جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹

نظرخواهی سینماپرس از فیلمسازان کوتاه:

توجه همزمان به تولید و آموزش در انجمن سینمای جوان می تواند منجر به پرورش فیلمساز حرفه ای شود

حسن پور-مکری-قاسمی-اشرفی زاده*

سینماپرس: هدیه حدادی اصل/ آیا بحث آموزش و تولید دفاتر انجمن سینمای جوانان ایرانیان توانسته جایگاه خود را در میان علاقه مندان به این حوزه از هنر پیدا کند؟ آیا انجمن در تولید فیلم و پرورش نیروی فیلمساز کوتاه در مناطق مختلف کشور موفق عمل کرده است؟

انجمن سینمای جوانان ایران در حال حاضر دارای ۶۰ دفتر در استان‌ها و شهرستان‌های کشور و یک دفتر در تهران است که به عنوان یک ستاد مرکزی در زمینه آموزش و تولید فیلم‌های کوتاه فعالیت می‌کند.

گذشته از کیفیت آموزش در این انجمن، موضوعی که از اهمیت چشمگیری برخوردار است مبحث تولید فیلم های کوتاه است. از همین رو می توان گفت انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یک پایگاه مظهر ورود گروه جوان و نوپا درعرصه کارگردانی فیلم کوتاه است که با گرفتن این عنوان، کار او سخت شده و انتظار بالایی در پرورش نیروی فیلمساز از آن  می رود اما با توجه به این عنوان به نظر می آید که انجمن بعد از سپری کردن یک دوره طلایی درپرورش نیروی جوان فیلمساز، دیگر نتوانسته به رغم تلاشهای خود انتظارها را برآورده کند.

برخی از فیلمسازهای کوتاه که در انجمن سینمای جوان تحصیل کرده و از آن جا به عنوان یک فیلمساز بیرون آمده و معرفی شده اند بر این باورند که انجمن در سال های فعالیت خود نتواسته در زمینه تولید فیلمسازی کوتاه یک برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد تا بتوان به فیلم کوتاه به عنوان یک فیلم مستقل از سینمای بلند نگاه کرد.

از طرفی برخی عقیده دارند مسئولان دفاتر گوناگون انجمن سینمای جوان در تهران و شهرستان ها به علت برخی بی تفاوتی ها و بی انگیزگی ها، جسارت که شالوده ی اصلی فیلمسازی کوتاه است را در میان جوانان هنر دوست از میان برده است و حتما باید کار خود را چه در زمینه آموزش و چه در زمینه تولیدات فیلم کوتاه ارتقا دهند.

شاید باید خیلی بیشتر از وضعیت فعلی، بودجه انجمن های سینمای جوانان ایران صرف تولید فیلم های کوتاه شود. از آن جا که بحث تئوری و عملی در تدریس در همه جای دنیا توامان با یکدیگر پیش می روند انجمن سینمای جوان نیز باید در نظر داشته باشد که بعد از پایان یافتن کلاس های تئوری فیلمسازی کوتاه با قرار دادن تجهیزات و امکانات و از همه مهم تر شهامت و جراتی که به این هنرجویان می دهد سبب شود تا آن ها مسایل تئوریک این رشته را در قالب عملی نیز بگنجانند و با فیلمسازی کوتاه یادگیری های خود را به معرض نمایش بگذرانند.

موضوعی که واضح است بحث تقسیم بندی تجهیزات در همه ی دفاتر انجمن سینمای جوان است که باید به طور یکسان و بدون تبعیض قایل شدن در همه شهرستان ها توزیع شود اما از آن جایی که همیشه امکانات برای پایتخت بیشتر و در دسترس تر بوده است، دفتر انجمن سینمای جوان تهران به مراتب بیشتر از دفاتر شهرستان تجهیزات را در اختیار دارد؛ اما چیزی که در طول سال ها فعالیت انحمن سینمای جوان مشخص شده  انگیزه ای است که هنرجویان شهرستان ها برای فیلمسازی کوتاه دارند زیرا بیشتر فیلمسازان خوب فیلم های کوتاه از خروجی دفاتر شهرستان های انجمن سینمای جوان بوده اند و این نشان می دهد که شهامت و جسارت در هنرحویان شهرستان بیشتر باشد به گونه ای که حتی با ساختن یک فیلم کوتاه با دوربین تلفن همراه خود حرفی برای گفتن داشته اند.

سینماپرس در همین خصوص با مجموعه ای سینماگران معتبر و فعال در حوزه فیلم کوتاه به گفتگو نشسته که نتایج آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

بخش عملی و بخش تئوری در انجمن سینمای جوان لازم و ملزوم یکدیگر هستند

مرجان اشرفی‌زاده که چند سالی در انجمن سینمای جوان به عنوان استاد همکاری داشته است و اکنون وی را به عنوان یک فیلمساز کوتاه و فیلمساز تلویزیونی می‌شناسیم در گفت و گو با سینماپرس عنوان می کند: «در سینمای جوان هم دو بخش عملی و تئوری لازم و ملزوم یکدیگر هستند. فیلمسازانی که عرصه فیلمسازی کوتاه را تجربه کرده اند نسبت به فیلمسازانی که سازنده فیلم های بلند هستند اساتید بهتری برای تدریس فیلم کوتاه خواهند بود و عنصر تاثیرگذارتری هستند زیرا این دسته از افراد تحصیلات تئوریک و آکادمیک را این زمینه گذارنده اند و به یک پختگی در عرصه فیلمسازی کوتاه رسیده اند، از این لحاظ به نظر می آید که این دسته از اساتید بهترین گزینه ها برای حضور در انجمن سینمای جوان هستند و معمولا کلاس آنها به صورت کارگاهی برگزار می شود و هنرجویان نتیجه بهتری می گیرند و خیلی راحت تر وارد عرصه فیلمسازی می شوند. از این رو تنها تئوری درس دادن کفایت نمی کند.» (۲۶ فروردین ۱۳۹۳)

دوره درخشان آموزش انجمن سینمای جوان در دهه ۶۰ بود

علی‌محمد قاسمی فیلمساز کوتاه کشورمان با اشاره به دوره درخشان آموزش انجمن سینمای جوان که در دهه ۶۰ بود بیان کرد: «حاصل این دوره هنرجویانی بودند که رشد کردند، در فیلمسازی پیش آمدند و دوره جدی و پرانرژی را برای مدیران دفاتر به ارمغان آوردند. در این دوره فیلمسازان با ساخت فیلم‌های ۸ میلی‌متری کار را تجربه می‌کردند و با توجه به همسو بودن فیلم ۸ میلی‌متری با سینما و اهمیتی که به جشنواره‌های مختلف داده می‌شد، با داوری‌ها و مدیریت‌هایی که یکسونگر نبودند در دهه ۶۰ انجمن یک دوره طلایی را گذراند. فعالان دوره ۶۰ بعدها کار خود را با ساخت فیلم‌های ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری ادامه دادند و اکنون هم درسینمای ما به عنوان فیلمبردار، تدوینگر و یا کارگردان توانسته‌اند حضور خوبی را از خودشان نشان دهند.» (۲۹ فروردین ۱۳۹۳)

انجمن سینمای جوان در بخش عرضه و ارائه فیلم‌های خود ضعیف عمل کرده است

شهرام مکری کارگردان فیلم مستند «ماهی و گربه» بیان کرد: «در انجمن سینمای جوان ایران اولین بخش آموزش، بعد از آن تولید و بعد از تولید هم عرضه و ارائه است؛ اما انجمن کمتر توانسته فیلم‌های خود را به بازار نزدیک کند چه برای اکران، چه برای توزیع در شبکه های ویدئویی و چه برای نمایش در تلویزیون و می‌توان گفت در این بخش ضعیف عمل کرده است. انجمن سینمای جوان در بخش آموزش توانسته آموزش‌های ابتدایی و پایه ای را به متقاضیان ارائه دهد و در زمینه تولید هم به دلیل در اختیار داشتن بودجه و نبود جای دیگری برای تولید فیلم کوتاه موفق عمل کرده است.»

مکری در همین خصوص افزود: «مهمترین بخش کار انجمن سینمای جوان تولید فیلم کوتاه است. زیرا انجمن تنها نهادی است که برای تولید فیلم کوتاه بودجه در اختیار دارد و می تواند بر روی تولید متمرکزتر باشد. دربحث آموزش جاهای دیگری هم هستند مانند مدارس فیلمسازی و دانشگاه ها که می توانند امر آموزش را به عهده بگیرند اما در عرصه تولید فعلا تنها جایی که می تواند فیلم کوتاه تولید کند انجمن سینمای جوان ایران است.» (۳۱ فروردین ۱۳۹۳)

اوضاع و احوال انجمن سینمای جوان ایران به رغم تمام تلاش ها خوب نیست

سیروس حسن‌پور یکی دیگر از فیلمسازان با تاکید بر این امر که دفتر انجمن سینمای جوان در تهران ستاد فعالیتهای این حوزه در سراسر کشور است گفت: «در شهرستان‌ها اوضاع و احوال انجمن سینمای جوان به رغم همه تلاشها خیلی خوب نیست. زمانی که ما هم برای تحقیق و پژوهش به شهرستان‌ها می رویم با جوانانی روبرو می شویم که اگرچه  پایگاه ها همه آن ها از انجمن سینمای جوان بوده اما می توان گفت نقش آن ها فعلا بیشتر رنگ‌آمیزی است که باید آن را تقویت کرد و ارتقا داد.»

وی در خصوص چگونگی توزیع امکانات در دفاتر انجمن سینمای جوان عنوان کرد: «توزیع امکانات در شهرستان ها خوب نیست. همیشه همه امکانات خوب برای مرکز بوده و هست که باید برای ارتقای آن در سایر مناطق هم اقداماتی صورت بگیرد.» (۲ اردیبهشت ۱۳۹۳)

حوزه فیلم کوتاه جسارت می‌خواهد

نقی نعمتی فیلمساز کوتاه با بیان اینکه حوزه فیلم کوتاه جسارت می خواهد اینگونه ادامه داد: «بعد از یک دوره درخشانی که انجمن سینمای جوان سپری کرد متاسفانه انجمن افت کرد و به مدد مدیرانی که از سالهای پیش تاکنون بر سر کار آمده اند رنگ جسارت از حوزه فیلم کوتاه رفته و این حوزه خیلی لطمه خورده و کمرنگ شده است.» (۳ اردیبهشت ۱۳۹۳)

نظرات

  • امیر یغمایی ۱۳۹۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۱
    0 1
    به نام خدا نمیدونم این رو کجا یا چجوری میخوایین انعکاس بدین ولی اگر وجدان دارید اینکارو بکنید ، من یه دانشجوی رشته ی کارگردانی توی مثلا بهترین دانشگاه هنری کشور دانشکده سینما تئاتر هستم ، هر روز بنا به اقتضای کار و علایقم نشریات و سایت های سینمایی رو میخونیم هر روز کلی خبر میشنویم از اینور و اونور که فلان قدر بودجه صرف ساخت این فیلم شد فلان قدر تعلق گرفت به اون جشنواره فلان قدر به این سازمان و اون شخص ولی اینا چه فایده ای داره، وقتی من و امثال من دستشون به یه قرون از این بودجه ها و امکانات نمیرسه ، همیشه همه میگن باید فیلمسازای نسل فردا رو پرورش بدیم و ازشون حمایت کنیم ولی هروقت پای عمل وسط میاد کسی مارو آدم حساب نمیکنه ، بخدا دو روز پیش خواستم طرح بدم به مرکز گسترش میگن یا باید جایزه گرفته باشی یا اینکه عضو فلان جا و فلان جا باشی اونوقت مبلغ قابل توجهی صرف ساخت فیلمایی میشه که مجبور میشن تموم نشده آرشیوش کنند ، انجمن سینمای جوان هم که مثل قطره چکون عمل میکنه ، هرچند که نمیشه از اینها خرده گرفت وقتی جامع ترین و قدیمی ترین دانشکده ی سینمایی کشور از دانشجو هاش هیچ حمایتی نمیکنه از جاهای دیگه چه انتظاری میشه داشت ، شاید خیلی از مسئولین که فیلمساز هم هستن یادشون رفته با حمایت جاهایی مثل کانون پرورش فکری و حوزه هنری اینکاره شدن که حالا برای ما پشیزی هم ارزش قائل نمیشن ، الاایحال مخلص کلام اینکه من به عنوان یک شهروند این کشور از حق خودم نمیگذرم و امیدوارم یک روزی مسئولین مربوطه ی کم لطف جواب کم لطفی هاشون رو بدن. من الله توفیق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.