انیمیشن «رستوران جنگل»، گفت: فرار مغزها فقط رفتن یک متخصص به خارج از کشور نیست؛ وقتی یک متخصص در کشور خودش نتواند کار تخصصی خود را انجام دهد هم فرار مغزهاست!

محمدرضا حنفی؛ تهیه کننده و کارگردان مجموعه انیمیشن «رستوران جنگل» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، گفت: انیمشن «رستوران جنگل» اخیراً در سومین جشنواره جام جم در چهار رشته بهترین اثر، بهترین کارگردانی، بهترین صداسازی، و بهترین انیمیت (متحرک سازی) کاندید دریافت جایزه بود و نهایتاً جایزه بهترین انیمیت( متحرک سازی) را دریافت کرد. همچنین انیمیشن کوتاهی را ساختم به نام « توهم» که اخیراً در یکی از جشنواره های بین المللی کاندید شده است.

وی افزود: در حال حاضر بزرگترین مرکز تولید انیمیشن در ایران مرکز پویانمایی صباست که من هم با این مرکز از چندین سال پیش همکاری دارم.

حنفی ادامه داد: طی یک دهه اخیرا انیمیشن ایران پیشرفت خوبی داشته و در زمینه تولید انیمیشن شرکت های زیادی راه افتادند و نیروهای نسبتاً خوبی هم تربیت شدند. چون انیمیشن ایران یک صنعت و هنر نوپاست کارهای ضعیفی هم تولید شده اما روند تولیدات رو به رشد بوده و طی سال های اخیر تولیدات از نظر کیفی رشد قابل توجهی داشتند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تحریم های ایجاد شده طی یکی دو سال اخیر و کاهش شدید بودجه های مراکز حمایت کننده از تولیدات انیمیشنی از جمله مرکز پویانمایی صبا و سایر مراکز، خیلی از شرکت های تولید کننده انیمیشن به دلیل نداشتن کار تعطیل شدند و خیلی از نیروهایی که سال ها در زمینه تولید انیمیشن کار کردند و تخصص های حرفه ای داشتند مجبور شدند که به سراغ کارهایی بروند که هیچ ربطی به رشته تخصصی انیمیشن ندارد و این واقعاً تاسف انگیز است.

کارگردان انیمیشن «توهم» بیان کرد: فرار مغزها فقط رفتن یک متخصص به خارج از کشور نیست؛ وقتی یک متخصص در کشور خودش نتواند کار تخصصی خود را انجام دهد هم فرار مغزهاست! با این تفاوت که فرد متخصص در خارج از کشور تخصصش را ادامه می دهد اما اینجا وقتی کار نباشد حتی تخصصش را هم نمی تواند انجام دهد و این موضوع لطمه بیشتری به مملکت می زند.

وی افزود: من همین جا از رئیس جمهور و مسئولین تخصیص دهنده بودجه سازمان های مختلف و مسئولین صدا و سیما تقاضا می کنم که به هر نحو ممکن بودجه های تولید انیمیشن را افزایش دهند تا این صنعت نوپا در نطفه خفه نشود و نیروهای رشته انیمیشن که همه جای دنیا جزو تخصصی ترین و با ارزشترین رشته های هنری هستند مجبور به تغییر شغل و یا ترک وطن نشوند.

این انیماتور اظهار داشت: مسئولین باید توجه داشته باشند که انیمیشن ایران از جهت کمی و کیفی به سطح قابل قبولی رسیده و در صورت حمایت از تولید کنندگان، در آینده نزدیک می تواند کل نیازهای مخاطبان داخلی و شبکه های کودک را برآورده کند. از طرفی صنعت انیمیشن در دنیا یک صنعت پولساز و درآمد زاست. در حال حاضر درآمد حاصل از تولید انیمیشن در برخی کشورها چندین برابر درآمد حاصل از فروش نفت در کشور ماست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر حمایت از تولید کنندگان انیمیشن علاوه بر رفع نیازهای مخاطبان داخلی و شبکه های کودک، در آینده می تواند به صنعت اشتغال زا و درآمدزا برای کشور تبدیل شود. حسن روحانی؛ رئیس جمهور اخیراً در صحبتهای خود در کنفرانس داووس  از سرمایه گذاران خارجی دعوت به همکاری کردند. یکی از رشته های سرمایه گذاری خارجی همین صنعت انیمیشن است. در حال حاضر شرکت های بزرگ انیمیشن سازی دنیا مثل دیزنی و پیکسار در کشورهایی مثل هند سرمایه گذاری می کنند و با کمک نیروهای متخصص در آن کشورها فیلم های انیمیشنی خودشان را با استانداردهای بین المللی تولید می کنند.

حنفی ادامه داد: این موضوع هم باعث اشتغال زایی و هم رشد صنعت انیمیشن در آن کشورها می شود. من این مسایل را به عنوان مثال گفتم و اصلاً نمی دانم که آیا مسئولین با چنین پیشنهاداتی موافق هستند یا نه و اگر موافق هستند چه راهکارهایی برای انجام آن وجود دارد ولی این را گفتم که مسئولین مربوطه به این چنین مسائلی هم فکر کنند و اگر نیاز به همفکری با کسانی مثل من و دوستان هنرمندتر از من در رشته انیمیشن داشتند با کمال میل حاضر به همکاری و همفکری با آنها هستیم.  

وی درباره تکنیک های دو بعدی و سه بعدی گفت: فکر می کنم در حال حاضر تکنیک 3 بعدی در دنیا مخاطب بیشتری دارد آن هم به دلیل به روز بودن این تکنیک و امکاناتی بیشتری که کامپیوتر به تولید کننده می دهد. اما مهتر از تکنیک خلاقیت و کاری است که هنرمند انجام می دهد. ممکن است یک هنرمند با تکنیکی بسیار ساده کاری انجام دهد که همه را متعجب کند. کسی هم ممکن است با بهترین تکنیک و با بهترین نیروها و امکانات مالی کاری انجام دهد که مخاطبی را بخود جذب نکند. 

این کارگردان درباره بازتاب مخاطبان از پخش انیمیشن خود، اظهار داشت: نظر سنجی های انجام شده در شبکه پویا نشان می دهد که بچه های حدود سه تا سیزده، چهارده سال به انیمیشن «رستوران جنگل» علاقمندند. نکته جالب و امیدوارکننده برای من این است که در جمع های خصوصی و عمومی چه کودک، چه بزرگسال، چه کارشناسان و متخصصان مرتبط با انیمیشن تاکنون هیچگونه بازتاب منفی از این کار نداشته ام و از طرفی اکثراً آن را با برخی کارهای خارجی مقایسه می کنند و از ایرانی بودن این کار تعجب می کنند.

حنفی در مورد ادامه دادن ساخت مجموعه انیمیشن «رستوران جنگل»، گفت: قصد دارم ساخت این مجموعه را ادامه دهم. با توجه به کیفیت کار و استقبالی که از این انیمیشن شده و توجه مسئولین مرکز پویانمایی صبا قرار است که حداقل دوسری دیگر از این مجموعه تولید شود. ضمناً درصدد تولید بازی «رستوران جنگل» هستیم.

وی در پایان درباره شبکه پویا اذعان داشت: راه اندازی یک شبکه مستقل انیمیشنی و پخش انیمیشن های ایرانی برای کودکان و نوجوانان باعث رشد و ارتقای انیمیشن ایران خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.