یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱

در سومین شب از جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟!

از خالی بودن صندلی‌های کنسرت اصفهانی تا حضور فخرالدینی برای اجرای قلی‌اف

اجرای محمد اصفهانی در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر

در سومین شب از جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت و برج میلاد، محمد اصفهانی و رامیز قلی‍‍اف به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سومین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با نوای فلوت نخستین بانویی که در ایران فلوت آموخته است، همراه بود.

فیروزه نوایی به عنوان نخستین بانویی که در ایران فلوت یاد گرفته و به استخدام ارکستر سمفونیک تهران درآمده است، شامگاه 26 بهمن‌ماه در تالار رودکی به روی صحنه رفت. فلوت نوایی با پیانو آرپینه ایسرایلیان هم‌نوا شد و قطعاتی از هنرمندانی چون دبوسی، برتن، بوزا، مرلاچی و ... اجرا شدند که همگی با استقبال حاضران همراه شد.

اجرای محمد اصفهانی در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر

در سالن همایش های برج میلاد جشنواره میزبان سیروان خسروی؛ خواننده پاپ بود. سیروان خسروی با گروه نوازندگانش در ساعت های 18 و 21 داشتند.

سیروان خسروی نیز با اشاره به اینکه معمولا اجراهای در قالب جشنواره، از هیجان به ‌نسبت کمتری برخوردار است اما امشب این‌گونه نیست، پس از چند نوبت تاکید و تصریح کرد که کلا در این زمینه تجدید نظر می‌کند!

در ساعت 18 بعد از ظهر محمد اصفهانی در تالار وحدت به اجرای کنسرت پرداخت که البته با استقبال آن چنانی که انتظار می رفت رو به رو نبود و اکثر صندلی های سالن خالی بودند!

در ابتدای این کنسرت، محمد اصفهانی قطعه «شب تار» از آلبوم «برکت» را خواند که کامیل یغمایی با موسیقی خود اصفهانی را همراه کرد.

اصفهانی پس از اجرای این قطعه گفت: امشب کسی در میان ما است که دیدارش همیشه برای من خاطره‌ای خوش است. حمید شاهنگیان امشب اینجاست.

همچنین قطعه های «ماه نو»، «ملا ممدجان»، «دلقک»، «ماه غریبستان»، «دیده بگشا» و...از جمله قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد.

اصفهانی پس از اجرای قطعه «دیده بگشا»‌ گفت: ملودی این کار را با علیرضا کهن‌دیری تکمیل کردیم و سپس کار را نزد علی معلم بردیم تا برای ملودی شعر بگوید و این کار انجام شد اما دیدم شعر بر روی ملودی نمی‌نشیند و 3 یا 4 بار این کار تکرار شد. در نهایت آقای معلم عصبانی شد و گفت من دیگر با تو کار نمی‌کنم. اما 48 ساعت بعد، حدود ساعت یک بامداد با من تماس گرفت و این شعر را خواند که عالی از آب در آمده بود و به من گفت که اگر اصرارهای تو نبود این شعر را نمی‌گفتم.

بخش دیگری از اجرای محمد اصفهانی به اجرای قطعه «گل گلدون» اختصاص داشت که خیلی‌ها این قطعه را با صدای سیمین غانم می‌شناسند. اصفهانی این قطعه را با تنظیمی متفاوت اجرا کرد و پس از پایان قطعه تعدادی از حاضران در طبقه همکف اعتراض کردند که «آقای اصفهانی خیلی بد بود!»

رامیز قلی‌اف، نوازنده آذربایجانی اجرای خود را در ایوان شمس با درحالی قطعه «ای ایران» ساخته روح‌الله خالقی آغاز کرد که در این برنامه گروه رامیز قلی‌اف با پاپیون‌های سبزرنگ بر صحنه حاضر شده بودند.

گفتنی است؛ در این برنامه فرهاد فخرالدینی بود که همراه خانواده و برادرش فخرالدین فخرالدینی، حضور داشتند و به تماشای اجرای کنسرت رامیز قلی اف نشستند.

قلی اف این‌بار نیز با گروه نوازندگان آذربایجان که طبق معمول، تلفیقی از سازهای قفقازی، ایرانی و غربی بود، ترانه‌های خاطره‌انگیزی را برای جمع اجرا کرد که گاه اشک شوق را بر گونه‌های برخی از آنان جاری ساخت.

او همچنین در برخی از قطعه‌ها از نوازنده نوجوان ایرانی به‌نام پوریا خادم بهره برد که در سخنانی با تمجید از نوازندگی پیانوی او، گفت که در آینده، شهرت این نوازنده بسیار فراتر از شهرت پدرش (رسول خادم، قهرمان کشتی) خواهد رفت.

گروه رامیز ایوب قلی‌اف، رییس موسیقی آذربایجان در دانشگاه موسیقی باکو، در اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر، همچنین یک قطعه وطنی جمهوری آذربایجان را هم ارایه کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.