یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

نقد شفاهی/

خرازی‌ها: «او خوب سنگ می‌زند» فیلمی شریف با سوژه‌ای تکراری است

او خوب سنگ می زند

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معتقد است: «او خوب سنگ می‌زند» اثری شریف و قابل دفاع است که یک سوژه تکراری را با پرداختی نوین و تازه عرضه کرده است.

شهرام خرازی‌ها، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «او خوب سنگ می‌زند» ساخته هادی محقق، اظهار داشت: سناریو فیلم سینمایی «او خوب سنگ می‌زند» یادآور فیلم‌های دهه‌های پیشین سینمای ایران در ارتباط با نوجوانی است که طی یک سفر یا در جریان یک ماجرا مرد می شود و پوسته نوجوانی خود را می ترکاند. متاسفانه عمده فیلم های نوجوان محور در سینمای ایران بر پایه همین تم می‌چرخد و انگار سوژه دیگری در ارتباط با زندگی و دلمشغولی های نوجوانان وجود ندارد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود:  «او خوب سنگ می زند» خلاف دیگر فیلم های نوجوانانه ایرانی اثری شریف و قابل دفاع است که یک سوژه تکراری را با پرداختی نوین و تازه عرضه کرده است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: اگر چه خط اصلی سوژه این کار تکراری است اما هادی محقق موفق شده است تا با پردازشی جدید زنگار تکرار را از آئینه این فیلم خود بزداید.

وی در ادامه افزود: فیلم از شخصیت پردازی مناسبی بهره مند است ، تمام کاراکترها حتی کاراکترهای فرعی و کاتالیزوری دارای هویت و شناسانامه بومی مشخصی هستند. هادی محقق در بطن داستان خود به خرده فرهنگ بومی و روایت فولکولوریک منطقه گوشه چشمی داشته است. فیلم در بیان تصویری جغرافیایی خود موفق است و به دام کارت پستالیزم گرفتار نیامده است.

خرازی ها در ادامه تصریح کرد: مبدا ، مسیر و مقصد سفر نوجوان فیلم کاملا مشخص است و تماشاگر به راحتی می تواند مسیر قصه را پی بگیرد و با شخصیت ها در این مسیر همذات پنداری کند.

این منتقد در ادامه در مود بازی ها و مسائل فنی این فیلم، اظهار داشت: هادی محقق در هدایت بازیگران و نابازیگرانش مسلط به نظر می رسد، فیلم از تکنیک صوتی و بصری مناسبی برخوردار است و فیلمبرداری و قاب بندی های شکیل و فکر شده از جمله امتیازات این فیلم است.

شهرام خرازی ها در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: «او خوب سنگ می‌زند» فراتر از یک کار اول است و نوید تولد فیلمسازی خوش آتیه را به سینمای ایران می دهد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.