چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

بیانیه صریح جامعه صنفی تهیه کنندگان خطاب به ایوبی/ عیدانه ای در جمع هنرمندان با یک اشاره دولت!

ایوبی - هاشمی

در پی اظهارات ایوبی در دیدار نوروزی با سینماگران جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

سینماپرس_ در پی اظهارات ایوبی در دیدار نوروزی با سینماگران جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بیانیه‌ای صادر کرد. 

در این بیانیه آمده است:

مراسم عیدانه ی (میتینگ) ریاست محترم سازمان سینمایی به افتخار نوروز در خانه به اصطلاح صنفی سینما برگزار شد و غافل از آنکه نوروز سینمای ایران روزیست که به واقع نو گردد، نو به اخص کلام، نه به شعار و تظاهر. نوروز آغازگر امید و شادابی و طراوت ست برای سال در پیش و نوروز سینمای ایران اگر امیدش به عمل و شادابی اش به حقیقت رخ ندهد، نوروزیست بس جعلی، همچنان که میتینگ آن به نام عیدانه نام گرفت و به کام یارانه تمام شد. پس نه عیدانه اش، عیدانه است و نه لبخندهایش حقیقی.

میتینگی که فرصتی مجدد شد برای عرض اندام برای شاه نشین های سینمای ایران در حالیکه از سفرهای رنگارنگ خارجه برگشته اند، دم از نگرفتن یارانه بزنند و برای کارگران و عوامل پشت صحنه سینما که عید را با حداقل بضاعت مالی گذران نمودند، نسخه ای بس رویایی و شاعرانه بپیچند که با نگرفتن یارانه، چنان می شود و چنان و چنان. که البته دیدیم آنچنان چنان شد که صدای اکثریت کارگران سینما را هم در همان بزم عیدانه و یارانه بدر آورد.

و غافل از اینکه مگر می شود دم از امید زد و دستهای خالی کارگران سینما را که در مراسم عیدانه شما با گستاخی ارباب جمشیدی ها نامیدند؛ ندید! مگر می شود شعار حذف یارانه سرداد و صدای خسته و تن رنجور سینماگران بیکار را نشنید و ندید!

جناب آقای ایوبی عزیز و عارف، حضرت مستطاب! بـارهـا و بـارها به جنابعالی یادآور شده ایم که همه ی اهالی سینمای ایران ، این حلقه ی 50 نفره ی پیرامون شما نیستند . همه ی سینمای ایران توان و امکان عقد قراردادهای میلیاردی برای فیلم های میلیونی ندارند ! همه ی سینمای ایران عضو خانه به اصطلاح صنفی سینما نیستند که چه بسا بنا به اقرار خودشان ، 70٪ فعالان سینما عضو این خانه نیستند .

عزیز ژان بارت! سینمای ایران با تجربه ی برگزاری چند بیینال و نمایشگاه و هفته فیلم و نشست به صرف نوشیدن قهوه فرانسوی تفاوت های فراوانی دارد . این حوزه ، حوزه سیاستگذاری ست . حوزه هوشمندی و تدبیرست نه به شعار که در عمل .

عزیز برادر! سینمای ایران شاه نشین هایی دارد که رایزن که هیچ ، سفیر هم که باشی سیاهی لشگر سناریوی جدیدشان بیش نیستی !

فرموده اید، توزیع بن و کارت هدیه در شأن سینمای ایران نیست! شما بفرمائید که شأن کدام است؟ شما بفرمائید که یکی از تدابیر دولت ، توزیع سبد کالاست آنهم مفتخر به تصاویری که شرم است از بازگویی مجدداش!

نکند فی الواقع با تعاریف جدیدی از شأن و منزلت و کرامت در دولت تدبیر روبروایم و ما از آن
بی خبر؟ نکند قرار است رویه ای که برای حفظ کرامت و شأن مردم محترم ایران در توزیع سبد کالا پیش گرفتید برای اهالی شریف سینمای ایران هم تدبیر کنید؟ به ظاهر اعتقادی به کارت و بن هدیه ندارید ولی در خفا حدود 100 کارت 50 هزار تومانی و 100 هزار تومانی را برای توزیع بین قلیلی به نور چشمانتان در خانه سینما می سپارید؛ بهتر نیست اقرار کنید که اعتقاد به کارت هدیه دارید ولی توان و اعتبار تخصیص بیش از حدود 10 میلیون تومان از دولت ندارید !

البته نمونه ای از رعایت شأن و منزلت هنرمندان را در توزیع همین کارتهای اندک توسط خانه سینما را در مصاحبه روز گذشته یکی از بازیگران زن محترم و پیش کسوت سینمای ایران خواندیم و شنیدیم .

امیدواریم عده ای که پز شبه روشنفکری می گیرند و در عین حال دم از حقوق کارگر و امنیت شغلی می زنند و نسخه نگرفتن یارانه می پیچند ، همانهایی نباشند که دست در جیب و کیفور از وصول حق السهم خود از 500 میلیون حق السکوت و شایدم باج ، نوروز را گذراندند و سفر خارجه را تمدید و هم اکنون یارانه بگیران را پند و اندرز می دهند .

پس خدایٍ ناکرده اگر چنین باشد هر آنچه این چند نفر به تصویر می کشند بر این پرده عریض، هماره نشاطشان پوشالی و امیدشان واهی و با تکرار حالمان خوب است ، حالمان خوب ست، تنها ما کلاممان شیرین شده و آنها کامشان! کام شیرین چند نفر از محفل سینمایی در گرداگرد شما در برابر حال بد هزاران نفر از اهالی سینما .

سینمایی که حالش خوب نیست آنهم از زخم اقلیتی که به وقت منافع جمع چشم بسته اند و به وقت منفعت خود هم تیز چشم و هم تیز پا و اما توجه برخی از اهالی سینما ( هیئت همراه شاه نشین ) را که دم از استقلال و افتخار عدم وابستگی و وام داری از دولت ها سر می دهند و ما بقی را متهم به دست ساز بودن دولت می کنند به این جمله ای گهر بار و البته تاریخی جناب ایوبی که در مراسم بنام عیدانه و به کام یارانه بیان شده جلب می کنم.

جناب ایوبی خطاب به جناب آقای صادق (مشاور محترم رئیس جمهور): می بینید که چقدر اهالی سینما و هنر همراه هستند. (خطاب به حاضرین در مراسم) که به یک اشاره دولت دور هم جمع می شوند و البته باید بیایند. " بله با یک اشاره ی دولت! توجه فرمودید که اهالی محترم ظاهراً مستقل! به یک اشاره ی دولت .   

و سر آخر اینکه چه سخت است ایوب باشی و ایوب وار رفتار نکنی ! قلیلی را به اکثری ترجیح و مظلومی را به مصلحتی غریبه انگاری ! حقیقت را کتمان کنی و عنان و اختیار را از کف برون دهی و به دست قلیلی بسپاری؛ که نه شأن تو را ، نه نام تو را و نه حرمت تو را وقعی ننهند. آنگاه اینگونه لبخند بزنی که حالمان خوب است . پس با این وصف تو هم با ما دردمندی و زخم خورده . ولی ما می دانیم زخمی کهنه از آنان به تن داریم و تو هنوز بی اطلاعی ، همچنان که از خیلی امور !

پس با این وصف حالٍ ما هم خوب است ، اما تو باور نکن . 

سید ضیاء هاشمی

رئیس هیئت مدیره

نظرات

  • حامد ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ - ۱۵:۳۸
    4 1
    ادامه وابستًكي ايوبى به حزب خانه سىنما انتخاب اكثريت افراد شورايعالى سينما از ميان فرماندهان خانه است
  • الف ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ - ۱۵:۴۱
    4 1
    آقای هاشمی عزیز ممنون که به بخش مهمی از درد دست اندر کاران واقعی اشاره فرمودید ! خانه سینما به دست تعدادی نه باندازه انگشتان دست اشغال شده ! در بیستم اسفندماه و قتی در سالن نشسته بودیم حتی اجازه ندادند نظر همان جمع خودی شنیده بشود و بدون رای گیری و قیام افراد روی پا خود را یکسال دیگر در مسند نشاندند ! اگر خانه سینما برای آنها نه نان چرب و آب و دوغ ندارد ! این جان برکفان رانت چرا جمع نمی کنند و بروند ! فرهاد توحیدی نه نماینده کانون فیلمنامه نویسانی است که خد در خانه سینما با نام کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما بر پا کرده است و نه نماینده قانونی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که به ثبت رسمی نیز رسیده است ! او حالا عضو شورای مرکزی هیچکدام از دو کانون هم نیست اما سه سال است که بنام این دو کانون بر مسند ریاست هیئت مدیره خانه سینما نشسته و حقوق چند میلیون تومانی میگیرد ! هیچی بدتر از این نیست که سینما بدست مدیری بیافتد که عشق فیلم باشد و تمام آرزویش در دوره مدیریتش جمع کردن عکس و تهیه آلبوم با آدمهای مشهور سینما !!!!
  • رضا ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ - ۲۳:۰۹
    3 1
    دو سال است که هیچ نوع قراردادی نبسته ام و سالهای قبل هم کم کارترین بوده ام ... سال گذشته که عیدی ششصد هزارتومانی را هم که اختیارش به دست صنوف افتاد نادیده گرفتیم که نگویند شان هنرمند را ضایع کردند اما کسی نگفت از کجا آورده و زندگی خود همسر و فرزندانت از کجا تامین کردی تازه اسفند ماه هم به دارایی احضار میشوی که تهدیدت کنند اگر قرارداد با تهیه کننده ای پیدا شود چنین و چنان می کنیم و چند تا هم درشت بارت میکنه که شما سینمایی ها قرارداد های میلیاردی می بندید و خبرندارند آواز دهل که میشنوند مخصوص عده ای خاص در سینماست ... حال دیگر با این بازگشایی کذایی خانه سینما که در هر مراسم آن عکسهای آدمهای سیر و شکم گنده دیده میشوند و هرکدامشان پشت پرده هایی دارند چه دل خوش کنیم به ایوب خان چه نکنیم بازی افتاده دستشان و به ریش خیل عظیم بیکاران و کم کاران سینما می خندند و شیرینی و شربت می خورند و دست آخر عکسهای این جشنهایشان که به بهانه های متعدد گرفته میشود بر روی صفحه فیس بوکشان نقش می بندد و خلاصه سواره از پیاده خبر نداره و آنهایی هم که دستمزهای میلیونی این بازار آشفته سینما را نوش جان می کنند در مقابل دوربین ادا آدمهای فداکار را در می آورند و می گویند ما یارانه نمی خواهیم بهتر بگوییم همه چیزشان به همه چیزشان خوب می آید مبارکشان باد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.