سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸

در یک نشست رسانه ای عنوان شد؛

دبیر جشنواره شهید غنی‌پور: نشان جدید جشنواره به جای وجه نقدی به برگزیدگان اعطا می‌شود

جایزه شهید غنی پور

نشست خبری سیزدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور صبح امروز با حضور محمد ناصری و ابراهیم زاهدی مطلق در مسجد جوادالائمه برگزار شد. دبیر جشنواره در این نشست عنوان کرد: نشان جدید جشنواره به جای وجوه نقدی به برگزیدگان اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس؛ نشست خبری سیزدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور صبح امروز با حضور محمد ناصری و ابراهیم زاهدی مطلق در مسجد جوادالائمه برگزار شد. محمد ناصری؛ دبیر سیزدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در این نشست ظهار داشت: سابقه فعالیت‌های داستان نویسی در این مسجد بالغ بر 30 سال است.  یکی از تفاوت‌های این جشنواره با دیگر جشنواره‌های ادبی این است که چون فعالیت ما مردمی و مستقل است و معمولا هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنیم، داوران 4 شاخه داستانی خودشان مسئول خرید کتاب می‌شوند و چون خودشان کارشناس هستند مطمئنا کتاب‌هایی را خریداری می‌کنند که حداقل معیار داوری را داشته باشد.

 

وی افزود: متولیان و برگزارکنندگان این جشنواره اعتقاد دارند باید به آن درجه از مقبولیت برسیم که جامعه فرهنگی به انتخاب‌های ما اعتماد داشته باشند، اگر این اتفاق رخ دهد و جامعه فرهنگی به انتخاب‌های ما اعتماد کند اتفاق بسیار مبارک و مهمی افتاده است.در این جشنواره یک کتاب برتر، یک کتاب برگزیده و کتاب‌های تقدیری معرفی خواهند شد، کتاب‌ سال شهید غنی‌پور تندیس جشنواره را به خود اختصاص می‌دهد اما در این دوره نشانی را طراحی کرده‌ایم که به برگزیدگان اهدا می‌شود.

 

ناصری در رابطه با نشان این دوره از جشنواره اظهار داشت: این نشان وجوه هنری دارد و جنس آن از سرامیک و خاک است، در مرکز این نشان یک کاشی به یادبود مسجد قرار داده شده و لوگویی که نماد شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه است نیز در آن قرار دارد، البته طلای به کار رفته در نشان طلای 24 عیار است.اعتقاد برگزارکنندگان جشنواره غنی‌پور این است که نویسنده برای خلق اثر از جان مایه می‌گذارد بر این اساس تصمیم گرفتیم سکه و بعد مادی جایزه را حذف کنیم و به جای آن همین نشان را به برگزیدگان اهدا کنیم.

 

دبیر جشنواره در رابطه با سایت جشنواره و مراسم اختتامیه جشنواره بیان کرد:  سایت جشنواره من بعد فعال‌تر خواهد شد، از این سایت برای گذاشتن اخبار جلسات استفاده خواهیم کرد که فقط محدود به جشنواره نشود. آئین پایانی سیزدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور روز 12 اسفند بعد از نماز مغرب و عشا در همین مسجد برگزار می‌شود، در این مراسم مستندی از شهید غنی‌پور به نمایش گذاشته می‌شود و در ادامه سخنان زنده یاد  امیرحسین فردی که سال گذشته در این جشنواره ایراد فرمود پخش می‌شود.

 

 

وی در رابطه با داوری جشنواره بیان کرد: معیارهای داوری در این جشنواره خیلی متفاوت با جشنواره‌های ادبی دیگر نیست، چون مولفه‌های داستانی در همه جشنواره‌ها یکسان هستند، آن چیزی که این جشنواره را متمایز از دیگران می‌کند این است که جشنواره غنی‌پور زیر پرچم و لوای شهید بوده و مراسم آن در مسجد تشکیل و برگزار می‌شود، از این رو انتخاب داستان‌های این جشنواره باید مطابق با اعتقادات باشد. ممکن است اثری در این جشنواره برتر شود، اما در جشنواره دیگری مورد توجه قرار نگیرد، اما ما در این جشنواره جهت گیری‌های روشنی داریم.

 

در ادامه این نشست ابراهیم زاهدی مطلق؛ یکی از داوران جشنواره اظهار داشت: در خصصو داوری‌ها  تلاش ما بر این بوده است که کتابی را که به عنوان برتر انتخاب می‌کنیم کتاب خوبی باشد و خانواده ها آن کتاب را بخرند، ما در این جشنواره به نویسنده جایزه نمی‌دهیم، بلکه به کتاب خوب جایزه می‌دهیم. تنوع ناشران، تنوع نام‌ها و تنوع نوع کارها در لیست نامزدهای نهایی نشان از آن دارد که ما کتاب خوب را انتخاب می‌کنیم، تمام کسانی که در لیست نامزدی جشنواره قرار می‌گیرند از نظر ما برگزیده هستند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.