دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

چند بازی رایانه‌ای برای روزهای آخر تعطیلات؛

تجربه بازی‌های اساطیری با «سیاوش»/لذت حل معمای یک قتل را با کاراگاه علوی شریک شوید!

بازی رایانه ای سیاوش*

آنچه همیشه در ایام تعطیل برای مخاطبان سرگرمی می آفریند همین بازی های رایانه ای است اما اینکه کدام بازی داخلی می تواند سلیقه های مختلف بازی کنان را درگیر کند سوالی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، بازی‌های رایانه‌ای یا ویدیویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرّک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می‌شوند. تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازی‌ها به یکی از پر هوادارترین سرگرمی‌های موجود تبدیل شده‌اند.

بازی‌های رایانه‌ای بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به گروه (ژانر) های زیادی از جمله موارد اشاره شده در فهرست زیر بخش می‌شوند:

۱- آموزشی تعلیمی  Educational
۲- اتومبیل‌رانی Driving games

* مسابقه اتومبیل‌رانی Racing

۳- راهبردStrategy

* راهبرد نوبتیTurn Based Strategy
* راهبرد بی‌درنگReal Time Strategy

۴- اکشن - ماجرایی Action-Adventure

* مخفی کاری Stealth Action
* ترس و بقا Survival Horror

۵- اینترنتی Online games
۶- سکوییPlatformers
۷- تیراندازی Shooters یا Shoot'em Up

* تیراندازی سوم شخص Third Person Shooters
* تیراندازی اول شخص First-person shooters

۸- شبیه‌سازیSimulation

* شبیه‌سازی فضایی Space simulation

۹- ضرباهنگیRhythm games
۱۰- ماجراییAdventure
۱۱- مبارزه‌ای Beat 'em up/Fighting
۱۲- معمایی Puzzle
۱۳- نقش آفرینی (ایفای نقش) Role-Playing Games

* نقش آفرینی غربی، آمریکایی یا کامپیوتری Computer RPG
* نقش آفرینی کنسولی یا ژاپنی Japanese RPG

۱۴- ورزشی Sports
۱۵- پیجال - هزارتو (لابیرینتی) Maze games

۱۶- اکشن

بازی های ویدئویی یا رایانه ای از اهمیت های زیادی برخوردار هستند که می توان به چند نمونه از آن ها اشاره کرد: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازی‌ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و... تبدیل کرده‌است. بسیاری از دولت‌ها بازی‌های رایانه‌ای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کرده‌اند.
سود آوری: امروزه صنعت تولید بازی‌های رایانه‌ای به یک عرصه سود آور تبدیل شده‌است و شرکت‌های بزرگ تولید کننده این گونه بازی‌ها هر سال سود هنگفتی به دست می‌آوردند، به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازی‌های رایانه‌ای به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
سر گرم کننده بودن: بازی‌های رایانه‌ای بر خلاف بیشتر سر گرمی‌های دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.

البته در کنار ابن نکات می توان به یک نکته منفی این بازی ها اشاره کرد که آن هم اعتیاد پیدا کردن به این بازی ها است. عده‌ای از محققین بازی‌های رایانه‌ای را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد می‌کنند. هر چند این مساله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان می‌دهد تعدادی از علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای به طرز غیر طبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود باز می‌مانند.

در این جا به چند مورد از بازی های رایانه ای ایرانی که این روزها برای افراد سرگرم کننده شده است اشاره ای می کنیم.

بازی «سیاوش»

«سیاوش» یک بازی کامپیوتری است که توسط جوانان ایرانی و با  دانش فنی داخلی در مدت زمان ۳ سال تولید شده است. این محصول، تکنولوژی ساخت بازی های کامپیوتری را به طور کامل در ایران بومی کرده است و بدون استفاده از هیچ ابزار و تکنولوژی خارجی ساخته شده است.

خوشبختانه سرزمین ما در زمینه اسطوره ها و پهلوانان بسیارغنی است و در هر گوشه از آن می توانیم آوازه ای از قهرمان و دلیران کهن ایران زمین را بشنویم. شاهنامه فردوسی نیز که یکی از شاهکارهای اسطوره سازی و داستان های حماسی است، زمینه را برای بازی سازان داخلی باز گذاشته تا به وسیله آن بتوانند گوشه ای از فرهنگ و تمدن پر افتخار سرزمین ما را به بازیکنان جوان داخلی و شاید خارجی ها نشان بدهند. بازی سیاوش یکی دیگر از بازی هایی است که با الگوبرداری از داستان های شاهنامه گامی مثبت در این زمینه برداشته و سعی کرده اسطوره های ایرانی را در قالب بازی ای زیبا به نمایش دربیاورد.

شاید فکر کنید که بازی «سیاوش» همانند نامش درباره شخصیت سیاوش و ماجراهای او باشد، اما این طور نیست. بازی، شما را در نقش پهلوانانی از سرزمین ایران قرار می دهد که به دنبال وارث سیاوش، یعنی پسرش کیخسرو هستند. همسر و پسر سیاوش سال های زیادی را به صورت مخفی زندگی کرده اند و اکنون زمان آن فرا رسیده تا کیخسرو جوان انتقام پدرش را بگیرد و ایران را به دوران شکوهش بازگرداند. با پیدا کردن کیخسرو، بازی به سال های بعد سفر می کند و ماجراهای جدیدی را روایت می کند که در آن ها نیز با پهلوانانی دیگر بازی می کنید که هر کدام قصد دارند تا سرزمینشان را از شر موجودات پلید و افراد نالایق پاک کنند. داستان بازی تغییرات زیادی می کند و همین موضوع که کنترل شخصیت های مختلف را در مدت زمانی کوتاه به دست می گیرید هم باعث می شود که نتوانید آن طور که باید و شاید با شخصیت بازی ارتباط برقرار کنید.

البته داستان بازی می توانست بسیار حماسی تر باشد، چون مبارزه ها و روند داستانی پتانسیل این را داشتند که بتوانند بهتر از این عمل کنند. میان پرده های بازی سعی دارند تا داستان را به شکل خوبی روایت کنند که انصافاً از پس انجام این کار برآمده اند، اما باز هم حالت حماسی آن ها کم است و نمی توانند هیجان بالایی را به بازیکنان انتقال دهند. از طرف دیگر، بازی بسیار سریع از روی شخصیت ها عبور می کند و در مدتی که کنترل آن ها را در اختیار می گیرید، نمی توانید اطلاعات زیادی درباره آن ها به دست بیاورید. به جز گفتگویی هایی که در میان پرده های بازی گفته می شوند، نمی توانید درباره آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته در طول بازی طومارهای مختلفی قرار دارند که با جمع آوری آن ها می توانید اطلاعات خوبی از سرگذشت سیاوش بدست بیاورید که این موضوع خود یکی از قسمت های مثبت بازی به حساب می آید.

استفاده از داستان های جذاب و کهن ایران زمین در این بازی باعث شده تا سیاوش در این زمینه نیز نوآوری داشته باشد که روایت داستان های شیرین شاهنامه فردوسی در قالب این بازی یکی نقاط بارز آن است. این بازی در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران موفق به کسب عنوان بهترین بازی سال و همچنین بهترین دست آورد فنی سال شده است و در تاریخ ۱۵ شهریور در تیراژ صدهزار نسخه در سراسر کشور منتشر شد. 

مشخصات کلی بازی: تولید کننده و ناشر: سورنا پردازش آریا (استودیو سورنا)/ ژانر بازی: Action RPG/ زمان تولید: ۳۶ ماه/ زمان انتشار: ۶ تیرماه ۹۱/  مخاطبان: نوجوانان و جوانان/ داستان: روایت زندگی نامه سیاووش در شاهنامه/ منابع ادبی: شاهنامه فردوسی، اوستا، بندهش/ موقعیت های جغرافیایی: بیایان، سرسبز، کوهستان، کوهستان برفی، جهنمی و اهریمنی/ تعداد مراحل: ۱۱ مرحله/ زمان مفید گیم پلی: بین ۳ تا ۵ ساعت (بر اساس مهارت بازیکن)/ رده بندی سنی: ۱۲+/ پلتفرم: PC/ فروش خارجی: به زودی/ قیمت برای مصرف کننده (فروش آنلاین): ۳.۹۹۹ تومان/

ابزار های استفاده شده در طراحی بازی: زبان برنامه نویسی:  C++/ API  مورد استفاده: DirectX ۹.۰c/ موتور گرافیکی: SourenaEngineموتور رسمی و متن استودیو بازی سازی سورنا/ ادیتور بازی: سیمرغ ادیتور (ادیتور رسمی شرکت تولید کننده بازی)

Cyrus Scriptزبان اسکریپت بازی:   زبان اسکریپت متن باز شرکت تولید کننده بازی (استودیو بازی سازی سورنا)/ موتور بازی: پیاده سازی شده با معماری Component base(استودیو بازی سازی سورنا)/ موتور صدا:  bass sound engine

GUI Sنystem :Segan تولید شده در شرکت تولید کننده بازی (استودیو بازی سازی سورنا)

 بازی‌ای با سبک ادونچر

«بازی کاراگاه علوی: قسمت اول: قتل خانوم روژان»: بازي رايانه اي «کارآگاه علوي» با موضوع حادثه ای - ماجرایی  با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از روي داستان هاي همين سريال به ۴۱ زبان دنيا براي نخستين بار طراحي و ساخته مي شود. 

این روزها بسیاری از بازی ها را از روی فیلم ها و سریال ها می سازند. البته این موضوع می تواند هم خوب باشد و هم بد. اگر نگاهی به بازی ساخته شده کارآگاه علوی بیندازیم می توانیم بدون اقراق این را بیان کنیم که صنعت بازی سازی در ایران و بازی های ساخته شده از روی سریالها و فیلم و … پیشرفت چشمگیری داشته که این افتخاری برای میهن ماست. بیشتر شما با شخصیت کارآگاه علوی آشنایی دارید که بی شک یک کارآگاه خوبی بود . سریال کارآگاه علوی چند سال پیش از شبکه ی یک سیما پخش شده است و حالا بازی این سریال مشهور و پر بیننده ساخته شده است.

مادام روژان زنی انگلیسی تباراست که شمال تهران در باغی زیبا و بزرگ به نام «باغ خانم روژان» زندگی می کند. او یک اشراف‌زاده انگلیسی است که مورد توجه مقامات ایران قرارا داشته و در حکومت ایران جایگاه خاصی دارد. در نیمه شب آذر ۱۳۱۳ اتفاقی می‌افتد که مقامات بلند پایه حکومتی را شوکه و نگران می‌کند.

کارآگاه علوی که در حل معماهای پیچیده و سخت از تبحر خاصی برخوردار است و آوازه او تا دربار ایران رفته، از سوی مقامات ایران برای کشف ماجرا انتخاب می‌شود. در این بازی کاربران به عنوان کارآگاه علوی پا به میدان می‌گذارند و در اینجاست که با گفت‌ و گو و حل معما‌های پیچیده به کشف ماجرا پرداخته و پرده از راز آن بر می‌دارند. بازیکنان فقط در نقش کارآگاه علوی ظاهر نمی‌شوند، بلکه دستیار او و شخصیت دیگری را نیز هدایت می‌کنند. 

بازی کارآگاه علوی سبکی زیبا دارد که درصنعت گیم به آن «ادونچر یا ماجرایی» می گویند. بازی کارآگاه علوی که یک بازی است که حاکی از داستان قتل زن انگلیسی تبار است که همسر روسی دارد. شما در این بازی به نقش کارآگاه علوی پای به میدان می گذارید و به دنبال کشف آثار جرم هستید تا در نهایت قاتل را بیابید . البته در این راه به موانعی برمی خورید از جمله حل معما ها و صحبت با دیگران و پیدا کردن اثار و لوازم که قاتل با آن سرو کار داشته .متنی که در ادامه می خوانید مربوط به معرفی خصوصیات و امکانات و نقدی بر این بازی ایرانی است.

 گفتنی است، در این بازی کاربران تلاش مضاعف برای پیدا کردن سرنخ را داشته و به شمال و جنوب می‌روند، بعضی اوقات حتی به روستاهای شمال کشور می‌روند تا فضای بازی یک نواخت نباشد.(در این قسمت بازی کارگاه علوی به روستای ماسوله می رود)

معمولا بازی هایی که از روی فیلم ها و سریال ها ساخته می شوند از داستان خوبی برخوردار هستند . زیرا سازندگان باید از بازی ای که میسازند اطمینان داشته باشند که بازی ای که ساخته اند بتواند گیمرها را به طرف خودش جلب کند. در ادامه به داستان این بازی میپردازیم : سال ۱۳۰۳ تهران پایتخت ایران در آن زمان ایران با حکومت شاهنشاهی اداره می‌شد . البته می‌توان گفت که اتباع خارجی نقش بسزایی در تصمیمات حکومتی داشتند . اتباعی همچون انگلیسی و روسی در بدست آوردن منافع خود با یکدیگر در رقابت بودند و از هیچ حیله و ترفندی برای برتری برابر یکدیگر نمی هراسیدند . در شمال تهران یکی از این خانواده‌ها بود که در یک باغ زندگی می‌کرد . که به باغ خانم روژان معروف بود او یکی از اتباع انگلیسی بود که بسیار ثروتمند بود و نفوذ زیادی در دربار شاهنشاهی ایران داشت . اما خانم روژان نیمه شب آذر ۱۳۰۳ به طرز فجیعی به قتل می‌رسد . قتل در مهمان خانه به طوری صورت گرفته که خدمه ، آقای روژان و دوست او آقای یلدران خبردار نشده اند. به دلیل اهمیت داشتن این موضوع ، از سوی مقامات بالا کارآگاه علوی برای رسیدگی به این پرونده انتخاب می‌شود تا مجرم را پیدا کند .( زنی می میرد و شما باید قاتل را پیدا کنید) ¸ خود خود شما هم که نه ¸می شوید دست راست کاراگاه علوی و می روید به کوچه پس کوچه های تهران هشتاد سال پیش و معماها را حل می کنید . همه اینها میسر می شود اگر اهل بازی کامپیوتری باشید . به گفته آقای امام جمعه سازندهی این بازی رایانه ای برای جلو گیری از یکنواختی بازی و خستگی کاربر ¸ لوکیشن های متعددی در این بازی وجود دارد ¸ کاراگاه علوی از خانه ای فرار می کند ¸ به خانه همسایه می رود ¸ به هتل روسها سر می کشد ¸ به مسافرت می رود و شمال تا جنوب کشور را زیرورو می کند تا قاتل را پیدا کند. (( به همین دلیل است که می گویم در این بازی از جنون کشتن خبری نیست ¸ در عوض کاربر دچار جنون یافتن سر نخ می شود . ))

بازی «سیاره میترا» 

«سیاره میترا» یک بازی اکشن و ماجراجویانه است. داستان در سیاره «جی» رخ می دهد که عده ای از یک سیاره بیگانه آن را اشغال کرده اند، «تگ» شخصیت اصلی داستان است که موجود کوچک بیگانه ای به نام «وی» به یاری او می آید. 

« تگ » خواب می بیند که پیر دهکده او را به کوهستان فرا خوانده است. او وسایلش را جمع کرده و به سمت آنجا حرکت می کند. وقتی به نزدیکی غارها می رسد، متوجه می شود که مسیر توسط دیوار و یک در فولادی مسدود شده و ناگهان یک ربات غول پیکر از پشت حمله کرده و به سر او ضربه می زند. بازی از داخل زندان آغاز می شود. وی از داخل حفره به زندان می آید و به او می گوید که در خطر هستند و باید فرار کنند. تگ با کمک وی از زندان فرار کرده و با استفاده از دستگاه پرتال سفیه فرار می کنند. بازیگر می تواند هم در نقش «تگ» و هم در نقش «وی» بازی کند. بازی سرشار از معماهای داستانی، مکان ها و شخصیتهای زیبا و جالب و خط داستانی جذاب است. در این بازی اثری از دیالوگ های خسته کننده و طولانی و معماهای وقت گیر نیست.  

این بازی یکی از جالب ترین بازی های ایرانی بود که با اینکه توسط تنها ۱۸ نفر ساخته شده بود اما واقعا خوب ساخته شده بود و توانست خیلی خوب کار کند و اکثر کسانی که این بازی را انجام دادند امید تازه ای در ساخت بازی ایرانی درشان دمیده شد ... سیاره میترا در واقع یک بازیه شش قسمتی است که هر قسمت آن در یک دوره سه ماهه عرضه می شود ... 

مدیر پروژه: سید بهرام برقعی، جوایز کسب شده: کسب سه عنوان نخست در زمینه های "بهترین طراحی بازی"، "بهترین گرافیک" و "بهترین دیدگاه فنی" شد در سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال. رده سنی: ۷+، سبک بازی: اکشن سوم شخص.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.