دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰

گلایه یک مستندساز از عدم توجه به بخش مستند در جشنواره فیلم فجر/

غلامرضا نعمت پور: بخش مستند در فیلم فجر فقط یک نام است/ مسئولان به قول خود عمل نکردند

نعمت پور

کاگردان مستند «برای گونگادین بهشت نیست» ضمن گلایه از عدم توجه و استقبال از بخش مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اظهار داشت: سینمای مستند امروز در جشنواره تبدیل به یک اسم شده است و مسئولان با وجود اینکه قول هایی را برای تقویت و توجه به این بخش از سینما داده اند اما عملا این اتفاق رخ نداده است.

غلامرضا نعمت پور، کارگردان مشتند «برای گونگادین بهشت نیست» که در بخش مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با بخش مستند جشنواره امسال عنوان کرد: متاسفانه بخش مستند در دو روز گذشته با استقبالی از سوی مخاطبان، مسئولان و حتی رسانه مواجه نشده و این بخش در هیاهوی بخش داستانی نادیده گرفته شده است در صورتی که سینمای مستند می تواند برای سینمای داستانی راهگشا و موجب رشد آن شود.

وی ادامه داد: در دو روز گذشته در خانه هنرمندان برای دیدن فیلم های مستند جز تعداد اندکی حضور نداشتند و همچنین امسال علی رغم قول مسئولان برای برگزاری جلسات نقد و بررسی ژس از نمایش فیلم های مستند این اتفاق رخ نداد. هر روز در جشنواره فجر رسانه ها اخبار زیادی از بخش داستانی منتشر می کنند اما متاسفانه هیچ اسمی از بخش مستند آورده نمی شود. بیشترین ناراحتی من از این است که سینمای مستند امروز در جشنواره تبدیل به یک اسم شده است و مسئولان با  وجود اینکه قول هایی را برای تقویت و توجه به این بخش از سینما داده اند اما عملا این اتفاق رخ نداده است.

وی با بیان اینکه جشنواره فجر یک جشنواره معتبر است و ورود یک فیلم در این جشنواره موجب اعتبار فیلمساز می شود، تصریح کرد: اعتقاد دارم سینمای مستند این پتانسیل را دارد که تماشاگران را به سوی خود جذب کند اما سیاست های جشنواره در رابطه با این بخش صحیح نبوده است. بیشتر فیلم های مستندی که در جشنواره حضور دارند هم از لحاظ روایت و هم از لحاظ سوژه قوی هستند و حیف است که در این جشنواره معتبر دیده نشود.

نعمت پور عنوان کرد:  زمانی که از لرستان آمدم فکر می کردم که جشنواره فیلم فجر واقعا می خواهد فیلم مستند را حمایت کند اما دراین مدت خلاف این موضوع را دیدم و حتی مسئولان نیز در این بخش حضور جدی نداشتند. حتی زمانی که با سردبیر یکی از نشریات صحبت کردم و او گفت که چون سنمای مستند اکران خوبی ندارد به آن نمی پردازیم و این واقعا تاسف آور است و چیزی جز یک دور تسلسل و تکراری نست. اگر بخواهیم سینمای مستند پیشرفت کند باید در رابطه با آن مطالبی نوشته شده و اطلاع رسانی شود.

این مستندساز در رابطه با فیلم مستند خود با نام «برای گونگادین بهشت» است، تصریح کرد: این فیلم در مورد نویسنده ای از لرستان است که این نویسنده ۵۰ سال پیش، در زمانی که متفقین وارد ایران می شوند به آموختن زبان انگلیسی می پردازد و بعد از اینکه وی زبان انگلیسی را یاد می گیرد کتابی را نوشته و بعد از اینکه متفقین از ایران خارج می شوند این کتاب در انگلیس چاپ می شود و سریع این کتاب به ۸ زبان دنیا منتشر می شود. اما متاسفانه این نویسنده را امروز کسی نمی شناسد و در واقع سعی کردم در این مستند این آدم را زنده کرده و او را به عرصه ادبیات کشورمان معرفی کنم.

نعمت پور ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش مطلبی را در رابطه با این نویسنده در نشریه مشاهیر لر خواندم و همین مطلب چند جمله ای در رابطه با وی سرآغاز تحقیاتی برای ساخت مستندی در رابطه با این نویسنده شد. این فیلم مستند با اینکه یک سال و نیم طول کشید اما با بودجه ای خیلی کم و در حدود ۱۵ میلیون تومان ساخته شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.