چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

در پی افشای برخی رفتارهای غیرصنفی؛

محسنی‌نسب: رانت‌خواران ضربه سنگینی به پیکره سینمای ایران می‌زنند/ کانون کارگردانان باید مستقل از خانه سینما فعالیت کند

محسن محسنی نسب*

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینمای ایران صبح امروز هفدهم اردیبهشت گفت: رانت خواران از بخش های دولتی و سایر نهادها، ضربه سنگینی را به پیكره سینمای ایران می زنند چرا كه این كارگردانان فیلم را برای فروش و ارتباط با مخاطب نمی سازند بلكه هدف‌شان خوش‌آمد مدیر آن مجموعه است كه از رانت آن استفاده كرده اند و البته در اكران هم شكست هولناكی می خورند.

بنابراین گزارش، محسنی نسب درباره صحبت های اخیر مهدی فخیم زاده درباره برخی رانت خواری و سیاسی کاری ها در کانون کارگردانان خانه سینما به سینماپرس گفت: یكی از مشكلات ما این است كه كارگردانان یك صنف قدرتمندی كه در شأنشان باشد ندارند و آن صنفی كه در خانه سینما است در شان كارگردانان سینما نیست. به نظر من نفر اول یك فیلم كارگردان و بعد تهیه كننده است و با در نظر گرفتن این اولویت یك فیلم سینمایی می تواند به تعالی برسد، به همین جهت ما هم همانطور كه اتحادیه تهیه كنندگان مستقل عمل می كند باید به استقلال برسیم.

وی افزود: مشكل این است كه كانون كارگردانان زیرمجموعه خانه سینما است در حالیکه باید كانون جایگاه مستقل خودش را داشته باشد.

محسنی‌نسب یادآور شد: من به آقایان اسعدیان و میری هم گفتم كه قرار نیست كانون كارگردانان را زیر مجموعه جایی ببریم متاسفانه در اكثر ادوار هركسی كه به كانون كارگردانان آمد شروع به برقراری ارتباط با مراكز قدرت کرد كه براساس همان تعاملات و تماس‌ها قراردادهای زیادی هم منعقد شد!

وی با بیان اینكه ما كارگردانان بخش خصوصی جیره خوار مردم هستیم یادآور شد: به نظرم این حركتی كه از سوی مهدی فخیم زاده آغاز شده است می تواند آغازگر یك مسیری باشد كه همایون اسعدیان توضیح بیشتری دهد و همه اعضا دور هم جمع شوند تا درباره خواسته‌هایشان صحبت كنند. به نظرم همه كارگردانان، مجموعه خانه سینما را فراموش كنند و مستقل به فعالیت خود زیر سایه پیشكسوتانی مثل مهدی فخیم زاده بپردازند.

کارگردان «یاسهای وحشی» ادامه داد: چرا در یك دوره‌ای كه حوزه هنری به سینمای ایران حمله كرد برخی از این افراد كه در راس كانون بودند در حوزه شروع به فیلمسازی كردند؟ ضمن اینکه مدتها است عده‌ای از كارگردانان به همین دلیل در فعالیت های صنفی حاضر نمی شوند و دلسرد شده اند.

وی در ادامه درباره برخورد همایون اسعدیان در مقام ریاست كانون كارگردانان با كسانی كه قصد داشتند كانون بطور مستقل فعالیت كند خاطر نشان كرد: نامه‌ای به دست من رسید كه عضویت ما در كانون كارگردانان خانه سینما را لغو کردند در حالی كه ما قصد داشتیم این صنف به استقلال برسد و وابسته به جریان خاصی نبودیم که هدف‌مان ایجاد یکی صنف دیگری باشد، بلکه ما عضو کانون کارگردانان بودیم و در انتخابات ما شرط بر این بود که همه کارگردانان حضور فیزیکی داشته باشند و رای گیری با نامه وکالتی ممنوع بود در حالی که در انتخابات گذشته این کانون برخی رای ها به صورت وکالتی انجام شد.

کارگردان «شیرهای جوان» با بیان اینكه كانون كارگردنان باید قدرت بیشتری داشته باشد گفت: ابهامی كه همواره مطرح است اینکه كه چطور می شود کسی بعد از این همه سوء استفاده و فضاهای منفی علیه زیاده خواهی های وی، دوباره در انتخابات رأی بیاورد؟ البته این موضوع خود قابل بررسی دقیق توسط کارشناسان حوزه های نظارتی است.

وی ادامه داد: با توجه به جوی كه ایجاد شده است كانون كارگردانان باید فراخوانی منتشر كند و همه در آن شركت و روشنگری كنند. آقای اسعدیان نیز باید پاسخ دهد که برای امنیت شغلی چه برنامه‌ای را ترتیب داده است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.