یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶

رونمایی از مجموعه پوسترهای «ایران جوان»؛

سعید جلیلی: آژانس شیشه‌ای شرح مظومیت بچه‌های جنگ بود

سعید جلیلی

در آیین رونمایی از مجموعه مجموعه پوسترهای «ایران جوان» که 31 فرودین در مجموعخ فرهنگی سرچشمه برگزار شد سعید جلیلی گفت: شیشه‌ای شرح مظومیت بچه‌های جنگ بود.

بنابراین گزارش، آیین افتتاحیه رونمایی از مجموعه پوسترهای «ایران جوان» عصر یکشنبه 31 فروردین در محل مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد. سعید جلیلی در بخش‌هایی از این مراسم گفت: خوشحالم که در این جمع هستم و دلیل روشنی هم دارد. برای امثال من که اگر آرمان و حرفی داریم، هیچ چیز شاید زیباتر و دل‌نشین‌تر از این نباشد که کسانی را پیدا کنیم که این حرف را به بهترین شکل بیان و موثرترین شکل بیان کند. هنر یعنی آن توانایی که بتواند در زبان هنری یک آرمان را رساترین و زیباترین شکل بیان کند. تفاوت هنرمند و غیرهنرمند در همین است. اگر هنر در جهت آرمان قرار گرفت و هنر هنرمند حاوی هشدار و انذار و توجه دادن به فطرت انسان شد، غبارها از بین می‌رود و این هنر به هنر رحمانی تبدیل می‌شود.

دبیر سابق شورای امنیت ملی کشور در ادامه با بیان اینکه اگر هنر در اختیار هوی و هوس شکل گرفت این تمایز شکل می‌گیرد، افزود: هنر رحمانی می‌تواند انسان‌ها را به فطرت خود توجه داده و آنها را متوجه مسئولیت‌های خود کند. این می‌تواند در شعر، نقاشی و سینما و همه رشته‌های هنری باشد. کاریکاتوری را دیدم که در ظاهر ابتدایی است اما با یک ساعت سخنرانی من برابری می‌کند. این تصویر به خوبی می‌تواند پیام یک ساعته من را منتقل کند و نیاز به هیچ ترجمه‌ای هم ندارد و این ارزشمند است. هنری است که خداوند به برخی ارزانی داشته است. 

جلیلی با اشاره به اینکه در اوایل اگر کسی می‌خواست درباره مظلومی بچه‌های جنگ صحبت کند، در نهایت چند نفری به آن گوش کرده و از آن عبور می‌کردند گفت: اما این مفهوم وقتی به تصویر کشیده می‌شود این اثر ماندگار شده و اثر خود را می‌گذارد. برای نمونه فیلمی مانند «آژانس شیشه‌ای» مظلومیت بچه‌های جنگ را نشان می‌دهد. این فیلم واقعیت‌ها را نشان می‌دهد و این هنری است که شاید هر کسی نداشته باشد. سایر هنرها هم به همین شکل است. 

جلیلی در ادامه بیان داشت: هنر می‌تواند یک مفهوم متعالی را بیان کند و آن مفهوم نه تنها برای مردم آن عصر بلکه برای چندین قر می‌ماند و این بسیار ارزشمند است. خوشبختانه ما در اندیشه‌های متعالی که ادعای پیروی از آن را داریم آنقدر مضامین بالا و ایده‌ها در قرآن و سیره اهل‌بیت داریم که می‌توان در قالب‌های هنری این‌ها را بیان کرد. برخی مانند ما حسرت این را می‌خوریم که چرا این اتفاق نمی‌افتد. هر گزاره قرآن این ظرفیت را دارد که به تصویر و بیان در بیاید و نمود پیدا کند. به تعبیر امام(ره)، هنر متعهد هنری است که گره از مشکلات ما باز کند.هنر واقعی هنری است که وارد عرضه‌های مختلف زندگی انسان شده و حرف بزند. هنر مسئول هنری است که بتواند ایجاد سوال کند . با طرح سوال، موجب حرکت و توجه دادن به معضلات بشود و راه را برای حرکت‌های سازنده باز کند. تقاضا و خواهشم این است که هنرمندان با زبان هنر به آنچه که مورد نیاز جامعه است بپرزاند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت در پایان سخنان خود افزود: امروز تمام دشمنان ما در برابر مفاهیم بلند ما قرار گرفته‌اند. اگر مفهومی مثل اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود یک مفهوم عینی است نه انتزاعی و یک رویکرد در جهت اهداف متعالی انقلاب است. هنر اگر این را مطرح نکند پس چه وقت می‌خواهد نقش و رسالت خود را ایفا کند. موضوعات دیگری مانند استکبارستیزی، صلح، حقوق بشر، حقوق زنان و مفاهیم دیگری که ما مدعی آن هستیم نیز از این قبیل هستند. هنر ما هم باید مدعی و در این عرصه‌ها پیشگام باشد. نباید نقش منفعل داشته باشیم و باید ایجابی و سازنده باشیم بخصوص در عرصه بین‌المللی که شاهد نوعی تشنگی در این حوزه‌ها هستیم.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.