چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲

یادداشت صریح جلال فاطمی به حواشی انتشار پوستر سینمایی فیلم «نخودی»

 جلال فاطمی بازیگر درنشست نقد و بررسی فیلم «خسته نباشید»

سینماپرس: کارگردان فیلم «نخودی» که پوستر این فیلم حواشی بسیاری را ایجاد کرده در یادداشتی انتقادات بسیاری به نحوه مدیریت های عرصه سینما کرد.

بنابراین گزارش، فیلم کودک «نخودی» که برداشتی آزاد از یکی از داستانهای فولکلور ادبیات ایران است پنج سال بعد از ساخته شدن در حالی فروردین ماه امسال سر از شبکه نمایش خانگی درآورد که طراحی پوستر این فیلم که صابر ابر را چادربسر نشان می داد و البته به شدت با واکنش این بازیگر و بعدتر واکنش فرشته طائرپور تهیه کننده کار مواجه شد.
اینکه تهیه کننده فیلم هم از چگونگی طراحی پوسترش آگاهی نداشته هم از آن موارد عجیب است اما گویا رایت فیلم در اختیار بنیاد سینمایی فارابی بوده و آنها بوده اند که رایت فیلم را در اختیار شرکت ریزموج قرار داده اند بدون اینکه بندی یا تبصره ای را درباره چگونگی طراحی پوستر در متن این قرارداد واگذاری بگنجانند. از آن سو ریزموج هم محصول را در اختیار شرکت پارسیان قرار داده و در نهایت فیلم با پوستری که ربطی چندان به محتوایش ندارد به بازار عرضه شده است.
جلال فاطمی کارگردان این فیلم که در ماههای اخیر بیش از هر چیز او را به واسطه ایفای نقش اش در درام جاده ای «خسته نباشید» می شناسیم با نگارش یادداشتی سعی کرده به نوبه خود نسبت به این نوع توزیع فیلمش واکنش نشان دهد.

متن کامل یادداشت این کارگردان که در اختیار سینماپرس نیز گذاشته شده را در ادامه می خوانید:

*خیانت در امانت

در اینکه شرکت توزیع کننده شبکه خانگیِ فیلم« نخودی» در امانت خیانت کرده، شکی نیست. امانتی که با خونِ دل و صبر و وسواسِ گروهی هنرمند و متخصص تهیه و برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کودک و نوجوان شده، با افتخار به اکران درآمده و دهها نقد مثبت و تشویق گرمِ تماشاگران را از آن خود کرده. آن وقت، فیلم پس از یک غیبتِ طولانی و کلی شانه خالی کردن از تعهد نمایشش در جشنواره های فیلم کودک و نوجوان دنیا، دست بدست گردد و بالاخره بدست توزیع کننده ای برسد که با کمترین دانش طراحی و تبلیغات پوستر و خبر رسانی، به شکلی نازل و سخیف، برای نمایش خانگی آماده اش کند.
طراح پوستر مبتذل فیلم (که به احتمال زیاد هیچ نوع آشنایی با فلکلور جذاب و قدیمی «نخودی» نداشته و ممکن است حتی فیلم را ندیده باشد) با کج سلیقگی و بی حوصلگی کامل، از یکی از عکسهای پشت صحنه صابر ابر، بازیگر خلاق و مستعد سینمای ایران استفاده کرده تا برای فروش بیشتر دی وی دی جلب نظر کند.
عکسی که کوچکترین ارتباطی با داستان فیلم نداشته و بیشتر بصورت ضد تبلیغ عمل میکند و چه بسا حتی باعث ایجاد سوءتفاهم گردد اما سؤال غم انگیز اینجاست که این عکس با مسئولیت چه کسی در اختیار موسسه توزیع کننده قرار گرفته؟

*سوء مدیریتها ما را رها نمی کند

خب کسی که الفبای توزیع فیلم در شبکه خانگی سرش میشود، خوب میداند فیلمِ اکران شده معمولا پوستر دارد. پس با یک ارتباط ناقابل با سازندگان فیلم، به راحتی گرافیک آن میشد در اختیارش قرار بگیرد و یا چنانچه نیاز به اصلاح یا طراحی مجدد میداشت، با همکاری و مشارکت هم میتوانستند کاری زیبا و یکپارچه خلق کنند تا به هدف نهایی خود که تبلیغِ کارساز و فروش بیشتر است، دست یابند ولی حیف که چنین نشد و اصولا جای تاسف است که اینگونه سوءمدیریتها، هرگز گریبان سینمای مهجورِ ما را رها نمیکند.
همچون قهرمان معروف و کلاسیک «نخودی» که با جثه ای کوچک ولی دلی بزرگ به مصاف زورگویان میرود تا از خانواده مهجورش اعاده حیثیت کند، تاریخچه این فیلم هم مملو از فراز و نشیب های بسیاری است. قصه شکست است و پیروزی اراده؛ افول ارزشهاست و پیروزی اخلاق. من بعنوان یک مدرس دانشگاهی، از تجربیات خوب و بَدم در این کار، برای دانشجویانم خیلی نقل کرده ام. این اتفاق ناخوشایند هم مثالی است بجا در رابطه با نبایدها که امیدوارم منجر به آبدیدگی شان شود و آنها را در برابر واقعیتهای تلخ سینمای ایران رویین تن کند.

* دانشجویانم اعلام آمادگی می کنند

اکنون اجازه بدهید به نکته ای اشاره کنم -که اقرار میکنم باعث خجالتم شد- و آن این بود که دانشجویانم اعلام آمادگی کردند، تا آنجا که میتوانند، با برقراریِ دیالوگ در وبلاگها و سایتهای اینترنتی، همچنین با تکثیر پوسترهای اورژینالِ فیلم در بقالی ها و سوپرمارکتها و یا اصولا در جاهایی که از این پوستر مبتذل و سخیف استفاده شده، مردم را از ماهیت واقعی فیلم آگاه کنند تا بلکه این مرهمی باشد بر زخمی که بر ذهن و روانِ سازندگان فیلم« نخودی» وارد شده؛ نکته ای که قاعدتا می بایست باعث خجالت مسئولین توزیع خانگی فیلم شود!


کافیست پوستر سخیف و نازل فیلم را تماشا کنید و به مقایسه آن با پوسترهای اصلی فیلم بپردازید تا به کنه اعتراضم پی ببرید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.