شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱

نقش فیلمنامه در سینمای مستند/3

میراب‌اقدم: در آموزش فیلمنامه مستند کم‌کاری شده است

شهرام میراب اقدم

شهرام میراب‌اقدم ضمن بیان این نکته که داشتن فیلمنامه در کار مستند، فیلمساز را به هدفی که از ساخت فیلم خود دارد، بیشتر نزدیک می‌کند، در رابطه با آموزش فیلمنامه نوسی در حوزه مستند عنوان کرد» در آموزش فیلمنامه نویسی کم‌کاری شده است.

شهرام میراب‌اقدم، مستند ساز در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با اهمیت فیلمنامه در سینمای مستند اظهار داشت: فیلمنامه همانقدر که در سینمای داستانی اهمیت دارد در سینمای مستند نیز حائز اهمیت است. زیرا داشتن فیلمنامه در کار مستند، فیلمساز را به هدفی که از ساخت فیلم خود دارد، بیشتر نزدیک می‌کند.

 

وی ادامه داد: یک فیملساز می‌تواند در راستای فیلمنامه‌ای که در دست دارد کاری درخور و قابل قبول خلق کند، اگرچه در روند ساخت فیلم مستند نکاتی دیده می‌شود که هنگام ساخت ممکن است در فیلمنامه تغییراتی به علت موقعیت‌های پیشبینی نشده ایجاد شود.

 

کارگردان مستند «گرمابان» در رابطه با تفاوت فیلمنامه داستانی با مستند تصریح کرد: در فیلمنامه داستانی سکانس بندی وجود دارد و دیالوگ هر بازیگر و شخصیت در فیلم مشخص است و... اما در فیلم مستند میزانسن‌ها کوچک در نظر گرفته می‌شود برای مثال اینکه شخصیت در کجا بنشیند بهتر است ولی با توجه به تنوع در کار مستند این میزانسن‌ها در بیشتر مواقع قابل پیشبینی نیستند و بستگی به شرایط مستند و ژانری که دارد ممکن است که این میزانسن وجود نداشته باشد.

 

میراب‌اقدم در رابطه با این مسئله که کدام یک از انواع مستند نیاز بیشتری به فیلمنامه دارند، بیان کرد: تمام انواع مستند در ابتدا باید یک فیلم‌نوشت داشته باشند تا بتواند مستندساز را به سمت هدفش هدایت کند؛ اما فکر می‌کنم که مستندهای تاریخی و پرتره نیاز بیشتری به داشتن فیلمنامه دارند و در مستندهای اجتماعی که در لحظه اتفاق می‌افتد.

 

این فیلمساز در رابطه با جایگاه فیلمنامه در میان مستندسازان تصریح کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر به خاطر وجود کتاب‌های مختلف، آگاهی‌های که وجود دارد و دیده شدن مستند در جشنواره‌ها ومراکز فیلمسازی، فیمسازان خودشان ناخواسته به این نکته پی برده‌اند که داشتن فیلمنامه یا نوشته‌ای از فیلمنامه کمک زیادی به خودشان کرده و راهشان را در ساخت و تولید فیلم هموارتر می‌کند.

 

میراب‌اقدم در رابطه با لزوم آموزش فیلمنامه نویسی برای فیلم‌های مستند، خاطر نشان کرد: در بخش آموزش غیر از ورک‌‌شاپ‌هایی که جسته و گریخته به مناسبت برگزاری یک جشنواره برگزار می‌شود به صورت تخصصی اتفاقی رخ نداده است و در این زمینه کم کاری وجود دارد و همانطور که دربخش فیلمنامه داستانی کلاس‌های متعددی برگزار می‌شود باید در رابطه با بخش مستند هم این اتفاق رخ بدهد و از استاتید این حوزه برای پویایی فیلمنامه مستند بهره گرفته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.