سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳

گزارش نمایش و نقد «زادبوم» در خانه هنرمندان

داودی: می خواهم بدانم چه چیزی باعث نفاق بین آدمها شده است/ ماجراهای سال 88 مانع از اکران«زادبوم» شد

فیلم سینمایی زادبوم

«ابوالحسن داودی» گفت: به نظر من سیاست باید در خدمت اجتماع باشد به همین دلیل با ساخت فیلم «زادبوم» می‌خواستم بگویم زمان آن رسیده تا سرانجام حس آشتی ملی در جامعه ایجاد شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «زادبوم» دوشنبه 25 فروردین در اولین برنامه از فصل بهار سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور «ابوالحسن داودی» کارگردان فیلم، «نظام الدین کیایی» صدابردار فیلم و «مصطفی جلالی فخر» منتقد سینما برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست «ابوالحسن داودی» کارگردان فیلم «زادبوم» با اشاره به چگونگی ساخت این فیلم گفت: طرح ساخت این فیلم بعد از ساخته شدن فیلم «تقاطع» به من پیشنهاد شد و در طرح اولیه فقط قصه زن و شوهر اصلی فیلم وجود داشت. در این فیلم هدف من این بود که با بیان یک قصه به استحاله بعضی شخصیت‌های سیاسی و همچنین موضوع مهاجرت خانواده‌ها و بازگشت مهاجرین به کشور بپردازم، در واقع این موضوعی بود که به آن علاقه زیادی داشتم، من علاقه خاصی به شناخت جامعه دارم و در چند سال گذشته این مساله ذهنم را مشغول کرده بود که چه چیزی باعث نفاق بین آدم‌ها شده است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توقیف 5 ساله فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم قبل از اتفاقات سال 88 ساخته شد اما بعد از آن به دلیل ماجراهایی که در سال 88 به وجود آمد توقیف شد. نکته جالب این است که این فیلم همزمان در یک دولت مشخص سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر را گرفت و در همان دولت نیز توقیف شد. شاید اگر این فیلم در همان زمانی که تولید شد، در جامعه به نمایش گذاشته می‌شد، می‌توانست در میان مردم تاثیر گذار باشد.

 

داودی درباره موانع بر سر راه اکران این فیلم گفت: عده زیادی موضوع این فیلم را بی‌اهمیت جلوه دادند و مانع پخش آن شدند و زمان مناسب برای پخش این فیلم از دست رفت، به همین دلیل این فیلم بخشی از ارزش‌های خود را از دست داد و نتوانست آن طور که باید، تاثیر گذار باشد. از 5 سال گذشته تا به امروز در افکار و اندیشه های ما تغییرات بسیار زیادی ایجاد شده است، آن چه که شاید در 5 سال پیش برای ما مهم و ارزشمند بود، امروز دیگر برای ما ارزش و اهمیت خود را از دست داده است و تبدیل به یک موضوع عادی و پیش پا افتاده شده است.

 

کارگردان فیلم «زادبوم» در ادامه به موضوع حس آشتی ملی در جامعه و در میان مردم پرداخت و گفت: همان طور که در فیلم‌هایی که تا به امروز ساخته‌ام سعی کردم نشان دهم، به نظر من سیاست باید در خدمت اجتماع باشد به همین دلیل با ساخت این فیلم می‌خواستم بگویم که زمان آن رسیده تا سرانجام حس آشتی ملی در جامعه ایجاد شود. با نشان دادن حس آشتی جویانه و همچنین نمایش یک خانواده کلاسیک ایرانی به دنبال نشان دادن لزوم رجوع به وطن بودم اما نه وطنی که تعریف ناسیونالیستی دارد، بلکه وطن به معنای زادبوم آن مدنظرم بود. من هرگز به دنبال نوشتن مانیفست نبودم. فیلم‌ام را می‌سازم و کارم را براساس اصولی که یاد گرفته‌ام به پیش می‌برم و البته ایرادهای کار را از مردم می‌گیرم و به سلیقه‌ها احترام می گذارم.

 

در ادامه این نشست «نظام الدین کیایی» صدابردار فیلم «زادبوم» به موضوع این فیلم اشاره کرد و گفت: داستان این فیلم برخلاف عده‌ای که آن را سیاسی می‌دانند، سیاسی نیست. موضوع این فیلم یک موضوع اجتماعی است، سفر افراد از کشور خود و بازگشت دوباره به کشور خود. اینکه افراد چطور پس از گذشت زمان باز به زادگاه خود باز می‌گردند، موضوع این فیلم درست همانند بازگشت لاک پشت ها به زادگاه خود برای تخم ریزی است.

 

«نظام الدین کیایی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توقیف فیلم «زادبوم» اشاره کرد و گفت: فیلم «زادبوم» که می‌توانست با موضوع اجتماعی خود تاثیرگذاری خوبی در میان افراد جامعه داشته باشد، بدون هیچ دلیل منطقی و مشخصی برای 5 سال توقیف شد، و اثر گذاری خود را از دست داد. با این حال باز باید به این نکته اشاره کنم که فیلم «زادبوم» به دلیل موضوع پر اهمیتی که دارد، در تاریخ به فراموشی سپرده نمی‌شود، و می‌تواند همچنان امروز و فردا در سطح جامعه تاثیر گذار باشد.

 

در بخش دیگری از این نشست «مصطفی جلالی فخر» منتقد سینما به نکاتی درباره موضوع این فیلم پرداخت و گفت: ما در سینمای ایران فیلم موفقی نداریم که توانسته باشد، به سیاست و مسائل آن به گونه‌ای بپردازد که حرف تازه و متفاوتی برای مردم باشد، چراکه به نظر من مسائل سیاسی در کنار مسائل پزشکی برای مردم ما تبدیل به گفت و گو های عادی روزمره شده است، به همین دلیل یک فیلم نمی‌تواند تنها به صرف موضوع اهمیت داشته باشد. اینکه یک کارگردان با آموخته‌ها و تجربیات خود چگونه آن موضوع را برای مخاطب‌های خود بازگو می‌کند و حرف‌های خود را چگونه برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد اهمیت دارد.

 

داستان فیلم «زادبوم» درباره ارتباط افراد با زادگاه، خانواده و هویت گمشده‌ در شرایط اجتماعی است. در این فیلم عزت‌الله انتظامی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی، بهرام رادان، مهدی سلوکی، احمد کاوری، رضا آحادی، هوشنگ توکلی، علی مردانه، عطاءالله مرادی، رناته بیلیب‌ترو، اولریکه کارگوس، و هنده کلاین بازی می‌کنند.

 

«زادبوم» در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۷) نامزد کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد و در نهایت سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را گرفت. همچنین مسعود رایگان و پگاه آهنگرانی برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد و نقش مکمل زن شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.