چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

در واکنش به اظهارات اخیر فرهاد توحیدی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: ثبت صنوف سینمایی در وزارتخانه‌های دیگر غیر از ارشاد منع قانونی دارد

نصرالله پژمانفر

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح برخی مباحث از سوی مدیران خانه سینما که اصناف سینمایی می توانند در وزارت خانه های دیگری از جمله وزارت کار یا بازرگانی ثبت شوند، بی فایده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، از اظهارات فرهاد توحیدی؛ سخنگو و رییس هیات مدیره خانه سینما در دیدار نوروزی حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با اهالی سینما،با مضمون اینکه صنوف سینمایی امکان ثبت در وزارت بازرگانی یا کار را خواهند داشت، اینگونه تداعی می شود که این صنوف بر خلاف قوانین صریح ثبت موسسات و مراکز فرهنگی، نیازی به دریافت مجوز از هیأت رسیدگی به موسسات و مراکز فرهنگی وزارت ارشاد را نداشته و به بهانه فعالیت صنفی و خارج از واژه" انجمن فرهنگی" می توانند در وزرات خانه های دیگری به ثبت برسند.

نصرالله پژمانفر؛ عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پی این سخنان در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس، عنوان کرد: طرح اینگونه مباحث که برخی اصناف می توانند در وزارت خانه های دیگری از جمله وزارت بازرگانی یا کار ثبت شوند، از طرف مسئولان خانه سینما بی فایده است و منع قانونی دارد.

وی افزود: مگر هر کسی می تواند هر کاری را که می خواهد انجام دهد؟ این موضوع به هیچ وجه امکان پذیر نیست و ما هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

پژمانفر در پایان این گفت و گوی کوتاه گفت: قانون باید رعایت شود و ما از تمامی مسئولین اجرایی چه در حوزه سینما و چه در حوزه غیر سینما انتظار داریم که قانون را اجرا کنند تا تفسیر به رای در مقابل قانون صورت نگیرد.

گفتنی است فرهاد توحیدی در دیدار نوروزی حجت اله ایوبی که شب گذشته در خانه سینما برگزار شد گفت: در ابتدای صحبت هایم از تدبیر دولت در آخرین روزهای سال تشكر می كنم كه نسبت به اصناف داشتند و خانه سینما به عنوان موسسه ثبت شده می تواند چتر خود را حفظ كند و دیگر نیازی به ثبت نیست و از همكاری ایشان سپاسگذاریم.

وی ادامه داد: به همراه آقای عسگرپور جلسه ای را با روسای صنوف برگزار نمودیم و این خبر را با آنها به اشتراك گذاشتیم و در آن جلسه دغدغه دوستان این بود كه مجمع عمومی بدون دردسر انجام شود ولی اصناف در وزارت كار ثبت می شوند و برخی اصناف در وزارت بازرگانی هم می توانند ثبت شوند و ما مثل پزشكان نیازمند سازمان نظام سینمایی هستیم چرا كه ارشاد نمی تواند صنف ثبت كند و در وزارت كار هم حوزه فرهنگ تعریف نشده است و بهترین كار این است كه ما به فكر یك سازمان مستقل باشیم.

شایان ذکر است ثبت صنوف سینمایی در وزارتخانه هایی غیر از وزارت ارشاد از نظر قانونی خلاف مصوبه سال 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر چه برخی گروههای سینمایی در طول سالهای اخیر به دلایل مختلف از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبادرت به شماره ثبت نموده اند، لیکن بر پایه قوانین موجود حق بهره برداری از هیچ گونه کمکهای دولتی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداشته و می بایست مجوز وزارت ارشاد را در همه حال دارا باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.