سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲

به سفارش موسسه رسانه‌های تصویری

آیین‌های محرم درشهر گرگان؛ در مستند «پاطوق» روایت می‌شود

مهدی باقری

مهدی باقری از تولید مستندی با عنوان «پاطوق» به سفارش موسسه رسانه‌های تصویری در رابطه با آیین‌های محرم در شهر گرگان خبر داد.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان اینکه در حال تولید مستندی با عنوان «پاطوق» است، در رابطه با این مستند اظهار داشت: «پاطوق» در رابطه با آیین‌های ایام محرم در شهر گرگان است که به سفارش موسسه رسانه‌های تصویری تولید می‌شود. در حقیقت ۱۰ مستندساز در ۱۰ شهر کشور در تدارک تولید این مستند با محوریت ایام محرم هستند که از این میان من در شهر گرگان این مستند را تولید می‌کنم.

وی در رابطه با ویژگی آیین‌‌های ایام محرم در شهر گرگان تصریح کرد: در گرگان برای برگزاری مراسم عزاداری از قدیم محله‌بندی‌هایی وجود داشته است که در واقع هر محله براساس برگزاری آیین‌های عزاداری شکل گرفته است.

باقری تصریح کرد: در این شهر دو آیین مهم عزاداری وجود دارد که یکی از آن‌ها مراسم «طوق بندان» است، در واقع می توان گفت این مراسم به نوعی علم‌گردانی به شیوه خاص این شهر است که حتی نوع علم نیز در این مراسم با شهرهای دیگر متفاوت است.

وی افزود: مراسم دوم «دسته چوبی» نام دارد که در واقع یک دسته عزاداری به همراه دسته‌های چوبی در محلات می‌گردند و این آیین نمادی از خون‌خواهی عزاداران است. علاوه بر این آیین‌های ذکر شده مداحی سنتی رکن دیگر این عزاداری‌ها را شکل می‌دهد.

این مستندساز در رابطه با ویژگی‌های مداحی در این شهر بیان کرد: در گرگان ۱۳ محله وجود دارد که متشکل از سه محله اصلی و ۱۰ محله کوچک است، در هر محله از این شهر یک مداح قدیمی وشاخص وجود دارد که در واقع صدای آن مداح به نوعی نماد آن محله محسوب می‌شود.

باقری در ادامه بیان کرد: همه این مراسم ذکر شده در این مستند روایت می‌شود، از جمله عواملی که در تولید «پاطوق» با من همکاری داشته‌اند می توانم به مونا زندی حقیقی؛ تهیه کننده، حسن شبان‌کاره؛ صدابردار و محمدرضا جهان‌پناه؛ تصویربردار اشاره کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.