جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱

مروری بر متن و حاشیه تئاتر فجر سی و دوم

از عهدشکنی مسئولان تئاتر تا ماندن تماشاگران پشت درهای بسته به دلیل فروش خارج از ظرفیت بلیت!

جشنواره تئاتر فجر

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی به کار خود پایان می دهد که در طول این مدت حواشی فراوانی برای اجراهای حاضر در جشنواره رخ داد که از آن جمله می‌توان به عهدشکنی مسئولان تئاتر مبنی بر توقف تعمیرات تئاترشهر در زمان جشنواره، جمع آوری نمایشگاه عکس و پوستر زیرگذر و ماندن تماشاگران پشت درهای بسته تالارهای نمایشی به دلیل فروش خارج از ظرفیت بلیت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس؛امروز جمعه به عنوان آخرین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی به کار خود به پایان می دهد که حواشی و اتفاقات جالبی در سالن های مختلف جشنواره برای نمایش هایی که در بخش، بخشِ جشنواره به روی صحنه رفتند به وقوع پیوست. گزارش زیر مروری بر حواشی این جشنواره در طول برگزاری خود است. 

 

روزهای اول تا سوم بخش صحنه‌ای جشنواره‌ی تئاتر فجر با اتفاقاتی همچون اجرا نشدن نمایش‌ «در شوره زار» به کارگردانی حسین کیانی به دلیل بیماری مجید صالحی و ادامه تعمیرات مجموعه تئاتر شهر‌ با وجود آغاز جشنواره تئاتر فجر و قول مسئولان مبنی بر پایان تعمیرات تا شروع جشنواره همراه بود. همچنین در روز سوم جشنواره با وجود اینکه نمایش «عکس و پوستر» سی و‌دومین جشنواره تئاتر فجر روز شنبه ۲۸ دی ماه در زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) افتتاح شد بود در دومین روز فعالیت خود جمع‌آوری شد.

 

چهارمین؛ پنجمین و ششمین روز از جشنواره تئاتر فجر نیز با برخی از حواشی همراه بود، نمایش «خانه برنارد آلبا» به کارگردانی کالکسیتو پیتو با استقبال تماشاگران روبرو شد و این نمایش با حضور سفیر و مهمانان سفارت آلمان و مسئولان جشنواره و تئاتر ایران روی صحنه رفت. همچنین اجرای شب فرهنگی ایتالیا در تماشاخانه ایرانشهر و شعر خوانی ستاره اسکندری از جمله حواشی روز چهارم در جشنواره تئاتر فجر بود. افتتاح بازار سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود. همچنین در مجموعه تئاتر شهر و در تالار سایه نمایش «قصه ظهر جمعه» کاری از محمد مساوات به دلیل استقبال علاقه‌مندان توانست اجرای ویژه‌ای را نیز به روی صحنه ببرد،  این نمایش در ششمین روز از جشنواره  با سه اجرا میزبان تماشاگرانش بود.

 

در هفتمین روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش «pythian oratorio» از کور لهستان با استقبال تماشاگران تئاتر مواجه شد به طوری که بالکن‌های تالار وحدت نیز مملو از جمعیت بود. این نمایش میزبان افرادی چون علی مرادخانی معاون امور هنری، حسین پارسایی، حسن جودکی، جواد رمضانی،‌ علی‌اکبر طرخان،‌ رحمان سیفی‌آزاد بود.

در هشتمین روز از جشنواره تئاتر فجر نیز بسیاری از تماشاگران با درهای بسته دو تالار قشقایی و تالار حافظ مواجه شدند که این تاخیر به علت استقبال از نمایش های «سرایت درد» از کشور فرانسه و «هملت» به کارگردانی آرش دادگر بود.

 

استقبال از نمایش «سرایت درد» که در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته بود از جمله حواشی نهمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر بود همچنین در اخرین اجرای این نمایش هنرمندانی چون رویا نونهالی، سروش صحت، رضا گوران، بهزاد صدیقی، حسین مسافرآستانه، نیما نادری،‌ هوشنگ قوانلو، زهرا صبری، جابر رمضانی حضور داشتند. در این روز نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» در این روز نتوانست مخاطبان خود را راضی نگاه دارد و تعداد زیادی از مخاطبان در نیمه اجرا سالن نمایش را ترک کردند. نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در بخش مرور جشنواره به روی صحنه رفته بود در میان استقبال مخاطبان در دهمین روز جشنواره به کار خود پایان داد و در این روز نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» نیز همچنان در این روز با عدم استقبال مخاطبان به کار خود پایان داد.

 

یازدهمین روز از جشنواره تئاتر فجر با اتفاقاتی چون شگفتی تماشاگران از بازی نوجوان ۱۲ ساله مشهدی در نمایش«۲ بر ۱ به نفع بارسلونا» و تآخیر در اجرای نمایش «هموریباس» به کارگردانی یاسر خاسب همراه بود. نمایش «هموریباس» که با تاخیری یک ساعته در تالار حافظ به روی صحنه رفت کاری از گروه «بدن دیوانه» است. علت تآخیر در اجرای این نمایش از سوی خاسب، شرایط نامناسب تالار حافظ و ناامنی این سالن برای به صحنه رفتن نمایش «هموریباس» اعلام شد. خاسب در این نمایش عنوان کرد: من همین الان امضا دادم که اگر هر یک از بازیگران در این اجرا کشته شدند، مسئولیت آن بر عهده من است و جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی هیچ مسئولیتی ندارند.
 

همچنین در این روز در تماشاخانه ایرانشهر نیز نمایش «کافه باله» از فرانسه با استقبال تماشاگران مواجه شد و باردیگر فروش بیش از حد بلیت موجب گشت تا سالن استاد سمندریان بیش از حد ظرفیت خود تماشاگر تئاتر داشته باشد. از این نمایش همچنین علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد و حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی نیز دیدن کردند.

در دوازدهمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایش «مگافونیا» نوشته میلاد حسینی در تالار سایه روی صحنه رفت. این نمایش در اجرای دوم به دلیل تاخیر داوران با ۳۰ دقیقه وقفه آغاز شد. در اجرای دوم این نمایش نادر طالب‌زاده، مستندساز حضور داشت. در این روز نمایش «مگافونیا» به کارگردانی میلاد حسینی و همچنین نمایش «مده‌آ» به کارگردانی میلاد نیک آبادی به رغم استقبال تماشاگران نتوانست مخاطبان را از خود راضی نگاه دارد.

در سیزدهمین روز از جشنواره تئاتر فجر نمایش «آرش ساد» به کارگردانی محمد رحمانیان اجرا شد که به دلیل نامناسب بودن تالار حافظ، تعداد زیادی از مخاطبان این نمایش موفق به تماشای این اثر نشده و این مسئله موجب نارضایتی آنها شد. علی مرادخوانی معاون هنری وزیر، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندانی چون بهزاد فراهانی، گوهر خیراندیش، میترا حجار، حسین پارسایی، حمیدرضا نعیمی، ایرج راد، فرزانه کابلی، غزل شاکری، عزت الله مهرآوران، فرهاد بشارتی و... در جمع تماشاگران این نمایش حضور داشتند. همچنین در این روز نمایش «نان» به کارگردانی نصیر ملکی جو به محمد علی سپانلو تقدیم شد.

 

 نمایش های خیابانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با استقبال بی نظیری از سوس مردم مواجه شد. گفتنی است که امروز، جمعه آخرین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر محسوب می شود و اختتامیه این جشنواره فردا در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.