چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

نامه ای سرگشاده و صریح به دکتر روحانی

آقای رییس جمهور! "مسجد مال خداست" اما نگذارید اشتباهات مدیران سینمایی شما به پای دیگران نوشته شود!؟

حسن روحانی

اين كه اقدامات مفيد ديگران را بدون ذكر نام، مصادره به مطلوب كنند، اهميتي ندارد؛ «مسجد مال خداست!» اما اين كه اشتباهات خود را در اين غوغای رسانه‌اي پاي ديگران بنويسند، و گروهي از رسانه‌هاي «هم‌سود» هم آن را به گونه‌اي يورش‌وار پردازش كنند، يكي از اقدامات ناشايست برخي دولتمردان فرهنگي و سينمايي شما است.

بنا به گزارش خبرنگار سینماپرس، یکی از خوانندگان سینماپرس در نامه ای صریح به رییس جمهور با اشاره به برخی رفتارهای نسنجیده مدیران سینمایی جدید در قبال دست اندرکاران قبلی این حوزه در دولت دهم، برخوردهای دوگانه پیرامون انتساب تولیدات جشنواره امسال به مسئولین جدید و قدیم سینمایی کشور را مورد انتقاد قرار داده است.متن کامل این نامه به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحيم
رييس جمهور مدبر و اميدساز، جناب آقاي دكتر روحاني
سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار


جناب آقاي دكتر استحضار داريد كه پس از پايان دولت دهم كه شعار «عدالت» سر مي‌داد، جنابعالي دولت يازدهم را روي كار آورديد كه به جاي واژه «عدالت» بيش از هر چيز به واژه «اعتدال» مي‌پردازد و به شعار «تدبير» تكيه مي‌كند و بذر «اميد» مي‌پروراند، حتي حضرتعالي براي تكميل و ابلاغ پيام تدبير و اميد خود در برابر ديدگان هنرمندان و سينماگران، به موضوع جديت دولت يازدهم در به حاشيه راندن «افراطيون» بخش فرهنگ پرداختيد و ابراز خشنودي شورانگيزشان را به چشم ديديد.

اما اقداماتي كه در حوزه فرهنگ و به خصوص در زمينه «سينما» در اين دولت صورت پذيرفته، نه تنها نويدي از اميد در بر ندارد، بلكه در دايره تدبير قرار گرفتن آن‌ها نيز زير سؤال رفته است، چه بسا كه به دامن افراط و تفريط هم غلتيده است. عزل شتابزده برخي مديران سازمان سينمايي، پيش از انتصاب جايگزين مناسب و به تعطيلي كشاندن حوزه‌هاي مسئوليت آنان، استفاده از افراد و عوامل ضعيف در مناصب مهم كه سابقه مؤثر و مفيدي در حوزه جديدشان نداشته‌اند، بكارگيري افراد مسئله‌دار به عنوان مشاوران مؤثر، اقدام به جوسازي‌ها، اهانت‌ها، و آبروريزي‌هاي غيرمنصفانه و ناعادلانه، متوقف كردن اقدامات و تصميمات اصولي دولت قبل، ميدان دادن به تعدادي از افراد و جريانات ناهماهنگ با خواست و اهداف مردم و دولت يازدهم و بسياري از رفتارهاي ريز و درشت غلط و عوامانه اما با رنگ و روي تبليغاتي؛ با كمال تأسف، چهره شعار «تدبير»، «اميد»، و «اعتدال» رياست محترم جمهوري دولت يازدهم را لاأقل در حوزه فرهنگ و سينما به سوي «بي‌تدبيري»، «نااميدي و سياه‌نمايي»، و «افراط‌گرايي تهوع‌آور» سوق داده تا آنجا كه بسياري از طرفداران پروپاقرص دولت يازدهم و مخالفان سرسخت دولت دهم را هم به جرگه مخالفان شما فرستاده‌اند، هماناني كه به شعارهاي اين دولت اعتدال‌گرا دل خوش كرده بودند. اين روي‌گرداني البته براي هيچ‌كس خوشایند نيست، به خصوص براي آنان كه دلشان براي اعتلاي دين و كشورشان مي‌تپد.


حضرت حجت الاسلام و المسلمين روحاني
بي‌ترديد من كه خود را فردي از جامعه مسلمانان مي‌دانم، بر اين باورم كه دين‌داري خود را در پاي منبر روحانيان متدين و معتقد تعميق داده‌ام، به حدي كه حاضرم جانم را براي دينم گرو بگذارم. از چيزهايي كه در اين آموزش‌ها ياد گرفته‌ام اين است كه «حق را بگو، اگر چه به ضرر تو باشد"، «الناس علي دين ملوكهم»، و «الناس بامرائهم اشبه منهم بابائهم» به گمانم هنوز هم در پاي منبر شما روحانيان بزرگوار است كه بايد بر اعتقادات خود بيفزاييم، اما چه كنيم كه رفتار مسئولان فرهنگي و سينمايي دولت شما، بيش از پا فشاري بر اعتقادات اسلامي كه حقيقتاً چيزي جز روش «وسط» و اعتدال نيست، به شدت به سوي افراطي‌گري روي آورده‌اند، آن هم از نوع تفريطي‌اش!... شما را به خدا، ما را راهنمايي بفرماييد كه چه بايد كرد؟!


اين كه اقدامات مفيد ديگران را بدون ذكر نام، مصادره به مطلوب كنند، اهميتي ندارد؛ «مسجد مال خداست!» اما اين كه اشتباهات خود را در اين غوغای رسانه‌اي پاي ديگران بنويسند، و گروهي از رسانه‌هاي «هم‌سود» هم آن را به گونه‌اي يورش‌وار پردازش كنند، يكي از اقدامات ناشايست برخي دولتمردان فرهنگي و سينمايي شما است. تنها در جهت يادآوري خاطر مبارك، به جريان انتخاب فيلم فرانسوي «گذشته» به عنوان يك فيلم ايراني براي حضور در مسابقه! «اسكار» اشاره مي‌كنم، كه وقتي در زمان مديريت مسئولان منصوب دولت يازدهم آن فيلم را انتخاب كردند، مسئولان جديد شتابان موج تبريك‌گويي به صاحبان فيلم را به راه انداختند، اما وقتي اعتراضاتي برخاست كه مثلاً «گذشته» ايراني نيست و چرا به اسكار فرستاده شده؟، وزير حوزه فرهنگ شما، در رسانه‌ها مطرح كردند كه اين فيلم را شورايي انتخاب كرده كه منصوب مديران قبل بوده، و مديران جديد نقشي در آن نداشته‌اند! حتماً انتظار هم داشته‌اند كه ديگران حرف ايشان را باور كنند...


موج رسانه‌اي جديد دوستان شما در حوزه فرهنگ و سينما، را برايتان توضيح مي‌دهم. وقتي فيلم‌ها هنوز در سي و دومين جشنواره فيلم فجر به نمايش در نيامده بود، القاي اين مفهوم كه فيلم‌ها در دوره جديد ساخته نشده و هر عيب و ايرادي هست، به مديران قبل بر مي‌گردد، در دستور كار قرار داشت و به آن اصرار ورزيده مي‌شد. اما از بد حادثه و به رغم تصور آنان، فيلم‌هاي جشنواره با سیاست جذب حداکثری و دربرگیری همه اندیشه ها و دیدگاههای علاقمند به فعالیت در سینما و به صورتي قابل قبول مخصوصا در بخش فیلم اولی ها مورد استقبال مردم و مخاطبان واقع شد و وقتي معلوم شد كه سياست واگذاري تمامي مسئوليت فيلم‌هاي جشنواره به مديران قبلي كار عاقلانه‌اي نبوده، بلكه با وجود صدور مجوز براي برخي فيلم‌هايي سياه‌نما مثل «قصه‌ها»،"سیزده" و... اين انگ بيشتر به مديران جديد مي‌چسبد كه بر خلاف شعار «اميد» حضرتعالي گام بر مي‌دارندو آنها را به روشهای مختلف در بخش های اصلی و مهم جشنواره می گنجانند و فارغ از تبعات نمایش عمومی آنها مبادرت به اکران و یا تلاش برای اکران گسترده آنها می نمایند، حالا سعي كرده‌اند از زبان تني چند از سينماگران اين ذهنيت را ايجاد كنند كه اگر فيلم‌هاي سينمايي جشنواره سي و دوم خوب است، به دليل وجود مديران جديد سينما (تحت عنوان سينماي اميد) است، و مديران قبلي نه تنها در اين باب مؤثر نبوده‌، بلكه آنان همواره به هدر دادن بيت‌المال نيز مشغول بوده‌اند!

فقط يادشان رفته‌است به اين طوطيان شكرسخن بياموزند كه همه 85 درصد فيلم‌هاي امسال، همگي نمي‌توانند در دو سه روز اول جشنواره اكران شوند، ثانياً همه 85 درصد فيلم‌هاي امسال نتوانسته‌اند در بخش‌هاي سوداي سيمرغ و فيلم‌هاي اول شركت كنند؛ ثالثاً در 4 يا 5 ماه طول مديريت آشفته و سردرگم مسئولان جديد سينمايي كه بخش اعظم آن به دلجويي از هيأت مديره سابق خانه سينما صرف شده، نمي‌تواند زمان كافي براي ساخت و آماده‌سازي همه 85 درصد از فيلم‌هاي امسال باشد، و...، اتفاقاً يكي از ايراداتي كه به دو تن از اين طوطيان شكرسخن! وارد است، ساخت تعدادي از همان فيلم‌هاي سياه‌نما يا خيانت محور دوره گذشته بوده كه مديران وقت در برابر اصرار بي‌منطق آنان مقاومت كرده بودند!

حال نکته مضحک تر آن، موضع جدید برخی مدیران و تعداد معدودی سینماگر فرصت طلب است که وقتی طی همین یکی دو روز گذشته تیتر چند رسانه منتسب به برخی جریانات سیاسی خاص را در تلخ بودن آثار راه یافته به جشنواره می بینند، فورا به سرعت باد و با تغییر موضعی آشکار و عجولانه، برعکس نظرات پیشین خود، کل تولیدات را حاصل تلاش مدیران قبلی دانسته و خود را تنها متولی سینمای امید می نامند که قرار است سال آینده آثارشان رونمایی شود نه امسال!


جناب آقاي رييس جمهور
شما رييس جمهور همه مردم ايران هستيد. البته كساني كه همواره به دنبال فرصتي هستند تا از هر آبي كره بگيرند و از هر پشمي كلاهي بسازند و اتفاقاً ايراني هم هستند، ممكن است شما را رييس جمهور خود بدانند، و چون ايراني‌اند، توقع بيجايي نيست؛ اما جناب آقاي دكتر شما رييس جمهور ديگران هم هستيد، اجازه ندهيد مديران فرهنگي و سينمايي شما به گونه‌اي رفتار كنند كه دايره دوستداران شما آنقدر تنگ شود كه نعوذاً بالله فقط «افراطيون» در آن بگنجند...
باقي بماند براي فرصتي ديگر...
دوستدار حقيقي شما

محمد عزیزی



 

نظرات

  • محمود سيادتي ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ - ۱۳:۰۰
    0 0
    اوضاع بدتر از اين است برادران، نمي خواهم نااميدتان كنم اما لحن اين نويسنده محترم كه گمان مي كنم اسم مستعار باشد، خيلي محتاطانه است. اين آقايان آنچنان رفتارمتكبرانه اي در جريان فرهنگي كشور حاكم كرده اند كه متاسفانه تذكرات حضرات آيات عظام نيز به هيچ انگاشته مي شود، چه برسد به تذكرات مجلس، و چه برسد به نوشته آقاي عزيزي شما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.