دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

در نمایشگاه هنرمندان نوآموخته عنوان شد؛

خسرو سینایی: خودآموختگی به معنای ابتدایی بودن و سطح پایین فرهنگی نیست

خسرو سینایی*

«خسرو سینایی» و «گیزلا وارگا سینایی» با حضور در خانه هنرمندان ایران از آثار هنرمندان خودآموخته بازدید کردند. کارگردان «عروس آتش» گفت: خودآموختگی به معنای ابتدایی بودن و سطح پایین فرهنگی نیست. باید از یک فرهنگ قابل قبول برخوردار بود.

به گزارش سینماپرس، «خسرو سینایی» کارگردان سینمای ایران که به همراه همسر نقاشش «گیزلا وارگا سینایی» به خانه هنرمندان ایران آمده بود درباره ویژگی آثار هنرمندان خود آموخته، اظهار داشت: هنرمندان خودآموخته، آدم‌های خوشبختی هستند چون برخی از مواقع، فردی که تحصیلات آکادمیک دارد، سختی‌های زیادی می‌کشد تا خودش را از معیارهایی که آموخته، آزاد و حتی ممکن است آنچه را که قبلی‌ها انجام دادند، تکرار کند.

او ادامه داد: ممکن است هنرمند خود آموخته‌ای که روی خودش کار نکرده، دچار کمبودهایی در زمینه مهارت‌هایش باشد اما بسیاری از نکات آموزشی در کلاس‌های درسی آموزش داده نمی‌شوند بلکه بر اثر تمرین و تجربه به وجود می‌آید، پس اگر کسی روی خودش کار کند می‌تواند آثار خاص تری خلق کند که متعلق به خودش باشد. به همین دلیل نه تنها کاری که هنرمندان خود آموخته می‌کنند جالب است بلکه در کنارش برای بیننده هم کشف روحیات و ذهنیات یک هنرمند خودآموخته می‌تواند جالب باشد.

کارگردان «عروس آتش» با اشاره به تابلوهای نقاشی «لوریس چکناواریان» که در این نمایشگاه به روی دیوار رفته است، عنوان کرد: در اینجا تابلوهایی از آقای چکناواریان دیدم. ایشان یک استاد موسیقی است و در همین دو تابلو، بیان انتزاعی را که در موسیقی دارد، در نقاشی هم تکرار کرده است یعنی ذهنیت او همان است اما یکبار خودش را از طریق موسیقی و بار دیگر از طریق نقاشی مطرح کرده و این موضوع یک بحث اساسی است. خودآموختگی به معنای ابتدایی بودن و سطح پایین فرهنگی نیست. باید از یک فرهنگ قابل قبول برخوردار بود.

سینایی در ادامه  افزود: اگر افراد مهارت‌های جزیی بیاموزند که البته همیشه هم لازم نیست، آن گاه می توانند در جهان هنر، حرف‌های تازه‌ای بزنند چون هر هنرمندی که در بند مسایل و آموزش‌های آکادمیک باقی بماند، رهایی لازم را برای بیان حرف‌های تازه ندارد اما خیلی مهم است که استادان بتوانند هنرمند درون هر فردی را بیدار کنند تا هنرجویان کپی استادانشان نباشند.

این فیلمنامه نویس درباره علاقه خود به خانه هنرمندان نیز گفت: می‌توانم به جرات بگویم خانه هنرمندان ایران، محبوب ترین محلی است که من در تهران سراغ دارم و همیشه سعی می‌کند حرف‌ها و نگاه‌های تازه‌ای را پیدا کند که در همین نمایشگاه هم دیده می‌شود.

«گیزلا وارگا سینایی» که خودش هم نقاش است، در مورد نقاشان خودآموخته گفت: قدمت کارهای هنرمندان خود آموخته بسیار زیاد است و این پدیده در تمام دنیا وجود دارد. بعضی‌ها در سن بالا و برخی هم به صورت اتفاقی شروع به کار هنری می‌کنند. معمولا هنرمندان خودآموخته بدون کمک افراد دیگر ممکن است موفق به عرضه کارهایشان نشوند. انجام کارهای هنری نیازی است که انسان بتواند زیبایی شناسی و حس خود را منتقل کند و اگر موقعیتی فراهم شود، این کار را انجام می‌دهد چنانکه هنرهای عامی مانند جوراب‌های ماسوله و فرش نیز جز همین هنرها هستند.

وی با اشاره به آثار زنان هرمزی که بخشی از نمایشگاه هنرمندان خودآموخته را تشکیل می دهند، گفت: دکتر نادعلیان در جزیره هرمز، کارگاه نقاشی راه اندازی و با این کار مردم و زنان جزیره را متوجه زیبایی‌های جزیره کرده است. زنان هرمزی با خاک‌های رنگی و با کمک آقای نادعلیان نقاشی می‌کشند و این یک کار بنیادی و فوق‌العاده است. البته به نظرم هنرمندان مبتدی به کمک افراد حرفه‌ای نیاز دارند تا بتوانند راهی را که آغاز کرده‌اند، کنترل کنند.

«گیزلا سینایی» در مورد تاثیر این نمایشگاه روی هنرمندان خود آموخته نیز، اظهار داشت: این نمایشگاه روی هنرمندان خودآموخته تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد مثلا برای همین زنان هرمزی که به تهران آمده‌اند و با موفقیت آثارشان را عرضه می‌کنند، یک تجربه خوب به وجود می‌آید البته آنها در جزیره هرمز هم از طریق گردشگرانی که آثارشان را می‌خریدند، کمابیش این موفقیت را تجربه کرده بودند. الان هم که کارهایشان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند، اعتماد به نفس‌شان زیادتر می‌شود.

او سپس به حمایت از هنرمندان خودآموخته از طریق برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اشاره کرد: با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و عرضه کارهای هرمندان می‌توان آنها را حمایت کرد. افرادی مانند ما که هنرمندان حرفه‌ای هستیم، می‌دانیم این یک راه دشوار است اما آنها باید همین راه را ادامه دهند تا موفق شوند.

بنابراین گزارش، نمایشگاه هنرمندان خودآموخته با 800 اثر از 65 هنرمند خود آموخته تا 29 فروردین در تمام گالری‌های خانه هنرمندان درحال برگزاری است. علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت 14 تا 20 به خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.