پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

مراسم نمایش فیلم سینمایی «عملیات ترور»؛

طالب زاده: 11 سپتامبر یک خود زنی برای آمریکا بود/الیویر: دولت آمریکا فاسد است

نشست عملیات ترور

سینماپرس: نادر طالب زاده گفت: 11 سپتامبر یک خود زنی برای آمریکا بود که آن را بهانه ای کند برای ورود آمریکا به یک جنگ بی پایان به نام مبارزه با تروریسم.یک شهروند آمریکایی با بودجه شخصی خود این فیلم را ساخته است و فیلم با اینکه در فستیوال های مختلف بوده اما هنوز در آمریکا اکران عمومی نشده است.

بنابراین گزارش، در شامگاه چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه در مرکز فرهنگی هنری اسوه فیلم سینمایی «عملیات ترور» به کارگردانی پائول کراس در بخش بین الملل سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به نمایش در آمد. این فیلم که روایت امریکایی از حقایق پشت پرده و هماهنگی‌های انجام شده قبل از حادثه 11 سپتامبر است به تهیه کنندگی آرت الیویر ساخته شده است.

پس از نمایش فیلم سینمایی «عملیات ترور» نشست خبری این فیلم  با حضور آرت الیویر تهیه کننده آمریکایی و نادر طالب‌زاده کار‌شناس و تحلیل گر سینما  برگزار شد.

آرت الیویر تهیه کننده آمریکایی فیلم سینمایی «عملیات ترور» در مورد سختی های که برای تولید این فیلم وجود داشت گفت: چون هیچ شخص خارجی در تولید این فیلم وارد نشد برای تولید فیلم مشکلی نداشتیم ولی زمانی که فیلم پخش شد و فهمیدند که فیلم چه حقایقی را بیان می کند، کسانی هم که برای اکران موافقت کرده بودند حاضر به پخش این فیلم نشدند.

این تهیه کننده آمریکایی در ادامه مورد اینکه چه انگیزه هایی باعث  ساخت این فیلم شد اظهار داشت: برای من مهم بود که آمریکایی ها بدانند که در 11 سپتامبر چه گذشته است و من چون در سیاست بودم می دانم که چقدر سیاست و دولت آمریکا فاسد است و می دانستم که وقتی مردم آمریکا ببینند که دولت آمریکا در حادثه 11 سپتامبر چه نقش داشته است به فساد دولت آمریکا پی می بردند.

وی ادامه داد: عده ای کمی در آمریکا هستند که درمورد 11 سپتامبر خبر دارند و مستندات کمی هستند که به صورت جزئی درمورد حادثه 11 سپتامبر توضیح می دهند و اکثریت مردم آمریکا از جزئیات پشت پرده امریکا اطلاعی ندارند.

آرت الیویر همچنین در مورد انگیزه های فردی خود برای سرمایه گذاری در ساخت این فیلم سینمایی گفت: من از یک سال و نیم قبل از تولید فیلم راجع به این واقعه تحقیق کرده بودم و یافته هایی که به آن رسیدم من را ترغیب کرد که این فیلم را بسازم.

وی یادآور شد: من فکر می کنم که وظیفه یک نفر بود که فیلم سینمایی اکشن در مورد حادثه 11 سپتامبر بسازد و من به خاطر سابقه ای که در هالیوود داشتم می خواستم که این فیلم سینمایی را بسازم.

در ادامه این نشست یکی از حضار ادعایی را مطرح کرد مبنی بر اینکه  برخی از صحنه های فیلم  به صورت هجو آمیز و کاریکاتوری شده ای وقایع پشت پرده حادثه 11 سپتامبر را نشان می دهد که الیویر اینگونه پاسخ داد: بودجه ای که هالیوود برای فیلم های خود هزینه می کند با بودجه این فیلم که فقط 100 هزار دلار بود قابل قیاس نیست و با هزینه رهن خانه خود این فیلم را ساختم.

در ادامه این نشست، الیویر در مورد مستنداتی که برای فیلم استفاده کرده است اظهار کرد: من برای این فیلم نزدیک یک سال و نیم تحقیق کردم و عمده مستنداتی که برای این فیلم استفاده شده است از روی سایت history comment قابل برداشت است.

در این نشست محمدرضا شرف الدین، مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس نیز در بین حضار نشسته بود که با طرح سوالی گفت به نظر من نوع ساخت فیلم به گونه ای است که فیلم در جهت منافع آمریکا قرار دارد و گویی به قلدری های دولت آمریکا حق می دهد که برای منافع خودش می تواند حادثه ای مثل 11 سپتامبر را بوجود بیاورد. الیویر در پاسخ به این ادعا گفت: این که آمریکا می خواهد قدرت نمایی خود را نشان دهد درست است ولی من با ساخت  این فیلم می خواستم که مردم آمریکا جزئیات حادثه 11 سپتامبر را بفهمند تا دولت آمریکا را بشناسند.

در بخش دیگر این نشست نادر طالب زاده گفت: قبل از حادثه 11 سپتامبر جلسه ای در شورای روابط خارجی آمریکا برگزار می شود که در سکانسی از فیلم هم آمده است که در آن می گویند آمریکا به حادثه ای در حد پرل هارپر نیاز دارد که به بهانه آن عملیات جدیدی را شروع کند.

وی ادامه داد: 11 سپتامبر یک خود زنی برای آمریکا بود که آن را بهانه ای کند برای ورود آمریکا به یک جنگ بی پایان به نام مبارزه با تروریسم.یک شهروند آمریکایی با بودجه شخصی خود این فیلم را ساخته است و فیلم با اینکه در فستیوال های مختلف بوده اما هنوز در آمریکا اکران عمومی نشده است.

این کار‌شناس و تحلیل گر سینما اضافه کرد: مردم آمریکا هنوز نمی داند که در 11 سپتامبر چه اتفاقی افتاده است و این فیلم سازها حتی برای صحبت کردن در مورد فیلمشان هیچ پناهگاهی ندارند.مردم آمریکا حتی نمی دانند که حجم تحریم  ایرانی ها به چه میزان است، تحریمی مثل تحریم بانک مرکزی که می تواند مثل یک بمباران شیمیایی برای یک ملت سخت باشد.

طالب زاده ضمن اشاره به میهمانانی که در بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت دعوت شده است گفت: اینکه خود آمریکایی ها خودشان موضوع 11 سپتامبر و پشت صحنه  این حادثه را مطرح می کنند ارزشمند است.

در ادامه این نشست یکی از حاضران این ادعا را مطرح کرد که «خوب شد این فیلم در آمریکا اکران نشد  اگر این فیلم اکران می شد به ضرر کسانی بود که 11 سپتامبر را یک توطئه می دانند و فکر می کنم که یکی از دلایل اکران نشدن فیلم در آمریکا کیفیت بدی است که در ساخت فیلم وجود دارد» که نادر طالب زاده گفت: نه این طور نیست در سالهای 72 تا 73 میلادی برای اینکه در آمریکا نسبت به برخی از مسائل اخلاقی قبح شکنی کنند یک فیلم پورنو را در محافل مختلف آنچنان تبلیغ کردند تا این فیلم در سینماها بتواند اکران شود. پخش فیلم در آمریکا به تبلیغی که برای فیلم می شود بستگی دارد.

در ادامه نشست از الیویر پرسیدند که چطور سایت history comment که مستنداتی در مورد 11 سپتامبر را ارائه کرده است در آمریکا وجود دارد ولی  فیلم سینمایی «عملیات ترور» حق اکران ندارد که این تهیه کننده آمریکایی پاسخ داد: در آمریکا تا زمانی آزادی بیان دارید که کسی آن را نشنود و 90 درصد مردم آمریکا اطلاعاتشان را از طریق رسانه های تصویری و روزنامه هایی می گیرند که اطلاعاتشان از سوی CIA کنترل می شود و تعداد محدودی از مردم آمریکا از طریق وبسایتهای دیگر در مورد حادثه 11 سپتامبر تحقیق می کنند.

الیویر تهیه کننده آمریکایی فیلم سینمایی «عملیات ترور» در پاسخ به این سوال که آمریکایی هایی که فیلم را دیدند چقدر از این فیلم  تاثیر گرفتند گفت: این فیلم در تعداد محدود از سالنهای سینما اکران شد و بر روی نگاه مخاطبانی که فیلم را دیده اند تاثیر مثبتی داشت و 30 درصد از کسانی که فیلم را دیدند، دی وی دی های فیلم سینمایی «عملیات ترور» را خریداری کردند.

در این جای نشست طالب زاده گفت: برای اینکه مخاطب برخی از جزئیات فیلم «عملیات ترور» را بفهمد باید فیلم مستند Loose Change را نگاه کند. در این مستند تمام جزئیات حادثه 11 سپتامبر به صورت کمی آورده است. این فیلم مستند که دو جوان آن را ساختند فقط اطلاعا ت می دهد و در فضای مجازی  بیش از 200 میلیون بار دانلود شده است. پایه اطلاعات فیلم سینمایی «عملیات ترور» در فیلم مستند Loose Change است.

الیویر تهیه کننده آمریکایی «عملیات ترور» در این بخش از نشست گفت: محققینی هستند که این فیلم را برای بار پنجم دیدند و هر بار اطلاعاتی جدید این فیلم کسب می کنند که خیلی از اطلاعات فیلم مستند Loose Change بیشتر بود.

وی ادامه داد: حادثه 11 سپتامبر حول مهندسینی می چرخد که نمی دانند چه اتفاقی قرار است بیافتد. و همانطور که در این فیلم دیدید  مسافرانی هم که در چهار پرواز بودند شغلهای حساس امنیتی داشتند.

الیویر در پاسخ به این سوال که چرا از مستندات تصویری دیگری در فیلم استفاده نشده است گفت: به خاطر اینکه برای استفاده از تصاویر باید حق کپی رایت را رعایت می کردیم و برای خرید این مستندات تصویری بودجه کافی نداشتیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.