شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

نقد شفاهی/

آذین: «چ» فیلمی تحلیلگر و موفق در بازسازی است

فیلم سینمایی«چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

یک منتقد و مدرس سینما معتقد است: «چ» فیلمی تحلیلگر، موفق و ماندگار در بازگویی و بازسازی هنرمندانه بخشی از رخدادهای دیروز و امروز جامعه در قاب ، برشی از داستان شهر محاصره شده پاوه با حضور شهید چمران است.

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگارسینماپرس در مورد فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، اظهار داشت: «چ» اثری ارزشی و خوش ساخت از کارگردان حرفه ای و خوش فکر سینما در عرصه سینمای مظلوم دفاع مقدس و شهید بزرگوار مصطفی چمران است. ابراهیم حاتمی کیا که بخشی از تولیدات سینمای دفاع مقدس و اجتماعی کشور بالندگی خود را مدیون آثار و تعهد اوست، جایگاهی شاخص در سینمای کشور دارد. آخرین ساخته او فیلم سینمایی «چ» به دلیل مضمون و ساختار قوی در میان برترین های سینمای ایران در قله ای رفیع جای می گیرد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: ابراهیم حاتمی کیا در فیلم متفاوت، اندیشمندانه، اجتماعی، تاریخی و دفاع مقدسی خود با گزینش شخصیت چمران ، کاراکترهای مردمی ، الهی و موضوعی خاص از برهه ای از تاریخ کشور به تورق جذاب،  تاثیرگذار و سینمایی پاره ای از رخدادهای تاریخ معاصر ایران به شکل دراماتیک، وفادارانه و متعهدانه پرداخته است.

آذین در ادامه تصریح کرد: او گفته ها و ناگفته های بسیاری را درباره دفاع مقدس و شهید چمران از زوایای جدید، جسورانه و ایمان باورانه در فیلم سینمایی «چ» به تصویر کشیده است.  فضاسازهای درست و مناسب از مناسبات و موقعیت های اجتماعی کردستان در ایام دفاع مقدس، توصیف و تشریح ویژگی های شخصیتی شهید چمران، میزانسن ، بازی ها ، صمیمت و سلامت در روایت داستان ، استفاده از ساختار قوی و سینمایی مناسب در پرداخت وقایع ، ارائه خصوصیات باورپذیر شخصیت ها ، حوادث و رویدادها از امتیازهای عمده این فیلم است.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «چ» فیلمی تحلیلگر، موفق و ماندگار در بازگویی و بازسازی هنرمندانه بخشی از رخدادهای دیروز و امروز جامعه در قاب ، برشی از داستان شهر محاصره شده پاوه با حضور شهید چمران است. این فیلم با نمایش سه روز پرتنش از زندگی اسوه شجاعت و عرفانی چمران و مردم پاوه با محوریت موضوع سازش یا مقاومت که با اوضاع کنونی جامعه امروز قابل انطباق است،  این شهید ارزشمند و مردمی دیروز و امروز کشور را در خط مقاومت در مقابله با تحریم های استکبار به زبان و تصویر جذاب سینما بازگو کرده است.

وی در ادامه افزود: فیلم ارزشمند تاریخی، اجتماعی «چ» از بهترین آثار سال های اخیر سینمای ایران و برترین تولیدات مثبت دفاع مقدس و ژانر اجتماعی خالق «آژانس شیشه ای» است.

جبار آذین در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: ابراهیم حاتمی کیا سینماگر سخت کوش، مقاوم، محترم و ارزشمندی است که سیر حرکت متحول فیلمسازی اش از منظر فرم و محتوا و ساختار سینمایی همسو با تحولات فرهنگی و معنویش بوده  و او را در صدر محبوبترین سینماگران کشور قرار داده است. «چ» دوستاران سینما به ویژه علاقه مندان و یادگاران سینمای دفاع مقدس را رازی و سینما کشور را اغنا می کند.       

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.