شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

لزوم نهادینه کردن مفاهیم سینمای دفاع مقدس از نظر سینماگران/۴

حبیب الله بهمنی: لازمه نهادینه شدن سینمای دفاع مقدس پیوند میان مدیران، هنرمندان و سرمایه گذاران است

حبیب الله بهمنی

کارگردان «سیب وسلما» لازمه نهادینه شدن مفاهیم سینمای دفاع مقدس را پیوند میان مدیران، هنرمندان و سرمایه گذاران دانست و افزود: اگر این سه عنصر با هم هماهنگ نباشند دچار نقصان در این بخش خواهیم بود.

حبیب الله بهمنی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد اینکه چگونه باید مفاهیم دفاع مقدس را در سینما نهادینه کرد، اظهار داشت: به نظر من در این زمینه تنها سینماگران نقش ندارند بلکه مجموعه ای از عوامل مختلف علاوه بر کارگردان، نویسنده در حقیقت مسئولان، مدیران، سرمایه گذاران و بخش های گوناگون باید دست در دست هم تا این کار را به نحو شایسته ای انجام شود.

کارگردان «سیب و سلما» در ادامه افزود: به نظر من باید در این بحث مهم هنرمندان، مدیران فرهنگی و سرمایه گذاران دست به دست هم دهند و با اهداف مشترک باعث شوند تا مفاهیم سینمای دفاع مقدس دوباره نهادینه شود در غیر این صورت هیچکدام از این سه عنصر اصلی نمی توانند فضایی ایجاد کنند تا شاهد نهادینه شدن سینمای دفاع مقدس باشیم.

کارگردان «زندان ۷۰۷» در ادامه در مورد اینکه این اتفاق چرا در سینما ما کمرنگ بوده است، توضیح داد: به نظر من در این زمینه نباید به دنبال مقصر باشیم بلکه باید لازمه نهادینه کردن این مضامین در هنر سینما را پیوند میان هنرمندان، سرمایه گذاران و مدیران فرهنگی بدانیم.

بهمنی در ادامه خاطرنشان کرد: همواره توقع داریم و احساس می کنیم که نگاه آرمانی در سینمای ما به ویژه در سینمای دفاع مقدس هنوز بعد از گذشت سی سال از انقلاب شکوهمند اسلامی جا نیفتاده است و تنها دلیل آن به نظر من عدم هماهنگی این سه عنصر مذکور است.

کارگردان «تارهای نامریی» در ادامه افزود: در واقع هنرمندان، سرمایه گذاران و مدیران فرهنگی ما با هم هماهنگ نیستند، در مواقعی هنرمندان دغدغه دارند اما سرمایه گذار این دغدغه را ندارد، در مواقعی هم سرمایه گذاران دغدغه دارد و هنرمند دغدغه مند نیست. در مواقعی یک مدیر فرهنگی نمی تواند این دو را عنصر را به درستی هدایت کند. یکی از این سه ضلع اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند ما دچار نقصان در این بخش خواهیم شد.

کارگردان «مروارید سیاه» در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است که سینما یک هنر صنعت است که در نهایت محصول هنری از آن خارج می شود و این هنر صنعت باید به دست سه عنصری که عرض کردم شکل بگیرد اما در ادوار مختلاف سینمای دفاع مقدس دستخوش فراز و نشیب های بسیاری شده است،  در دوره ای مسئولین به سینمای دفاع مقدس خوب  و مطلوب پرداخته اند، در دوره ای این سینما مهجور واقع شده و در دوره ای هم شاهد فراموشی این سینما بوده ایم.

حبیب الله بهمنی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: به هر حال باید تمام دورهای تاریخی ۳۰ سال اخیر سینمای ایران را با نگاهی آماری، تحلیلی و موشکافانه مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار داد و به جای اینکه فقط به کلی گویی بپردازیم با یک تحقیق علمی و عملی دقیق دست پیدا کرد تا چراغ راهی برای آیندگان سینما ایران باشد و بتوان در این زمینه حرف جدید را عنوان کرد تا شاهد نهادینه شدن هر چه بهتر سینمای انقلاب و دفاع مقدس باشیم.   

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.