یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴

گزارشی از حضور کارگردانان فیلم اولی؛

سهم بازیگرانی که اولین تجربه کارگردانی را در جشنواره فیلم فجر پشت سرگذاشتند

حاشیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر

جهانگیر الماسی، سعید آقاخانی، ایمان افشاریان، مهدی پاکدل، هومن سیدی و مهشید افشارزاده از جمله کارگردانان حاضر در بخش نگاه نو در سی و دومین جشنواره فیلم فجر هستند که پیش از کارگردانی تجربه بازیگری را در آثار مختلف پشت سر گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، حدود سه روز به اتمام سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر باقی مانده است و مخاطبان جشنواره امسال، دیگر می توانند ارزیابی نسبی نسبت به فیلم هایی که در جشنواره حضور دارند داشته باشند. بخش نگاه نو در جشنواره امسال شاهد حضور کارگردان هایی بود که اولین تجربه خود را در حوزه فیلم سینمایی پشت سرگذاشته اند که در میان این کارگردان ها افرادی وجود دارند که پیش از این مخاطبان آنها را بیشتر با عنوان بازیگر می شناختند. جهانگیر الماسی، سعید آقاخانی، ایمان افشاریان، مهدی پاکدل، هومن سیدی و مهشید افشارزاده از جمله این کارگردان ها بودند.

 

«رنج و سرمستی» عنوان فیلمی است که جهانگیر الماسی کارگردانی آن را برعهده داشته است. این فیلم سینمایی که در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، داستان زن و شوهری است که یکی از آنها نماینده مجلس است و دیگری مهندس سازنده موشک که با هم مشکلاتی در زندگی دارند. داستان با مشکلات این دو آغاز می شود و سپس به دوران جنگ و نحوه اسارت زن می پردازد. الماسی که پیش از این بیشتر در حیطه بازیگری ،تدریس، نقد و ... در حوزه سینما فعالیت می کرد، سابقه کارگردانی فیلم های کوتاه «نمره انضباط صفر» و «زمانی برای امیرعلی» را در کارنامه کاری خود دارد.

 

فیلم سینمایی «لامپ 100» به عنوان اولین تجربه سعید آقاخانی در حوزه سینما محسوب می شود. آقاخانی که تجربه حضور در سریال هایی همچونم «ساعت خوش»، «پرواز 57»، «سال خوش»، «کمربندها را ببندیم» و ... را به عنوان بازیگر داشته ، پیش از این تجربه کارگردانی مجموعه های تلویزیونی متعددی همچون «روزای بد در»، «خروس»، «دزدوپلیس»، و... را داشته است و «لامپ 100» به عنوان اولین فیلم سینمایی وی در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به روی پرده سینما رفت. «لامپ 100»  داستان مردی است کة با معضل اعتیاد مواجه بوده و در شرایطی قرار می گیرد کة تصمیم بة مبارزه با مواد مخدر می‌گیرد.

 

ایمان افشاریان و مهدی پاکدل که به صورت مشترک کارگردانی فیلم سینمایی «فردا» را بر عهده داشته اند، از جمله فیلم اولی های سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر محسوب می شوند. ایمان افشاریان هنرمندی است که فعالیت هنری خود را در بازیگر و کارگردانی تئاتر آغاز کرده است، وی پیش از این فیلمی را با عنوان «اینجا پرنده بود» به سفارش سیما فیلم تولید کرده بود. مهدی پاکدل نیز که با عنوان بازیگری با استعداد در عالم سینما، تئاتر و تلویزیون شناخته شده است با اولین تجربه خود در حوزه کارگردانی به جشنواره فیلم فجر آمده است تا ثابت کند که در حوزه کارگردانی نیز می تواند فعالیت داشته باشد. «فردا» فیلم داستان دختری را روایت می‌کند که علاقه به عکاسی دارد و همراه با مادرش راهی سفر عکاسی می‌شود که در این سفر اتفاقاتی برای او پیش می‌آید.

 

هومن سیدی، نخستین فعالیت حرفه‌ای‌اش را با حضور در فیلم «یک تکه نان»، به کارگردانی کمال تبریزی تجربه کرد و سپس نقش کوتاهی را در «درچهارشنبه سوری» ایفا کرد. سیدی پس از ساخت چند فیلم کوتاه از جمله: «۳۵ متری سطح آب» و «دندان آبی» اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۸۹ نام «آفریقا» کارگردانی کرد. این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر (بخش آثار ویدئویی) جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد. سیدی پیش از این نیز تجربه کارگردانی تئاتر به نام «روایت ناتمام یک فصل معلق» گذرانده بود و امسال نیز با فیلم سینمایی «سیزده» به عنوان اولین فیلم سینمایی بلند خود در جشنواره سی و دوم حضور یافته است.

 

مهشید افشارزاده نیز از معدود فیلمسازان زن سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است که وی نیز اولین تجربه کارگردانی خود در سینما را با نام «پنج ستاره» به این جشنواره بین المللی ارائه کرده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است که یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست.

 

باید دید که حضور این کارگردان ها که اولین تجربه خود را در این حیطه پشت سر گذاشته اند در جشنواره سی و دوم چه نتیجه ای در پی خواهد داشت و آیا این فیلم ها می تواند سرآغازی برای تولید و ساخت کارهای جدیدتری از سوی این افراد باشد یا خیر!!!

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.