چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

نقد شفاهی/

اکبرلو: «طبقه حساس» صرفا تفننی و فاقد پیام است

رضا عطاران در فیلم طبقه حساس*

سینماپرس: منوچهر اکبرلو منتقد سینما گفت: «طبقه حساس»یک فیلم صرفاً تفننی است و تلاش هایی چون بیان نقد برخی باورهای غیر منطقی در آن به نتیجه ای نمی رسد و پیامی منتقل نمی شود.

بنابراین گزارش، این منتقد درادامه  گفت وگو با سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی اظهار داشت: «طبقه حساس» از آن نوع فیلم هایی است که می کوشد از موضوعات و سوژه هایی که درست یا نادرست به تابو تبدیل شده اند برای جذب تماشاگر بهره ببرد.

وی در ادامه افزود: این فیلم در این مسیر در جذب بخشی از مخاطبان کنونی سینمای ما موفق است و البته از نظر فنی که نگاه می کنیم از آنجایی که خود را درگیر پرداختن به دیالوگ ها و یا موقعیت های خنده دار برآمده از این تابوها درگیر می کند. در بسیاری از لحظات فیلمنامه به اصلاح پیش نمی رود و در موقعیت شوخی های کلامی درجا می زند.

این منتقد و روزنامه نگار یادآور شد: روشن است که فیلم سینمایی «طبقه حساس» را باید یک فیلم صرفاً تفننی در نظر گرفت و تلاش هایی چون بیان نقد برخی باورهای غیر منطقی اساساً در این فیلم به نتیجه ای نمی رسد و پیامی منتقل نمی شود. بنابراین باید «طبقه حساس» را فیلمی دانست که صرفاً می کوشد با ایجاد یک موقعیت کمیک لحظات مفرحی را برای مخاطبان  ایجاد کند.

اکبرلو تصریح کرد: در این میان نقش رضا عطاران در ایجاد شوخی ها بسیار تعیین کننده است چرا که در بسیاری از صحنه های دیالوگ کمدی وجود ندارد و صرفاً نوع بازی یا بیان دیالوگ رضا عطاران آن را طنزآلود کرده است.

وی گفت: به هر حال به نظر من یک ایده خوب به هدر رفته است چرا که این موقعیت طنزآلود می خواست بار معنایی پررنگتری هم داشته باشد که هم نیاز به توقف بر شوخی های کلامی نباشد و هم فیلم بتواند نقدی بر رفتارهای اجتماعی داشته باشد که در حال حاضر چنین نیست.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در  پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: نکته دیگر فیلم به شخصیتی باز می گردد که رضا عطاران آن را بازی می کند. این کاراکتر ترکیبی متضاد است از شخصیتی است که از سویی کوچکترین آداب شرعی را رعایت نمی کند و از سویی دیگر نشان می دهد که این رعایت آداب آن چنان که باید و شاید جدی نیست و موقعیت هایی که برایش پیش می آید، دست به اعمال دیگری بزند بنابراین کار و عمل او بر جابجایی  قبرها نه از اثر باورهای مذهبی است بلکه برای حفظ موقعیت خود در بین دیگران به عنوان یک فرد مذهبی است.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.