جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱

نقد شفاهی/

سلطان محمدی: «چ» اثری پذیرفتنی برای تماشاگر است

فیلم سینمایی«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

یک منتقد گفت: حاتمی کیا با مدیریت دقیق بازیگران و بهره مندی بسیار عالی از جلوه های ویژه و البته نگارش فیلمنامه دقیق و منسجم ، مجموعه بسیار پذیرفتنی پیش روی تماشاگر گذاشته است.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما در گفت ‏وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‏ کیا، اظهار داشت: شخصیت فیلم سینمایی «چ» و نقش آن در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس نگاهی حساس را می ‏طلبید. شخصیتی چند وجهی با پیشینه زندگی فاخر در آمریکا، حضور موفق در لبنان، ورود به عرصه انقلاب شکوهمند اسلامی و پذیرش مسئولیت‏ های سیاسی، ورود به عرصه جنگ و ... چهره ‏ای چند بعدی از چمران را به ما یادآوری می ‏کند و به طور طبیعی دست هر کارگردانی را برای ساخت اثری جامع از چنین شخصیتی بسته و حوزه عمل او را محدود می‏ کند.

وی در ادامه افزود: با این حال مقطع آخر زندگی شهید چمران که با حضور مستقیم در فضای انقلاب شکوهمند اسلامی و همراهی با امام راحل شکل گرفت، این ویژگی را در داستان پدید آورد که به رغم وجود تصاویری با برداشت ‏های چند گانه، این شخصیت تصویری، همان شخصیت واقعی و ولایی شهید چمران است که کارگردان این اثر سعی می ‏کند چهره ‏ای واحد و  تا اندازه‏ای نزدیک به واقعیت از او ایجاد کند،  ضمن آنکه  یادآوری تصاویر مستندگونه از چمران یا بازسازی مستندگونه از حوزه زندگی شهید چمران در آمریکا و همچنین شنیدن این جمله از شهید اصغر وصالی (بابک حمیدیان) در فیلم که می ‏گوید: «من تو را بیشتر چمران بازرگان می ‏دانم تا چمران خمینی»، نشان می‏ دهد که کارگردان با اشراف کامل به ابعاد و دیدگاه ‏های متنوع درباره شهید چمران پرداخته است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ادامه افزود: اما این چمران همان خمینی (ره) است، که در عین حساسیت برای حفظ کشور، حفظ مردم و تلاش تا آخرین قطره خون برای رسیدن به لحظه حساس حفظ  کیان کشور و مردم، با این حال تا آخرین لحظه ممکن سعی کرد از جنگ و خونریزی اجتناب کند و می ‏بینیم بعد از صحبت و مذاکره با ضدانقلاب تا شاید از رویه در پیش گرفته خود باز گردد و بعد از اینکه اتمام حجت با آنان به پاسخ مثبت نرسید و به اصلاح ضد انقلاب بر حرف خود باقی ماند، همان چمرانی که به نظر می ‏رسید شخصیتی منفعل است، در صحنه بیمارستان و در صحنه مقر نظامی نیروهای سپاه، با تمامی قدرت با ضدانقلاب جنگیده و دفاع می ‏کند.

این منتقد و روزنامه ‏نگار تصریح کرد: این چمران، چمران تک‏ بعدی نیست بلکه چمران استدلال، گفت‏وگو و محاجه است، به عبارتی دیگر چمران تبیین است، چمران، خمینی(ره) و چمران انقلاب اسلامی است و نشانه‏ های بسیاری از خط مشی و روش‏ های امام خمینی(ره) در همه امور را دارد و حداکثر سعی و تلاش را برای رفع مشکلات و مسائل از طریق گفت ‏و گو و روشنگری به کار می ‏بندد و آنگاه که درمی ‏یابد گوش شنوا و دریافتی درست وجود ندارد، اقدام قاطع صورت می‏ دهد. این روش و سیره در فیلم وجود دارد اگرچه طبیعی است سایر شخصیت ‏های فیلم متناسب با شرایط خود نسبت به این شخصیت و روش رفتاری او معترض باشند.

حسین سلطان ‏محمدی در پایان این گفت ‏وگو، خاطرنشان کرد: کارگردان با مدیریت دقیق بازیگران و بهره‏مندی بسیار عالی از جلوه ‏های ویژه و البته نگارش فیلمنامه ‏ای دقیق و منسجم، مجموعه‏ ای بسیار پذیرفتنی پیش روی تماشاگر قرار داده است. بدیهی است اگر در تبلیغ و معرفی فیلم بیشتر از آنچه شاهدیم اقدام می ‏شد مخاطب فیلم افزایش بیشتری می‏ یافت. این فیلم باید بیشتر برای تماشاگرانی معرفی می ‏شد که اصطلاحاً جزو تماشاگران حرفه ‏ای سینمای ایران نیستند، برای نمونه می ‏شد از حضور میلیونی مردم در ایام نوروز و در کاروان ‏های راهیان نور استفاده می ‏کرد و نمایش این فیلم را جزو برنامه ‏های این کاروان‏ ها قرار می ‏دادند. در این صورت ارتباط معنوی و مفهومی بسیار خوبی میان کارگردان و شخصیت داستان و علاقه ‏مندان به سینمای دفاع مقدس ایجاد می ‏شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.