دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۸

نگاهی به فیلم‌ «طبقه حساس»

تصویر بدوی همراه با شوخی‌های غیر اخلاقی!

طبقه حساس

تصویر او از زنش بعد از مرگ، تصویر زنی است که حتی در بهشت نیز دستکش در دست دارد و در حال پذیرایی از مرد جوانی است که به جای کمالی در قبر خوابیده است و این تصویر کمال تبریزی از مرد مذهبی که به شکل ظاهری و افراطی است . این تصویر از زن و مرد بسیار پریمیتیو است.

سینماپرس- در «طبقه حساس» کمال تبریزی قصد دارد نقدی بر تعصب افراطی را در بستر یک داستان کمدی طرح کند اما داستان و قصه او، کشش یک فیلم بلند را ندارد و بعد از طرح موضوع فیلم با طنازی های عطاران جلو می رود و دیگر با داستانی طرف نیستیم. کمال تبریزی تلاش می کند با طرح موضوعاتی که فکر می کند خط قرمز است و طرح آن ها هیاهویی داشته باشد فیلمش را می سازد و با طرح شوخی های مبتذل و جنسی سعی می کند خود را در قامت یک منتقد اجتماعی مطرح کند.

«طبقه حساس» با نام قبلی «قبر دو طبقه» جدیدترین فیلم کمال تبریزی پس از فیلم هایی چون «لیلی با من است»، «گاهی به اسمان نگاه کن»، «مارمولک»، «همیشه پای یک زن در میان است» و فیلم های توقیف شده «پاداش» و «خیابان های آرام» است که پس از ۶ بار بازنویسی فیلمنامه جلوی دوربین رفته است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «طبقه حساس» فیلمی کمدی است که فیلمنامه آن توسط پیمان قاسم خانی نوشته شده است و داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است.در این فیلم رضا عطاران، پانته‌آ‌بهرام،‌آزاده صمدی، سوگل قلاتیان، ناصر عرفانی، هوتن شکیبا، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، بهادر مالکی، محمد بحرانی، کاظم سیاحی و لیلی فرهادپور و با حضور محمدرضا فروتن به ایفای نقش می پردازند.

شخصیت کمالی به عنوان یک متعصب افراطی در فیلم نشان داده می شود، البته همه این ها در ظاهر است و خود او هیچ قید و بندی ندارد و بلافاصله بعد از مرگ همسرش به همراه دوستانش به سفر می رود و حتی قصد ازدواج مجدد دارد. کمالی ظاهری مذهبی دارد، او از مرگ همسرش هیچ تأثر و تألمی‌ را در خود احساس نمی‌کند. سکانس‌هایی از فیلم که یادآور خاطرات کمالی از فروغ است، به خوبی نگرش او به فروغ و نحوه برخورد او با همسرش را نشان می‌دهد. تصویر او از زنش بعد از مرگ، تصویر زنی است که حتی در بهشت نیز دستکش در دست دارد و در حال پذیرایی از مرد جوانی است که به جای کمالی در قبر خوابیده است و این تصویر کمال تبریزی از مرد مذهبی که به شکل  ظاهری و افراطی است . این تصویر از زن و مرد بسیار پریمیتیو(بدوی) است.


«طبقه حساس» تبریزی با مرگ همسر کمالی آغاز شده و با حضور کمالی در شبی برفی، در قبری که قبلاً به خودش تعلق داشته است، پایان می‌پذیرد. کارگردان تمایل دارد کمی از همه چیز داشته باشد،کمی عطاران،کمی نقد، کمی شوخی مبتذل و لابد در پایان می خواهد کمی هم فلسفه ،تا شاید اینگونه کارکترش را به رستگاری برساند البته تبریزی  مانند کمالی اهل تظاهر است.

تبریزی پس از ۱۰ دقیقه ابتدای و طرح موضوع گویی چیز دیگری ندارد و عطاران را جلو دوربین رها می کند تا با شوخی های جنسی مخاطب را بخنداند و این استعارات قرار است پول و احساس را به گیشه بیاورد.
 

علی احمدی

نظرات

  • مسعود ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۰۷
    2 2
    شما متحجر هستید
  • محمد ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ - ۲۱:۴۲
    2 1
    منصفانه نبود نقدتون . . . تا تعريفتون از شوخي مبتذل چي باشه . . . البته كاملا قبول دارم كه داستان فيلم فقط ١٠ دقيقه هست و تقريبا تنها نكته مثبت فيلم، بازي آقاي عطاران و شايد كارگرداني باشه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.