جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

«سینما سلام» و ارزیابی یک سینماگر؛

کارخانی: مسئله مخاطب در سینما پیچیده‌تر از آن است که با نمایش رایگان حل شود!

مهرشاد کارخانی

مهرشاد کارخانی؛ کارگردان فیلم سینمایی «اکباتان» درباره شرایط طرح سینماسلام گفت: با این طرح می خواهند مخاطب را با سینما آشتی دهند و از این طرح ها تاکنون زیاد انجام شده است ولی کدام یک از آنها توانستند مخاطب را با سینما آشتی دهند؟ استقبال مخاطب از سینما خیلی پیچیده‌تر از این حرف ها است که با یک روز نمایش رایگان همه مشکلات حل شود!

مهرشاد کارخانی؛ کارگردان فیلم سینمایی «اکباتان» درباره شرایط طرح سینماسلام به سینماپرس گفت: با این طرح می‌خواهند مخاطب را با سینما آشتی دهند و از این طرح‌ها تاکنون زیاد انجام نشده است ولی کدام یک از آنها توانستند مخاطب را با سینما آشتی دهند، استقبال مخاطب از سینما خیلی پیچیده تر از این حرف‌ها است که با یک روز نمایش رایگان همه مشکلات حل شود.

این کارگردان با فاجعه‌بار خواندن شرایط اکران، افزود: فیلمی که با پارتی و استفاده از چهار چهره با دستمزد بالا به اکران می رسند از شرایط بهتری برخوردار خواهند شد اما باز هم این مسائل به فروش فیلم‌ها کمکی نکرده است، بلکه مخاطب فیلمی می خواهد که تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اکران فیلم «کوچه ملی» همچنان مشخص نیست، یادآور شد: متاسفانه دوستان معتقدند اگراین فیلم اکران شود مخاطب نخواهد داشت در صورتی که فیلم هایی که هزینه بالایی برای ساخت دارند هم به فروش بالایی نمی رسند.

کارگردان «ریسمان باز» با تاکید بر اینکه علاقه کارگردان به این حرفه باعث حیات سینما می شود، ادامه داد: البته سینماگران رانت خوار به دنبال مسائل دیگری در سینما هستند تا حیات آن. با روی کارآمدن هر مدیر به دنبال دریافت بودجه برای ساخت فیلم است و نمی شود عنوان سینماگر را برای آنها درنظر گرفت اما در مقابل علاقه مندان به سینما با سختی در سینما کار می کنند و در نهایت اکثریت آنها منزوی،‌افسرده و یا از کشور خارج می شوند.

کارخانی با اشاره به اینکه علت های مختلفی باعث ورشکستگی سینما شده است، عنوان کرد: کیفیت فیلم تنها علت سینما نرفتن مردم نیست بلکه علتش مشکلات بسیار زیاد اقتصادی و بیکاری ده میلیون جوان است، سینما رفتن یک دلخوشی و شادابی می خواهد اما اگر شادابی در جامعه نباشد کسی علاقه مند به تفریح نیست.

وی در پاسخ به اینکه جشنواره فیلم فجر می تواند به ادامه مسیر یک فیلم کمک کند، گفت: جشنواره نمی تواند تضمین کننده فروش یک فیلم باشد، همانطور که در سال گذشته نتوانست این کمک را به فیلم ها بکند، جشنواره فیلم فجر فقط برای محک زدن سینمای ایران در یک مدت ده روزه است همانطور که این جشنواره برای برگزاری خودش کلی مشکلات دارد.

کارخانی یادآور شد: فیلمسازی امید در فضای تلخ جامعه فقط یک شعار است و اینها یک شعار من درآوردی برای ضعیف کردن سینما است. سینما به مسائل دیگری برای تناسبش نیازمند است ولی مدیران علاقه مند نیستند که به آنها بیاندیشند و دنبال معنا دادن به سینما با این شعارها هستند. سینما یک هنر آرتیستیک است که فاکتورهایی برای جذابیت مخاطب لازم دارد اما مدیران این فاکتورها را نمی شناسند چون سینما را بلد نیستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.