یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹

مستندسازان و جشنواره‌ای که گذشت؛

نور‌محمدی: مبلغ جوایز در بخش مستند نصف سال گذشته بود

مهدی نور‌محمدی

برنده سیمرغ بلورین بخش مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان اینکه بخش مستند در جشنواره مشکلات فراوانی داشت، بیان کرد: حتی از یک کاغذ آچهار برای اطلاع رسانی در این بخش دریغ شده بود.

مهدی نورمحمدی، برنده سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی – هنری برای مستند «درپناه بلوط» درگفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه بخش مستند در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با مشکلاتی زیادی رو به رو بود، عنوان کرد: بخش مستند در جشنواره فجر مشکلات عدیده‌‌ای داشت، برای مثال مسئولان هیچ امکاناتی برای فیلمسازان شهرستانی وجود نداشت در حالی که این اتفاق باید در هر جشنواره ای که مهمانی از شهر دیگری را دعوت می کند رخ بدهد و امکانات آسایش را برای مهمانان خود به وجود بیاورد.

 

وی ادامه داد: در بخش اکران فیلم های مستند نیز که شرایطی بدی حکمفرما بود و با وجود اینکه آثار شاخصی در این بخش حضور داشتند اما هیچ اطلاع رسانی درست و معقولی صورت نگرفته بود و حتی از برگه A۴ برای معرفی مستندها دریغ کرده بودند.

 

برنده سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی – هنری در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تصریح کرد: حتی در نشریه روزانه جشنواره فیلم فجر نیز یادی از بخش مستند و مستندسازان حاضر در جشنواره نشده بود و باید بگویم تنها مطلبی که این نشریه در رابطه با بخش مستند آورده بود مطلبی کوتاه در پایین صفحه و تحت عنوان «مستند به چه کارآید» بود.

 

نورمحمدی در رابطه با جوایزی که برای بخش مستند در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تعلق گرفته بود، عنوان کرد: دبیر جشنواره پیش از این اعلام کرده بود که جوایز بخش مستند در جشنواره فیلم فجر بیش از جشنواره سینما حقیقت است، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه مبلغ جایزه ای که به مستندسازان دادند حتی کمتر از سال گذشته بود، مبلغی که به من برای بهترین دستاورد فنی و هنری تعلق گرفت ۱۰ میلیون تومان بود در صورتی که برای بخش پژوهش ۱۵ میلیون تومان بود و من علت این اختلاف را نمی دانم.

 

این مستندساز با بیان اینکه با حذف بخش مستند در جشنواره فیلم فجر مخالف است، ادامه داد: من معتقدم نباید این بخش از جشنواره حذف شود بلکه باید با قدرتمندی بیشتری به کار خود ادامه بدهد، زیرا با حذف ان بخش مستند بیش از پیش به حاشیه خواهد رفت. بنابراین می شود با یک اطلاع رسانی قوی و دقیق تر و همچنین برنامه ریزی بهتر به این بخش از جشنواره جان تازه ای دمید.

 

نورمحمدی تاکید کرد: پرداختنِ صرف به بخش داستانی جشنواره به نظر من اقدام درست و موثری نیست زیرا باید همه بخش های سینما در کنار یکدیگر و به تناسب هم رشد کنند، زیباترین فیلم داستانی فیلمی است که متاثر از مستند و زیباترین مستند مستندی است که برگرفته شده از عناصر داستانی باشد و این سخن بزرگان است به همین دلیل باید به حوزه مستند توجه بیشتری شده تا همگام با سینمای داستانی رشد کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مستندسازان دیده بانان خوبی است که می تواند خطرات جامعه را منعکس کند و اگر متندسازان نباشندجامعه دچار بیماری می شوند و در نهایت جامعه به سمت پویایی نخواهد رفت، امیدوارم که به بخش مستند توجه بیشتری شود، مستند مخاطبان خود را پیدا کرده است اما فکر می کنم که در بخش اطلاع رسانی برای دیده شدن این آثار کم کاری شده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.