جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳

درباره مستند «این روزگار من است»؛

فرض‌الهی: قله‌نشینان سینمای ایران، گذشته خود را از یاد نبرند/هاشمیان: نقشم در «بچه‌های آسمان» در زندگی واقعیم رخ داد

فرض اللهی

کارگردان و بازیگر مستند «این روزگار من است» در گفت و گویی از روند شکل گیری این مستند صحبت کرده و شخصیت اصلی این مستند از تجربه حضور در نقش علی در فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» و اتفاقاتی که پس از حضورش در این فیلم برایش رخ داد سخن گفتند.

«این روزگار من است» عنوان مستندی از امیرفرض الهی و احمد نگهبان است. این مستند در رابطه با زندگی امروز بازیگر نقش علی در فیلم سینمایی «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی است. به بهانه این مستند گفت و گویی را با امیر فرض الهی و فرخ هاشمیان انجام داده ایم.

 

امیر فرض‌الهی در ابتدای این گفت و گو در رابطه با ایده شکل‌گیری این مستند، اظهار داشت: من در جشنواره اصفهان برای تولید مستندی با نام «سینما به مثابه رفتار» رفته بودم که در آنجا با فرخ هاشمیان؛ بازیگر فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» برخورد کردم، هنگامی که با وی صحبت کردم وی از تمام سالهایی که پس از حضورش در این فیلم به او گذشته بود برای من گفت، در آنجا به نظرم آمد که با توجه به تجهیزاتی که در آنجا همراهمان بود راجع به این موضوع هم کار کنیم و در آن چند روز فرخ را به جاهای مختلف برده و گفت و گوهایی را با وی انجام دادیم.

 

وی ادامه داد: موضوع اصلی مستند «این روزگار من است» در رابطه با اخلاق در سینمای ایران است و اینکه زمانی که یک فیلمساز یک کودک یا نوجوان را در فیلم خود برده و از حضورش بهره می برد، برخورد او با آن نوجوان یا کودک بازیگر چگونه باید باشد، ما در سینما فردی مثل ابولفضل جلیلی داریم که اگرچه شاید از حضور کودکی که در فیلمش بهره برده در فیلم های بعدیش استفاده نکند اما در آینده او را مورد حمایت خود قرار می دهد و یا او را به دیگران معرفی می کند و یا پوران درخشنده نیز از جمله افرادی است که کودکانی را که در فیلمش حضور دارند مورد حمایت معنوی خود قرار می دهد، همین مسئله بهانه‌ای شد که من این مستند را بسازم.

 

فرض الهی با بیان اینکه بعد از برگشت از اصفهان با مجید مجیدی برای حضور در این مستند تماس گرفته است، تصریح کرد: من در تماسی که با مجید مجیدی داشتم به وی گفتم که ما چنین مستندی را ساخته ایم و ناقص است و دوست داریم که در رابطه با چگونگی قطع ارتباط خود با این بازیگر صحبت کنیم اما وی گفت که من علاقه ای برای حضور در این مستند ندارم، ، البته ما در این مستند از انصاف خارج نشده ایم اما من فکر می کنم بهتر بود که مجید مجیدی هم در حضور داشت تا فیلم یک بعدی نشود. هنوز هم منتظرک که شاید این کارگردان راضی شود و گفت و گویی را با وی انجام بدهیم.

 

این مستند ساز عنوان کرد: متاسفانه یک سنتی در سینمای ایران وجود دارد که یک سری از ادم هایی که لیاقت خود را به عنوان یمک فیلمساز اثبات کرده اند فکر می کنند از مصونیت آهنین برخوردار هستند، یعنی فکر می کنند هر فکری یا عملی که انجام می دهند مصونیت آهنین دارد در حالی که اینگونه نیست و باید در قبال رفتارو اعمال خود مسئولیت پذیر باشیم و در حقیقت این موضوعی است که ما می خواستیم در «این روزگار من است» به آن اشاره کنیم.

 

فرض‌الهی بیان کرد: موضوع مستند «این روزگار من است» یکی از دغدغه های شخصی من است تا به واسطه آن بگویم که اخلاقیات چه قدر باید رعایت شود، البته اخلاق نه به معنای تعاریف سنتی خود بلکه اخلاق به معنای وجدان حرفه ای و مسئولیت پذیری در رفتار و گفتار است.

 

وی در رابطه با بخش های مختلف این مستند تصریح کرد: ما در این مستند هم در رابطه با اتفاقاتی که برای فرخ هاشمیان پس از «بچه های آسمان» رخ داد پرداختیم و هم دلایل اینکه چرا بعد از این فیلم در کار دیگری حضور نداشت را واکاوی کردیم و هم به زندگی کنونی و بازگشتش به سینما پردخته ایم.

 

در ادامه فرخ هاشمیان، در پاسخ به این پرسش که بعد از «بچه های آسمان چه اتفاقی» برایش رخ داده است، بیان کرد: من آن زمان که در فیلم «بچه های آسمان» بازی می کردم پدرم وضعیت مالی بسیار خوبی داشت و حتی موقعی که مجیدی می خواست به من دستمزد حضورم در این فیلم را بدهد پدرم قبول نمی کرد. اما بعد از این فیلم پدرم ورشکسته شد و ما مجبور به ترک تهران شدیم. در تمام این سالها من به کار نقاشی ساختمان مشغول بودم. باید بگویم بعد از این فیلم خیلی به من سخت گذشت و شخصیت علی به صورت واقعی در زندگی من پیاده شد ومن از عرش به فرش رسیدم.

 

این بازیگر با بیان اینکه در سالهای گذشته بارها به نزد مجیدی رفته بوده اما وی خود را از او پنهان می کرده است، در رابطه با تلاش های خود برای حضور در عرصه سینما توضیح داد: بارها به دفاتر سینمایی سر می زدم و یا به نزد مجید مجیدی می رفتم اما متاسفانه در طول پانزده سال به هیچ نتیجه ای نرسیدم. اما در تمام این مدت من به سینما عشق می ورزیدم و آن را دنبال می کردم.

 

هاشمیان در رابطه با آشنایی خود با امیر فرض‌الهی و نحوه ساخت مستند «این روزگار من است» گفت: من برای حضور در جشنواره کودک اصفهان دعوت شده بودم و در گیت پرواز با وی آشنا شدم. در ابتدا بدون اینکه به من بگوید با دوربین خود از من فیلم گرفت و در واقع نمی دانستم که سوژه ای برای وی در جهت ساخت مستندی در رابطه با زندگی خودم شدم اما وقتی فهیمدم خیلی خوشحال شدم و از آن استقبال کردم.

 

فرض الهی نیز در همین رابطه گفت: من زمانی که دیدم فرخ در حال معرفی خود به یک زوج بازیگر اصفهانی است و آنها هم علاقه ای برای شنیدن حرف های وی نداشتند، به فکر این مستند افتادم وقتی به او نزدیک و با فرخ بیشتر آشنا شدم فهمیدم که این جوان درد کشیده است از همین رو جرقه ساخت این مستند در ذهنم زده شد. بدون اینکه به او بگویم وارد مکالمه با او شدم و آنها را ضبط کردم اما در ادامه به وی گفتم که در تدارک ساخت مستندی در رابطه با زندگیش هستم.

 

هاشمیان در ادامه بیان کرد: این مستند برای من به نوعی بازگشت به عالم سینما محسوب می شد و من خیلی از این اتفاق خوشحالم و در کل حس خیلی خوبی از این موضوع داشتم. من در این مستند خودم بودم و به همین دلیل با وجو اینکه چهار روز بود به خاطر جشنواره کودک نخوابیده بودم اما باز هم با علاقه هر کاری که امیر فرض الهی از من می خواست را انجام می دادم.

 

این بازیگر با بیان اینکه ساخت این مستند نقطه شروعی مجدد برای وی بوده است، در رابطه با فعالیت های اخیر خود در حوزه بازیگری، خاطر نشان کرد: الان مشغول ایفای نقش در سریال «کیمیا» هستم، در این سریال در نقش یک مخترع که یک رادیویی را برای نفوذ در میان عراقی ها اختراع می کند حضور یافته ام.

 

فرض‌الهی در پایان خاطر نشان کرد: من یک توصیه به قله نشینان سینمای ایران دارم، و آن این است که این دوستان یادشان بیاید قبل از ورود به سینمای ایران چه حال و هوایی داشتند و در میان چه افکاری سیر می کردند و با وجود اینکه برخی از آنها آثاری بزرگ را به سینمای ایران ارائه کرده اند اما بد نیست که یک تلنگری به خود بزنند و بدانند که در درجه اول یک انسان هستند و مثل همه انسانها خوبی و بدی دارند و خودشان را مصون از خطا ندانند. اگر به این درنگ توجه بیشتری کنند شاید سینمای ایران وضعیت بهتری پیدا کنند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.