دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

در پی افشای برخی رفتارهای غیرصنفی خانه سینما؛

سهیلی: نسیم رانت‌ها در حال وزیدن است! / منافع شخصی باعث سکوت و خیانت تاریخی در سینمای ایران شده است

سعید سهیلی*

سینماپرس: سعید سهیلی صبح امروز پانزدهم اردیبهشت گفت: «کمال تبریزی» به عنوان رئیس کانون معرفی شده است در حالی که ایشان در اکثر جلسات شرکت نمی کند و اسعدیان ریاست آن را برعهده دارد چرا که به دلیل رانت خواری‌هایی که دارند و داشتند، نسیم رانت های آنها در حال وزیدن است.

بنابراین گزارش، این کارگردان درباره یادداشت دیروز «مهدی فخیم زاده» که به کانون کارگردانان اشاره داشت به خبرنگار سینماپرس گفت: فخیم زاده بزرگ و پیشکسوت سینمای ایران است، مطالبی که ایشان مطرح کردند به شدت منصفانه و فارغ از حب و بغض و عناد نوشته شده بود که از درونیات او نشات گرفته است و بیشتر حقیقت را مطرح کرد.

وی افزود: حرف های مهدی فخیم زاده حرف 95 درصد اهالی سینما است و کسانی از صحبت های فخیم زاده ناراحت می شوند که از سینما بهره برداری غیر معقول و غیر منصفانه‌ای کرده اند چرا که 95 درصد اعضای آن از شرایط موجود و گذشته ناراحت هستند، این کانون کارگردانان و این رئیس به شدت علاقمند به ریاست است که باید از خودشان و اعضای عضو و غیر عضو خودشان خجالت بکشند و بهترین کاری هم که می توانند انجام دهند این است که قبل از اینکه کارگردان ها به این نتیجه برسند که آنها را به شکل بدی برکنار کنند استعفا بدهند.

سهیلی با اشاره به شرایط گذشته یادآور شد: کانون کارگردانان باید مدافع حقوق کارگردان باشد اما در بحرانی ترین شرایط که دو فیلم از پرده سینماها با حمایت حوزه هنری پایین کشیده شد و 14 فیلم دیگری هم به آن اضافه می شود، کانون کارگردانان هیچ دفاع مسلم از اعضایش نمی‌کند.

کارگردان «مردی شبیه باران» ادامه داد: فلسفه وجودی کانون کارگردانی که در شرایط سخت و دشوار به کمک اعضایش نمی‌آید زیر سوال می‌رود، پس چرا ما باید در مجمع عمومی حاضر شویم و چنین صنفی داشته باشیم که در شرایط بحرانی سکوت می کند. پس چه موقع می خواهداین کانون از حق و حقوق اعضایش دفاع کند؟

سهیلی تصریح کرد: سکوت فاجعه است اما از همه مهتر علت سکوت آنها است که براساس منافع شخصی انجام گرفت چراکه بودجه های هنگفتی از حوزه هنری دریافت کردند که با این عمل قصد داشتند دریافت بودجه های هنگفت را ادامه بدهند. این علت سکوت غیر قابل بخشش است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل خیانت و سکوت تاریخی که آنها در حق کل سینما کردند باید قبل از برکناری استعفا دهند ضمن اینکه اعضای شورای مرکزی قبلی و فعالی کانون کارگردانان خلاف قانون هم عمل کردند چراکه در دوره قبلی من بازرس این کانون بودم و در هیچ یک از جلساتشان از من دعوت نکردند حتی برای انتخابات بعد از بازگشایی خانه سینما حکمی برای برکناری من صادر نشده بود که انتخابات هم بدون حضور من به عنوان بازرس انجام شد که به نظرم عملکرد غیر قانونی داشتند. تعداد کسانی هم که در انتخابات گذشته رای آورند با لابی و جمع کردن امضا از غایبین انجام شده است.

کارگردان «چهار انگشتی» گفت: متاسفانه قرار است جشنی با عنوان کانون کارگردانان برگزار شود که بعید می دانم کارگردانان بخش خصوصی و مستقل سینمای ایران در این جشن شرکت کنند، قطعا همان تعدادی که با حوزه هنری لابی کردند خودشان برای خودشان هورا می‌کشند و جایزه می دهند اما بدانند همانطور که سینماگرانی مانند آقای فخیم زاده برایشان روشن شده است که رانت خواران چه بلایی بر سر سینما می‌آورند، این موضوع برای باقی اعضای سینما هم روشن خواهد شد که کانون کارگردانان باید پاسخگو باشند چرا که سینمای ایران را دچار تفرقه کردند و بخش خصوصی آن را به نابودی کشاندند، پشت دشمنی که سینمای ایران را هدف گرفته بود ایستادند، علیه تن و بدن سینما شمشیر کشیدند، اینها یک گروه رانت خوار دولتی هستند، به هیچ وجه فیلم هایی که ساختند با پشتوانه بودجه بخش خصوصی نبود و از بیت المال هزینه کردند که به این نوع فیلمسازی عادت دارند. برای این دسته افراد اکران فیلم های خودشان هم اهمیتی ندارد چون سودشان را در تولید بدست می‌آورند چه برسد به اینکه نگران فیلم های بخش خصوصی باشند که در نوروز پایین کشیده شد.

سهیلی در پایان گفت: تنها یک پیشنهاد دارم که همه کارگردانان بخش خصوصی و مستقل سینمای ایران در مراسم کانون کارگردانان شرکت نکنند و از نگاه دیگر برای این رانت خواران متاسفم که پز روشنفکری هم می گیرند و در آینده میان اهالی سینما جایی نخواهند داشت مگر اینکه به اشتباهشان پی ببرند و خودشان را اصلاح کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.