دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

نشست جشنواره فیلم مقاومت/تکمیلی

خزاعی: بودجه‌های فرهنگی بد نیست اما مدیران در مقابل تهاجم فرهنگی کاری نمی‌کنند/ هیچ وقت با غرب سازش فرهنگی نمی‌کنیم

محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با بیان اینکه باید امروز جبهه هنری انقلاب اسلامی راه اندازی شود، با تأکید بر عدم سازش فرهنگی در برابر تساهل گرایی افزود: اگر تسامح و تساهلی در مسائل سیاسی شکل بگیرد، سازش فرهنگی نخواهیم داشت و خواهیم ایستاد و مقاومت می‌کنیم چون جبهه سینمای مقاومت هنوز زنده است.

بنابراین گزارش، اولین نشست سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور «محمد خزائی» دبیر جشنواره، «محمدرضا شرف الدین» مدیرعامل انجمن سینمای سینمای انقلاب و دفاع مقدس و خانواده شهدای معظم از جمله: مهدی رجب بیگی، محسن وزوایی، سردار عباس ورامینی و محمد منتظرالقائم شب گذشته در لانه جاسوسی برگزار شد.

 

جشنواره فیلم مقاومت جریان ساز و تاثیرگذار است

 

برپایه این گزارش، در ابتدای این نشست محمد خزائی دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، صحبت‌های خود را به دو بخش اهداف برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و بخش‌های مختلف آن تقسیم کرده بود اظهار داشت: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت قدیم و مقاومت سه دوره جدید یک جشنواره بزرگ انقلاب است که همواره جریان ساز و تأثیرگذار را بوده است.

 

وی در ادامه افزود:  ۳۰ سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و شاید در سال‌های اولیه انقلاب شکوهمند اسلامی و جنگ بود که عده‌ای از بچه‌های جبهه و دفاع مقدس کنار هم جمع شده اند و احساس کردند خلعی می‌بینند که باید در راستای آن برنامه‌ریزی جدی و جشنواره‌ای داشته باشند تا مسیر و جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس را راه‌اندازی کنند.

دبیر جشنواره در ادامه درباره دستاوردها و ویژگی‌های برگزاری جشنواره مقاومت توضیح داد: این جشنواره برکات بسیاری زیادی داشته و یکی از جشنواره‌های جریان ساز در مسیر انقلاب بوده است. نباید فراموش کنیم در آن سال‌ها سینمای دفاع مقدس به تازگی حرکت خود را آغاز کرده بود و کارهای جدی انجام نمی‌شد و سامان دهی مناسبی نداشت و بچه‌ها خودشان از امکانات جنگی استفاده می‌کردند. شکل‌گیری تولید و ایجاد مکانی برای سینمای دفاع مقدس در همین جشنواره ضروری به نظر رسید و پس از آن شهرک دفاع مقدس ایجاد و اخداث شد.

وی گفت: این جشنواره باعث ایجاد احساس ضرورت تشکیل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شد و به همین دلیل سینمای دفاع مقدس محکم‌تر به کار و مسیر خود ادامه داد.

خزاعی یادآور شد: از دوره یازدهم نام جشنواره به مقاومت تغییر پیدا کرد و حیطه بین المللی به آن اضافه شد. در حقیقت مقاومت به معنای عام‌تر، به معنای دغدغه‌های جهانی، اتفاقاتی که خارج از مرزها اتفاق می‌افتد، اهمیت پیدا کرد.

دبیر جشنواره با اشاره به ضرورت‌های برگزاری جشنواره فیلم مقاومت اظهارداشت: با نگاهی به مسائل فرهنگی قطعا متوجه علت نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌شویم. اصلا این سوال مطرح می‌شود که چرا رهبر معظم انقلاب بعد از طرح صحبت‌هایی درباره تهاجم و شبیخون فرهنگی امسال را سال فرهنگ نامگذاری کردند؟

خزاعی با اشاره به امواج مختلف تهاجم  فرهنگی گفت: طی این سال‌ها به شدت در معرض تهاجم  فرهنگی بودیم و احساس می‌کنم  چهارنوع تهاجم داشتیم که موج اول آن در سال‌های ابتدایی بود و باعث دگردیسی فرهنگ و اقتصاد ما شد و به صورت مصرفی درآمد. در موج دوم تهاجم فرهنگی وارد دگردیسی فرهنگ سیاسی شدیم. موج سوم این تهاجم هم خانواده و زن ایرانی را هدف قرار می‌داد. موج چهارم هم مربوط به سبک زندگی اسلامی می‌شود و تلاش می‌کنند این سبک زندگی خالی از دین شود و به نوعی تبدیل به سبک زندگی غربی شود. پس چه بخواهیم و چه نه، این تهاجم اتفاق افتاده است.

وی با ذکر این نکته که نسبت به مسائل فرهنگی خود غافل هستیم توضیح داد: اگر جامعه خودمان را به بدن انسان تشبیه کنیم، متوجه می‌شویم که بیماری‌های پنهانی وارد بدن مان شده است که بعدها آثار آن را مشاهده می‌کنیم. ما نسبت به مسائل و ناهنجاری‌های جامعه خود بی‌تفاوت شدیم و  برای ما دغدغه نیست. بسیاری از مسائل و آرمان‌های ما نسبت به دهه ۶۰ تغییر کرده است. ما باید مقاومت کنیم و ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم این بیماری و میکروب وارد بدن مان شود.

 

بسیاری از مدیران ما در خواب خرگوشی به سر می برند

دبیر جشنواره افزود: تلاش می‌کنند مقاومت ما را کم کنند و بی‌تفاوتی در جامعه ما نسبت ارزش‌های اخلاقی و معنوی ایجاد کنند و بعد کار خودشان را انجام دهند. قطعاً ما در وضعیتی به سر می‌بریم که بسیاری از مدیران فرهنگی ما در خواب خرگوشی به سر می‌برند و هیچ اقدامی نمی‌کنند. این ربطی به دولت فعلی ندارد بلکه نتیجه فرهنگ در۸ یا  ۱۰ سال مشاهده می‌شود. «آرگو»، فیلم «۳۰۰ »یک و دو و سریال‌های مختلف علیه ایران ساخته می‌شود و ما حتی یک کنش ساده انجام نمی‌دهیم، تنها دفاع می‌کنیم و خنثی هستیم. گاهی مهاجم بودن در مسائل فرهنگی باعث می‌شود آن‌ها کنشی از خود نشان دهند. چه فیلمی در جواب فیلم‌های ضدایرانی و مسلمانی ساخته می‌شود؟... بودجه‌های فرهنگی ما هم بد نیست.

 

باید به فکر راه اندازی جبهه هنری باشیم

وی اظهار کرد: معتقدم جبهه فکری انقلاب راه اندازی شده و امروز باید به فکر راه اندازی جبهه هنری باشیم و از مرحله تفکر باید وارد عملگرایی شویم. جبهه هنری انقلاب، سربازان دفاع مقدس را می‌خواهد تا امروز در عرصه فرهنگی مبارزه کنند و وارد عمل شوند. نباید به شرایطی دچار شویم که دنیا از ما جلوتر برود و حتی در بحث مقاومت سایر کشورها از ما پیشی گرفته اند.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: مطمئنم در برابر گفتمان انقلاب که در سراسر دنیا شکل گرفته حلقه‌های مختلفی درباره آن برنامه‌ریزی می‌کنند و یکی از معایب آن این است که هنوز زنجیره ای شکل نگرفته است. در این میان صهیونیست‌ها مانند تار عنکبوت هستند و حتی از یک فیلمی که علیه آنها تولید می‌شود، می‌ترسند.

خزاعی با اشاره به تأثیرگذاری وزارت امور خارجه در کشورها گفت: در خارج از کشور به نقش تأثیرگذار فرهنگ توجه شده است و ۶۰ درصد از بودجه وزارت خارجه را به مسائل فرهنگی اختصاص می‌دهند. جذب فیلمسازها، برنامه ریزی برای تولید و حمایت و اکران در همین قالب می‌گنجد. این درحالی است که ما ۶۰ درصد از بودجه فرهنگی خودمان را به ترویج سبک غربی اختصاص می‌دهیم و این در آثار سینمایی ما دیده می‌شود که تسامح و تساهل شکل گرفته است. شاید به همین علت است که امروز سیاست دغدغه اصلی متولیان و دولتمردان ما شده  و به فراموشی سپرده شده است. در حال حاضر فرهنگ مهمتر از سیاست است و ما با فرهنگ می‌توانیم مسائل سیاسی خودمان را حل کنیم.

هنوز درباره گاز خردل مستند نساختیم

 دبیر جشنواره با اشاره به بی تفاوتی ما نسبت به فیلم‌ها و جریان‌های فرهنگی غربی بیان کرد: ۱۲ ماه از جنگ تحمیلی گذشته بود که اولین بمب شیمیایی در ایران زده شد. هنوز هیچ فیلمسازی پا به عرصه نگذاشته بود که درباره گاز خردلی که ساخته می‌شود، مستند بسازد. هیچ کس بررسی نکرد که برند گازهای خردل آمریکایی بود که به عراق داده شده بود. ما حتی حقوق خودمان را نخواستیم و جالب است که آمریکایی‌ها جلسه می‌گذارند و ایران را تحریم می‌کنند. با اینکه مدرک داریم این گاز خردل برای آمریکاست و یک کشتار جمعی اتفاق افتاد، هیچ کاری نکردیم. آن ها به بهانه یک گاز شیمیایی به سوریه حمله می‌کنند اما ما مدرک داریم و ساکتیم. فیلمسازان دفاع مقدس باید به سراغ افشا کردن این سندهای تاریخی باشند.

 

جنگ امروز ما رسانه است

 

خزاعی درباره نقش اثرگذار رسانه ها یادآور شد: ما احتیاج به موشک و بمب نداریم و امروز جنگ رسانه‌ای است. ما بیشتر احتیاج به موشک‌های رسانه ای برای مقابله داریم. موشک‌ها هم این طور به وجود نمی‌آیند بلکه مسئولان باید فضای رسانه ای را فعال کنند. آیا غیر از این است که تمام بودجه‌های رسانه ای را صهیونیست ها در اختیار کشورها قرار می دهند؟... آنها متوجه این تأثیر هستند که بخشی از آن هم فیلمسازی هالیوود، شبکه های تلویزیونی، خبرگزاری ها و فضاهای مجازی است. آنها بیشتر اخبار خودشان را در فیس بوک و توییتر جستجو می‌کنند اما همچنان نسل ما به این اخبار اعتماد می‌کند. حقیقت در شبکه‌های مردمی وجود دارد.

وی درخصوص نظریه فراماسون‌های آمریکا عنوان کرد: آنها معتقد به نظریه آشوب به این معنا هستند که بعدها بتوانند از آن بهره برداری انجام دهند.آن ها معتقدند در هرج و مرج می توانیم حیات مان را ادامه دهیم و براساس همین نظریه است که جنگشان را در سوریه شروع و پیگیری می‌کنند. طی این ۳۰ سال یک بار ندیدیم که دولت آمریکا و اسرائیل وارد جنگ نشده باشند و همواره به بهانه حمایت از کشور وارد جنگ و درگیری می‌شوند. تنها منادیان حقوق بشر در دنیا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند.

خزاعی درباره مخالفت آمریکا برای فرستادن نماینده به سازمان ملل گفت: چرا نباید بتوانیم نماینده خودمان را به سازمان ملل بفرستیم؟.. پس سازمان ملل مشروعیت ندارد که نمی تواند به آمریکا اعتراض کند.

دبیر جشنواره در رابطه با هالیوود و اثرگذاری بسیار آن گفت: چند صهیونیست پایه گذار هالیوود بودند و هزینه های بسیاری انجام دادند و امروز هالیوود به یک ایدئولوژی تبدیل شده است و آن ها از هالیوود برای پیشبرد این ایدئولوژی استفاده می‌کنند. همه متفکران و اندیشمندان نگران جریان تخریبی هالیوود هستند و معتقدند هالیوود در پی از بین بردن ارزش های انسانی، اخلاقی و معنویت در بین کانون خانواده هاست. تعداد افراد مقابله کننده با هالیوود در دنیا اندک هستند اما همین ایستادگی و مقاومت آنها را نگران کرده است.

 

کنفرانس هالیوودیسم ما تن آنها را می لرزاند

 

وی افزود: یک کنفرانس هالیوودیسم ما تن آن ها را لرزاند و بسیار در خارج از کشور بازتاب داشت و بسیار نگران بودند. ما تنها ۷۰ متفکر را کنار هم جمع کردیم تا درباره هالیوود بحث کنند.

خزاعی تأکید کرد: آمریکا مستعمره فرهنگی و رسانه ای اسرائیل است چون قدرت برتر رسانه ای،دوم: شبکه فیلمسازی،سوم: شبکه مالی سیاسی به دست صهیونیست هاست و شما نمی توانید قدرت و لابی آنها را نادیده بگیرید. به همین بهانه جشنواره بین المللی مقاومت در محور بحث‌های داخلی و خارجی مقداری برنامه ریزی شده‌تر پیش می‌رود.

سیزدهمین جشنواره مقاومت مهر ماه در تهران برگزار می شود

 دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت همچنین درباره برگزاری این جشنواره در بخش دوم صحبت‌های خود گفت: سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در مهرماه برگزار می‌شود. همچنین در بخش جایزه‌ها، امسال جایزه ویژه اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی را خواهیم داشت.

 

مهلت ارسال آثار تا سوم خرداد است

 

وی افزود: در بخش بین المللی و در کل بخش ها مهلت ارسال آثار تا سوم خرداد است. در این بخش فیلم هایی پذیرفته می شود که از سال ۲۰۱۲ به بعد تولید شده باشد. نادر طالب زاده و تیم او در این بخش به خوبی فعال شدند.

 

بخش بین الملل جشنواره کار خود را از اسفند ماه آغاز کرده است/ارسال ۱۰۰ فیلم مستند به بخش بین الملل جشنواره

 

وی توضیح داد: بخش بین الملل کار خود را از اسفند ماه سال قبل آغاز کرده و تا امروز نزدیک ۱۰۰ فیلم مستند به همراه چند کار سینمایی دریافت کرده‌ایم. البته موضوعاتی که در بخش بین الملل پیگیری می‌شود شامل بحث ارائه تصویری روشن گرانه از جنایات آمریکا و صهیونیست ها در جهان، بحث افشای کارهای آمریکا و صهیونیست در تفرقه افکنی و جنایات گروه تکفیری، بحث نقش بیداری اسلامی در منطقه و جهان، تلاش مسلمانان برای احیای هویت اسلامی و مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی است.

خزاعی اضافه کرد: نقش مردم غزه، لبنان و سوریه در مقابله با صهیونیست و استکبار جهانی، جهانی عاری از تروریسم و سلاح هسته ای، معرفی شهدای مقاومت و شخصیت‌های آزادی خواه جهان، نقش هالیوود در جهت ترویج خشونت و تروریسم و فرقه سازی در مقابله با ادیان توحیدی، نقش وحدت اسلامی در شکستن توطئه سلطه گران جهان، تبیین مبارزات آزادی خواهان مستضعفین جهان، مقابله با سبک زندگی غربی و و ریشه یابی جنبش ۹۹ درصد آمریکا نیز از دیگر موضوعات بخش بین المللی این دوره از جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: این آثار فقط در بخش های سینمایی و مستند خواهند بود که پذیرفته و داوری می شوند.

آغاز به کار بخش عماد مغنیه جشنواره فیلم مقاومت

خزائی به بخش عماد مغنیه اشاره کرد و گفت: بحث بعدی که در دو سال قبل صهیونیست‌ها را خیلی ناراحت کرده بود، بخش عماد مغنیه جشنواره فیلم مقاومت بود. زیرا ناراحت بودند که چنین بخشی را در بخش بین الملل خود نامگذاری کرده بودیم. در آن زمان ما دعوت کرده بودیم از خانواده شهید که در این مراسم حضور داشته باشند.

بخش عماد مغنیه به موضوع تکفیری ها و مقابله با تروریسم می پردازد

 

خزاعی افزود: لازم به گذر است که اعلام کنم که بخش عماد مغنیه در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به موضوع تکفیری ها و مقابله با تروریسم می پردازد و جنایت‌های گروه‌های تکفیری را بازتاب خواهد داد.

 

جلوگاه نور با همکاری بسیج انجام می شود

 

دبیر جشنواره به بخش جلوه گاه نور جشنواره اشاره و گفت: بخش دیگر جشنواره جلوه گاه نور است که این بخش با همکاری بسیج هنرمندان سراسر کشور برگزار می شود. در این بخش آثار کوتاه، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ با موضوع بسیج و موضوعاتی که در فراخوان است باید به پایگاههای بسیج سراسر کشور ارسال شود و مراکز استان ها آثار را به دفتر بسیج هنرمندان در کشور ارسال می‌کنند و آنها داوری خواهند کرد و فیلم‌های برگزیده خود را به ما معرفی می‌کنند.

احتمال برگزاری هفته‌های فیلم در هفت کشور

خزائی پیرامون بخش چشم انداز سینمای مقاومت نیز گفت: چشم انداز سینمای مقاومت که در دو دوره راه اندازی شد از دیگر بخش‌های جشنواره فیلم مقاومت است. در این بخش فیلم های دفاع مقدس در خارج از کشور نمایش داده می شود. امسال در حال برنامه‌ریزی هستیم تا هفته‌های فیلم را در خارج از کشور  احتمالاً در ۷ کشور برگزار کنیم.

دبیر جشنواره به موضوع اکران های جهادی اشاره کرد و گفت: بحث دیگر موضوع اکران جهادی است که در استان‌ها در حال شکل‌گیری است. همه علاقمندانی که دوست دارند در اکران جهادی همراه ما باشند می‌توانند از طریق سایت ثبت نام کنند و فیلم ها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 

جشنواره فیلم مقاومت در ۴۰۰ نقطه کشور برگزار می شود

وی ادامه داد: تلاش می کنیم جشنواره را در ۴۰۰ نقطه ایران و ۴ هزار پایگاه برگزار کنیم. البته به غیر از این ۴۰۰ نقطه سایر محل ها صرفا اکران فیلم خواهد بود.

دبیر جشنواره به کشورهای خارجی نمایش دهنده فیلم های این دوره اشاره کرد و گفت: هفت کشوری که فیلم های سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در آنها به نمایش در خواهد آمد شامل لبنان، عراق و ترکیه است. همچنین در حال تلاش برای نمایش این فیلم ها در سوریه هستیم. سه کشور دیگر می ماند که رایزن های فرهنگی ایران در آن کشورها مشغول گفتگو هستند.

وی گفت: تعداد کشورهای نمایش دهنده فیلم های این دوره از جشنواره ممکن است که از ۷ کشور بیشتر شود زیرا درخوایت نمایش فیلم ها را در روسیه هم داده ایم. دو الی سه کشور آفریقایی پیشنهاد شده که در حال بررسی است. تا یک ماه آینده اسامی کشورها قطعا اعلام می شود.

جشنواره قطعاً در تهان برگزار می شود

وی خاطرنشان کرد: با بررسی هایی که در شورای سیاست گذاری انجام داده ایم قطعا امسال جشنواره در تهران برگزار می شود. مخصوصا جشنواره امسال بخش های متعددی دارد. کنفرانس ها، همایش ها و نشست های تخصصی و کنفرانس های بین المللی برگزار می شود.

 

استان ها با اعلام آمادگی می توانند میزبان جشنواره باشند

خزائی از برگزاری کنفرانس بین المللی پیش از آغاز جشنواره فیلم مقاومت خبر داد و گفت: قبل از آغاز سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت ۴ روز کنفرانس بین المللی داریم که برگزار می شود. البته این دلیلی نیست که استانها نتوانند میزبان جشنواره باشند. در حقیقت هر استانی که اعلام آمادگی کند می تواند به همراه تهران میزبان برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باشد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به حضور نادر طالب زاده در بخش بین الملل اشاره کرد و گفت: نادر طالب زاده جز مدیرانی هست که شناخت خیلی خوبی نسبت به حوزه بین الملل دارد. او در حوزه سینمای ضد صهیونیست و ضد آمریکایی بیشترین تسلط را در ایران دارند.

وی به بخش داخلی این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره فیلم مقاومت در بخش داخلی به همان موضوعاتی می پردازد که در دوره قبل به آنها پرداخته بود. در این دوره همانند دوره قبل فیلم های جنگی و دفاع مقدس را خواهیم داشت. همچنین آثار فیلم سازان و مستند سازان خوب کشور در این دوره از جشنواره نمایش داده خواهد شد.

 در حوزه بین الملل امسال جدیتر در حال برنامه ریزی هستیم

 

خزائی با رد همسویی این دوره از جشنواره فیلم مقاومت با جشنواره افق نو گفت: در حوزه بین المللی است که امسال جدی تر در حال برنامه ریزی هستیم. شاید مشابه بودن دغدغه های جشنواره مقاومت با جشنواره های دیگر این شاعبه را ایجاد کرده که این جشنواره ادامه مسیر جشنواره توقیف شده افق نو است.

 

امیدوارم جشنواره افق نو تعطیل نشود

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اضافه کرد: امیدوارم که جشنواره افق نو تعطیل نشود و ادامه پیدا کند. تعطیل شدن آن به نظر من اصلا بازتاب خوبی نداشت. این جشنواره می توانست مسیری را باز کند در آینده برای تمام اندیشمندانی که در این جشنواره حضور پیدا می کردند.

وی تصریح کرد: این جشنواره حرف مخالفی نمیزد. بلکه داشت به مبارزات خود با استکبار جهانی و صهیونیست و افرادی که در دنیا با این اندیشه کار می کنند ادامه می‌داد و از آنها برای حضور در این مسیر دعوت می‌کرد. دلیل تعطیلی این جشنواره را نفهمیدم و متوجه نشدم که دقیقا به چه دلیلی تعطیل شد و ادامه پیدا نکرد.

خزائی گفت: از صمیم قلب آرزو می‌کنم که جشنواره افق نو دوباره افق جدیدی را شروع کند و آغاز شود. زیرا ما مجموع جشنواره های انقلاب هستیم. جشنواره افق نو، جشنواره هالیوودیسم و حتی جشنواره مردمی، بسیار خوب و تاثیرگذار عمار همه در یک مسیر فعالیت می کنند زیرا به دنبال گفتمان انقلاب هستند.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به بودجه فیلم «چ» حاتمی کیا اشاره کرد و گفت: بودجه فیلم «چ» به ۶ میلیارد تومان هم نرسیده بود. ما فیلم سازهای بسیار خوب و فیلم سازهای تراز اول جهانی را در ایران داریم. در حقیقت بهترین فیلم سازان جهان اسلام را می توان در ایران یافت. مجید مجیدی، حاتمی کیا، احمدرضا درویش، میرکریمی، ابوالقاسم طالبی، شورجه و پرویز شیخ طادی از جمله این کارگردان ها هستتد.

وی افزود: همه این کارگردانها اگر بودجه در اختیار آنها قرار گیرد می توانند بهترین فیلم ها را بسازند. فیلم خوب ساختن یعنی از نظر اندیشه تاثیر گذار باشد و به معنای فیلم گران ساختن نیست. باید در همین شرایط که تحریم هستیم شرایط موجود را بررسی کنیم و بر اساس بضاعت موجود برنامه ریزی کنیم.

 

۳۰، ۴۰ درصد فیلم های سینمای ایران دغدغه مردم نیست

خزائی به فیلم های ساخته شده در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد از فیلم هایی که در سال در سینمای ایران ساخته می شود واقعا به کدام دغدغه مردم می پردازد ؟ مگر این است که تراوشات ذهنی نویسنده و کارگردان است. مردم را مجبور می‌کند بر روی پرده سینما این فیلم ها را ببینند و نه تنها چیزی را به آنها نمی‌دهد بلکه چیزهایی را از آنها هم می‌گیرد.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هنرمندان ما اهل اندیشه هستند و عملکرد آنها مشهود است و تاثر گذاری کارهای آنها را ما می بینیم. در حدود ۱۲۰ فیلم در سال در سینمای کشور ساخته می‌شود ولی در حدود ۱۵ فیلم قابل بحث و بررسی است. همچنین فیلم های استراتژیک که اصلا در ایران تولید نمی‌شود. هنوز ساختن فیلم های استراتژیک در ایران باب نشده است.

شرف الدین: رویکرد مقاومت بسیج اندیشه هاست

محمدرضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای دفاع مقدس در ادامه این نشست گفت: مقام معظم رهبری به مسأله فرهنگ توجه داشتند که به جای فرش‌های قرمز مادی خط سرخ خون شهیدان را مد نظر قرار باید بدهیم. ۳۰ سال زندگی انقلابی نشان داده که مدیریت بحران داشتیم.

شرف الدین با اشاره به رویکرد جشنواره مقاومت گفت: رویکرد جشنواره مقاومت بسیج انسان هایی است که می خواهند بیرون از نظام سلطه نفس بکشند. ما احتیاج به انسان های قدرتمند فرهنگی و بیرون از نظام سلطه داریم. هنوز در آزمون و خطا هستیم و زمان زیادی از عمر سینمای تبلیغاتی ما نگذشته است و قطعا تجربه های ذی قیمتی برای ما خواهد آورد. شاید فیلم آقای درویش مشکلاتی داشته باشد اما ساختار آن برای ما تجربیاتی فراهم کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس عنوان کرد: ما در قسمت فناوری و ابزار بسیار وابسته هستیم و اگر ابزاری وارد شود، زیرساخت های سینما تقویت می‌شود. در این میان فیلم کوتاه جایگاه رفیعی پیدا می کند و ما شخصیت های فرهنگی و سیاسی بسیاری داریم که امکان پرداختن به آنها وجود دارد و از جعل تمدن می توانیم جلوگیری کنیم. موافقم که باید هزینه ها مدیریت شود و با این بودجه ها امکان تربیت نیروی انسانی وجود دارد.

وی افزود:رویکرد این جشنواره در بخش بین الملل بیشتر به سمت اندیشه های بیرون از نظام سلطه برای تاختن بر آن و احیای فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها و محترم شمردن کرامت انسانی برای همه بشریت است.

شرف الدین در ادامه با بیان خاطره ای توضیح داد: وقتی آمریکایی ها به طبس حمله کردند، من اولین نفری بودم که بعد از بمباران بالگردها رسیدم. واقعا آرایش آنجا را می شد به راحتی متوجه شویم.ساعتی از شهادت شهید منتظر القائم نگذشته بود که هواپیماها دچار سانحه شده بودند و ترس و وحشت سرآغاز آن اتفاق بود. همین که آمریکایی‌ها دیپلمات ما را به سازمان ملل راه ندادند و برخلاف تعهداتشان عمل کردند، نشان می‌دهد که هنوز می‌ترسند و گوشه ای از آن را ما در طبس دیدیم.

در این مراسم از آهنگ جدید حامد زمانی به نام طبس رونمایی شد. همچنین از خانواده معظم شهدای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز از جمله مهدی رجب بیگی، محسن وزوایی، سردار عباس ورامینی و محمد منتظرالقائم تقدیر شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.