یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

مشکلات تولید انیمیشن در ایران

توکلیان: دولت با هدفگذاری درست نقش مهمی در بهبود روند انیمیشن دارد/ باید از فرهنگ بومی استفاده کنیم

سعید توکلیان*

سینماپرس: سعید توکلیان پیشکسوت آموزش انیمیشن در ایران استفاده از فرهنگ بومی و ایرانی را ضروری ترین نیاز انیمیشن کشور دانست.

بنا بر این گزارش، توکلیان داور بین المللی انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره معضلات تولید انیمیشن در ایران گفت: یکی از بحث ها اقتصاد انیمیشن، دیگری نیاز های فرهنگی خودمان و بحث دیگر سخت افزارهاست. ما در انیمیشن دو گروه کاملا مختلف فنی و هنری داریم. این دو علاوه بر اینکه با تفکیک کار خود را انجام می دهند در نهایت یکدیگر را تقویت می کنند. حالا اگر به بخش هنری نگاه کنیم مابه خیلی از مباحث فرهنگی متصل هستیم که در طول تاریخ وجود داشته است.

توکلیان گفت توضیح داد: باید ببینیم در طول انقلاب چقدر خط و خطوط خودمان را رعایت کردیم و کلاس ها و ذائقه ها و سلیقه هامان را چگونه معرفی کردیم تا یک تولید ایرانی داشته باشیم و فرهنگمان چگونه به این بخش کمک کرده است که فکر میکنم این کار را نکردیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: اینکه مثلا وقتی نماینده مجلس سیستان و بلوچستان کت و شلوار به تن می کند ما چه چیزی را تقویت کرده ایم که او بجای این کار احساس نیاز کند تا ملیت خود را معرفی کند؟ وقتی ما هنوز موسیقی سیستان و بلوچستان را نمی شناسیم چطور می توانیم این فرهنگ را منتقل کنیم؟ ما هنوز نتوانسته ایم مینیاتور خود را درست معرفی کنیم  مگر اینکه فقط در یک فروشگاه صنایع دستی و در کارت پستال استفاده کنیم. دفتر مشق و لوازم التحریر کودکان هنوز عکس شخصیت های کره ای یا میکی ماوس و پلنگ صورتی دارد. در سطح فرهنگی کلان هیچ تحقیق و پژوهشی نداشته ایم.

وی افزود: شناخت اقتصادی و بازار بین المللی نداریم و در معاملات اقتصادی مان کار نکرده ایم. جوامع بین المللی خارج از ایران را نمی شناسیم و اگر می شناسیم راهی به آنجا نداریم. تهیه کننده ما در خیلی از امورمان شجاعت سرمایه گذاری ندارد چرا که حمایت جنبی را ندارد و زمینه های دشواری برای کار دارد، بنایراین کار متوقف خواهد شد.

این انیماتور تاکید کرد:  وزارت اقتصاد و معاونت بودجه و برنامه ریزی در روند بهبود تولید انیمیشن نقش دارند به این خاطر که هدف گذاری اصلی را در برنامه ریزی کلان آنها انجام می دهند و تعیین کننده هستند که در کدام بخش از نیازهای جامعه ،کشور به کدام سمت و سو می رود.در ایران صدا و سیما بخش عظیمی از تولید را بر عهده دارد و همچنین مراکز استان های تلویزیون، کارشناس تربیت کرده است که این مسیر را برود.

وی  تصریح کرد: چون انیمیشن حوزه ایست که در بخش بین الملل کمترین جایزه ای گرفته کمتر به آن توجه  می شود و همچنین  مسئولان فرهنگی معمولا موقت کار می کنند، موفق نیستند یعنی وقتی انیماتوری قرارداد می بندد مطمئن نیست که در زمان متصدی خودش سر کار می ماند یا خیر. بنابراین چرا باید سرمایه گذاری کند؟ چند گروه سراغ دارم که شجاعت این را داشتند که به این گروه وارد شدند اما بعدها دیدیم که شدیدا صدمه خوردند و از هم پاشیدند.

توکلیان در ادامه گفت:در حال حاضر ما نرم افزار را کامل داریم اما تجهیزاتمان به روز نیست و اگر باشد گران قیمت است و نمی صرفد بنابراین فقط بخش هنری نیست که مشکل دارد و یکی دیگر از معضلاتی که داریم پهنای باند اینترنت کشورمان است.

 


 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.