چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

عكاس روایت فتح در گفتگو با سینماپرس:

آوینی مشکلات امروز سینما را پیش‌بینی کرده بود/برخی فیلمسازان جنگی از واقعیت جنگ دور هستند

رضا برجی*

رضا برجی؛ عكاس مجموعه روایت فتح، گفت: شهید آوینی فراتر از زمان خودش می دید، نمی‌خواهم بگویم كه انسانی دست نیافتنی بود بلكه به نظرم جلوتر از زمان خودش فكر می كرد و آن زمان به یك سری مشكلاتی كه سینما امروز با آن دست و پنجه نرم می كند اشاره كرده بود.

رضا برجی؛ عكاس مجموعه روایت فتح در گفت‌وگو با خبرنگار سینماپرس درباره رمز ماندگاری آثار شهید آوینی، گفت: من در پاسخ به این سوال یك جمله‌ای از مخالف‌های سر سخت شهید آوینی نقل می كنم كه شش سال بعد از شهادت وی به من گفت كه "من موضوعی را درباره شهید آوینی نمی دانستم و با او مخالفت می كردم و آن هم این بود كه من آن زمان درك نمی كردم كه شهید آوینی سی سال جلوتر از زمان خودش را می دید".

وی افزود: مقالات مرتضی را حالا هم که می خوانیم حس می شود در همین ایام نوشته شده است. وقتی در نوشتارش می گوید "خانه هایتان را در لبه آتش‌فشان بنا كنید" منظور این است كه خودتان را در معرض اولین فوران های آتش قرار دهید كه همان هجوم های فرهنگی دشمن است، اگر درباره این هجوم ها مقاومت صورت گیرد بقیه هم می توانند مقاومت كنند.

عكاس جنگ بوسنی افزود: آقا مرتضی با تمام وجود می گفتند كه از سینما نمی‌توان توقع اسلامی بودن داشت ولی می‌توانیم بگوییم كه هنر موسیقی را اسلامی كنیم چون ساحت سینما در غرب بوجود آمده است نمی شود آنرا اسلامی كرد اما می توانیم بگوییم دینی، چرا كه یادم است اولین فیلمی كه درباره روح ساخته شد آقا مرتضی گفت "حالا میتوانم با قطعیت بگویم كه سینمای دینی می‌تواند وجود داشته باشد".

برجی ادامه داد: آقا مرتضی فراتر از زمان خودش می دید، نمی‌خواهم بگویم كه انسانی دست نیافتنی بود بلكه به نظرم جلوتر از زمان خودش فكر می كرد و آن زمان به یك سری مشكلاتی كه سینما امروز با آن دست و پنجه نرم می كند اشاره كرده بود.

وی با اشاره به نوشتار شهید آوینی گفت: در آن زمان كه برخی مقالات را آقا مرتضی می نوشت بعضی‌ها با آنها مخالفت می كردند چراكه واقعا آن مقالات متعلق به زمان خودش نبود، امروز هم حرف های مرتضی آوینی زنده است ولی این باعث نمی شود كه بگوییم حرف های آقا مرتضی را نمی شود نقد نكرد و از این رفتار هم باید اجتناب كرد.

كارگردان «مادران صربرنیتسا» تصریح كرد: اكنون كه از آن دوران گذشته‌ایم می توانیم حتی برخی از آثار و نوشته های آقا مرتضی را نقد كنیم ولی آنچه كه مرتضی می گفت به حقیقت و حق نزدیك بود، مرتضی می گفت كه در بین هنرهای هفت گانه نسبت سینما به حق دورتر از همه است و یا سینما در بین هنرهای هفت گانه به باطل نزدیك تر است، ولی اكنون اجبار داریم كه با زبان سینما در دنیا صحبت كنیم چرا كه برای همه مردم زبان قابل فهمی است.

برجی با تاكید بر نزدیكی اثر هنری به حقیقت، گفت: یك زمانی با عنوان سینمای دینی اثر از حقیقت دور می شود، اكنون سینمای اجتماعی به جامعه غذای مسموم می دهد و یا حتی برخی آثاری كه با عنوان دفاع مقدس ساخته می شود هم به این شكل است چرا كه آن قدر اشتباه در برخی كارها وجود دارد كه وقتی بچه های جنگ آنها را می بینند از شدت تعجب می خندند. مشخص است که سازندگان این فیلم ها اصلا شب عملیات را ندیده‌اند و ارتباط بچه های جنگ و فرماندهان را نمی شناسند، به عنوان مثال برخی دیالوگ ها بودند كه تنها در شب عملیات از آنها استفاده می شد و این مسائل به این برمی گردد كه سازندگان اثر از جنگ و رزمندگان آن دور هستند.

این مستند سازدرباره تحریف دفاع مقدس در آثار هنری با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: رزمندگان نسل جنگ منبع بزرگی از خاطرات و تاریخ جنگ است كه پیش روی ما است، هنوز آنها زنده اند اما باز هم جنگ به شیوه های مختلفی تحریف می شود ولی اكنون مسئله ای كه باید بدان توجه كنیم انسان های زنده جنگ هستند، آنهایی كه جنگ را با پوست و استخوانشان لمس كردند و باید سراغ آنها را گرفت.

وی افزود: اصل جنگ را باید از رزمندگان دریافت كرد برای مثال برخی لطیفه هایی كه رزمندگان به یك دیگر می گفتند عنوان "شوخی های جنگ" گرفت در حالی كه این دو مقوله ارتباطی با یك دیگر نداشتند و یا گفتن "برادر لبخند بزن" جزو شوخ طبعی جنگ بود اما برخی ها این مضامین را تحریف می كنند كه باید جلوی آن گرفته شود و بین شوخی های رفتاری و كلامی آن تفكیك قائل شد.

كارگردان مستند «در امتداد غدیر» خاطرنشان كرد: شعارهایی كه اكنون در برخی فیلم ها از آنها استفاده می شود در جنگ وجود نداشت، حدود ۱۶ سال پیش كه كاروان راهیان نور مثل امروز مورد توجه قرار نگرفته بود با چند نفر از دوستان به «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس» رفتیم برای درخواست اتوبوس جهت برپایی اردویی برای دانشجویان در منطقه جنوب كه جبهه را ببینند و جالب است مسئول وقت به ما گفت "بیابان كه جای دیدن ندارد، بگذارید این جماعت به دنبال درس خواندن بروند!".

وی ادامه داد: این قضیه گذشت تا سالهای بعد با اصرار ما چند ماشین را برای این سفر در اختیار ما گذاشتند و كم كم به جایی رسید كه ما در خواست كردیم ۲۰ درصد از نیروی بنیاد را روی این قضیه بگذارید و اكنون در مرحله ای قرار دارند كه ۸۰ درصد انرژی خودشان را روی سفرهای راهیان نور گذاشتند.

برجی یادآور شد: ما پیشنهاد دادیم كه تنها ۲۰ درصد از ظرفیت بنیاد را در زمینه راهیان نور انجام دهید و ۸۰ درصد را صرف كارهای تحقیقاتی و دیگر مسایل كنید اما این موضوع بالعكس شده است، راهیان نور در جایگاه خودش خیلی تاثیر گذار است ولی حول حالنای راهیان نور مقطعی است اگر می خواهیم آن را دائمی كنیم باید در كنارش چاپ و نشر خاطرات ناب رزمندگان باشد و یا كارهای تحقیقاتی درباره فرماندهان باشد كه می تواند چندین جلد كتاب از آنها آماده شود یا زندگی و نوع نگاه آنها در دانشگاه‌ها تدریس شود.

وی با تاكید بر به تصویر كشیدن زندگی شهدا، اظهار داشت: یكی از كارگردانان سینما حرف جالبی گفته بود كه "ما سوژه جنگی نداریم" و من تعجب كردم چراكه این صحبت به شدت خنده دار است چون از میان ۲۰۰هزار شهیدی كه در طول ۸ سال دفاع مقدس داریم حداقل می توان چندین فیلمنامه از آنها ساخته شود.

برجی در پایان گفت: به قول آقا مرتضی هركاری كه انجام می دهید برای خدا باشد و اینجاست كه خدا خودش را در معرض دید شما قرار می دهد و اگر خدا را با چشم دل ببينيد حتما رستگار خواهید شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.