جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۷

«سینما سلام» یا خداحافظی با سالن‍های سینما؟!

سینماداران: ادامه اکران رایگان سینماها را نابود می‌کند/ ایوبی:تعداد روزهای «سینما سلام» احتمالا افزایش می‌یابد!

سینماسلام

اجرای طرح «سینما سلام» که در آن سینماها به طور رایگان میزبان مردم بودند با خرابی برخی سالن‌ها و نگرانی سینماداران از ازدحام غیرقابل کنترل و دخالت نیروی انتظامی همراه شد. این در حالی است که رییس سازمان سینمایی در بازدید از سینما آزادی خبر از احتمال افزایش تعداد روزهای اکران رایگان فیلم‌ در سینماها داده است!

روز گذشته با تصمیم رییس سازمان سینمایی در طرحی با نام  «سینما سلام»، سینماها به طور رایگان میزبان مردم بودند اما از همان سانس‌های اولیه ازدحام بیش از حد پای نیروی انتظامی به سینماها باز کرد. این در حالی است كه با وجود ازدحام و عدم توانایی به حق مدیران سالن‌های سینما در كنترل مراجعه‌كنندگان ایوبی خبر از احتمال افزایش تعداد روزهای این طرح داده است.

سینماپرس در گزارشی با سینماداران تهران و شهرستان درباره اجرای این طرح به گفتگو پرداخته است كه در ادامه آمده است:

قاصد اشرفی؛ مدیر سینما ماندانا و رییس انجمن سینماداران، در حالی كه صدای ازدحام مانع از انجام مصاحبه می شد در گفتگویی كوتاه به سینماپرس گفت: این طرح بدون هماهنگی با پلیس انجام شد و ازدحام جمعیت به اندازه‌ای است كه اصلا نمی‌توانیم كنترل كنیم، الان آرامش روحی ندارم و نمی توانم صحبت كنم.

علی سرتیپی؛ مدیر شركت پخش فیلمیران و مالك سینما شكوفه درباره این طرح به سینماپرس گفت: استقبال فوق‌العاده زیاد بود ولی مشكلاتی هم برای سینماها بوجود آمد كه الان نمی‌توانم نظر قطعی درباره مثبت يا منفی بودن اين طرح دهم و این حركتی بود كه باید درباره آن از زوایه‌های مختلف بحث و بررسی شود.

وی با اشاره به اینكه اگر بتوانیم از این استقبال استفاده كنیم برای سینمای ایران مفید خواهد بود، خاطرنشان كرد: اگر بتوانیم مردم را به شكل‌های دیگری به سینما بكشانیم و این ازدحام را بوجود بیاوریم اتفاق خوبی خواهد افتاد. این طرح نشان داد مردم به سینماها می توانند بیایند و تا اینجا هم به یك موفقیت رسیده اما رسانه ها باید مشكلات این طرح را كارشناسی كنند.

سرتیپی با اشاره به اینكه از سانس صبح استقبال از «سینما شكوفه» زیاد بوده است، یادآور شد: به نسبت سالن‌های بالای شهر در سینماهای پایین شهر استقبال بیشتر بوده است و باید این موضوع را هم بررسی كرد كه آیا كاهش قیمت بلیط می تواند مخاطب بیشتری را به سالن‌های سینما بكشاند؟

وی درباره احتمال افزایش تعداد روزهای این طرح گفت: اگر هزینه‌ها را تامین كنند مشكلی نیست اما بعید می دانم تعداد روزهای آن بیشتر شود.

رضا سعیدی‌پور؛ مدیر پردیس سینمایی آزادی با اشاره به حضور حجت الله ایوبی در این سینما به سینماپرس گفت: به دلیل شرایط سینمای آزادی كه تماشاگران باید با پله برقی رفت و آمد كنند و مساحت كم لابی‌ها به دلیل افزایش سالن ها باید مدیریت مان را بیشتر انجام می دادیم كه باعث نشود ورود و خروج مردم با ازدحام مواجه شود و در نهایت تبدیل به حادثه شود.

وی ادامه داد: مردم را در سینما آزادی به سه دسته تقسیم كردیم كه یك دسته در سالن به تماشای فیلم می نشتند و دسته دیگر پشت در سالن ها به صورت صف می ایستادند كه بلافاصله بعد از اتمام فیلم وارد سالن می شدند و دسته سوم هم پشت در بیرونی سینما صف طویلی را تشكیل داده بودند.

سعیدی‌پور با اشاره به اینكه در آستانه جشنواره این طرح، كار آنها را افزایش داده است، خاطرنشان كرد: مدتی بود كه سینماآزادی را به لحاظ رنگ آمیزی،نظافت،آچار كشی صندلی ها و نمایش دیجیتال برای جشنواره آماده كرده بودیم اما با اجرای این طرح از فردا باید به طور شبانه روزی این كارها را مجددا انجام دهیم!

مدیر سینما آزادی با اشاره به اینكه خسارت هایی كه به صندلی‌ها وارد شده است، افزود: با این شرایط كاركنان سینما آزادی باید تا صبح شنبه بمانند تا بتوانیم آنها تعمیر كنیم.

سعیدی پور افزایش تعداد روزهای طرح «سینماسلام» را منوط به جلسه با سینماداران دانست و یادآور شد: باید اتفاقاتی كه امروز افتاد را در یك جلسه‌ای با مدیران مطرح كنیم و آسیب شناسی كنیم كه اگر قصد افزایش آن را داشته باشند از الان تمهیدات خاص خودش را در نظر بگیرند ولی اگر این طرح به همین شكل ادامه پیدا كند واقعا مدیران سینما به مشكل بر خواهند خورد.

فرجام آژیر، مدیر پردیس راگا در گفتگو با سینماپرس درباره این طرح گفت: جمعیت زیادی امروز به این سینما مراجعه كردند كه واقعا قابل كنترل نبودند به طوری كه تعداد زیادی از تماشاگران فیلم ها را روی پله و صندلی های اضافی دیدند، امروز این طرح نشان داد كه آنچه كه باعث حیات سینما می شود، بهای بلیط است، اگر سوبسید دولتی در سبد خانواده تعلق بگیرد و یا در سازمان و نهادها بلیط های نیم بها توزیع شود باعث استقبال بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: به نظرم اگر این اتفاق در شب جشنواره فیلم فجر اتفاق نمی افتاد بهتر بود، خصوصا كه این طرح هم در روز پنج شنبه به اجرا درآمده كه مردم فراغت بیشتری دارند و باعث شده این مسائل به وجود آمده به طوری كه ما برای كنترل سینما از نیروی انتظامی كمك خواستیم.

این سینمادار یادآور شد: برای اجرای این طرح باید به این شكل عمل كنند كه برای هر سینما با توجه به ظرفیت های آن بلیط چاپ كنند به نحوی كه سانس ها مشخص باشد و این بلیط ها را در ایستگاه مترو، مدارس،شهرداری مناطق،شورایاری محلات به دست مردم برسد كه مخاطب با ارائه بلیط وارد سالن شوند نه با این وضعیت كه امروز شاهد آن بودیم.

آژیر در پایان خاطرنشان كرد: این طرح ها استقبال مقطعی مخاطبان را به دنبال خواهد داشت.

مهدی كریمی، مدیر پردیس هویزه مشهد درباره استقبال مخاطبان این شهر از طرح «سینما سلام» به سنیماپرس گفت: نزدیك پنج هزار نفر امروز در این سینما به تماشای فیلم ها نشستند و با توجه به ازدحام بیش از اندازه و نظر نیروی انتظامی، آخرین سانس را ساعت ۱۶ اعلام كردیم و سینما را تعطیل كردیم، در حالی كه قرار بود تا ساعت ۲۰ سانس‌ها ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: این طرح كاملا بدون برنامه ریزی اجرا شد، در حالی كه می توانستند از روش‌های بهتری بهره ببرند، حداقل این طرح را می توانستند برای قشر مشخصی از جامعه در نظر بگبرند و بلیط‌ها یك هفته جلوتر منتشر می‌شداما اگر این طرح در چند روز متوالی به اجرا در می‌آمد باز هم به مراتب بهتر بود چراكه در نظر بگیرید سه میلیون جمعیت مشهد تنها با ۵ سالن سینما در یك روز اصلا مطابقتی ندارد.

كریمی در پایان خاطرنشان كرد: اگر قرار است این طرح ادامه پیدا كند قطعا سینماها نابود خواهد شد و این طرح بیشتر برای نابودی كردن سالنها است، در نظر داشته باشید كه ما قرار است یك كار فرهنگی انجام دهیم ولی جلوی در سالن‌ها هیچ اتفاق فرهنگی رخ نمی دهد به غیر از اینكه مردم بیشتر اذیت شوند.

لازم به ذکر است ایوبی امروز هنگام بازدید از سینما آزادی درباره‌ طرح اصلی «سینما سلام» به ایسنا خبر از احتمال افزایش تعداد روزهای اکران رایگان فیلم‌ در سینماها را داده است.

باید دید این طرح فی نفسه می تواند حداقل مخاطب را در یك روز با سینما آشتی دهد اما به چه قیمتی؟ با این شیوه قطعا همین تعداد محدود سالن‌های سینما هم رو به نابودی خواهد رفت و این تصمیم هم از عدم شناخت مدیران جدید نسبت به سینما ناشی می شود كه البته برگزاری این طرح توسط انجمن سینمای جوان كه متولی حوزه متفاوتی است هم جای سوال دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • امیر ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ - ۱۱:۱۲
    7 0
    طرحهای پوپولیستی شفابخش مشکلات سینمای ایران نیست. عکس یادگاری گرفتن با تماشاگرانی که دنبال دیدن فیلم مفتی هستند، مباهاتی ندارد. مردم باید آنقدر بضاعت داشته باشند که از جان و دل برای کالای فرهنگی هزینه کنند. غذای روح را دست کم نگیریم. به فکر مردم هستید. برای فیلم های ارزشمند در طول سال یارانه بدهید. خدا رحم کرد که دیروز اتفاقات هولناکی نیفتاد. مطمئن باشید در این شرایط عسرت مردم برای هر چه چیز مفتی هجوم خواهند آورد.
  • ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ - ۱۲:۰۲
    5 1
    این طرح اکران رو نابود میکنه! مگه سینما موزه هست که با رایگان رفتن تبلیغش بشه، مردم در سال چندبار سینما میرن! اگه یه روز رایگان باشه خوب معلومه همه اون روز میرن! یکی به داد حوزه اکران با این کارای غیر کارشناسی برسه
  • علی ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ - ۱۹:۳۰
    1 1
    چرا پول نداریم به سینما برویم؟ این مشکل را حل کنید و مردم را بازیچه قرار ندهید و شخصیت آنها را زیر سوال نبرید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.