جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱

درخواست چند نماینده مجلس از حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی کیا  در نشست خبری فیلم «چ» در جشنواره فیلم فجر

مهر: مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای اقلیت دینی که با نمایش فیلم «چ» همراه بود بدون حضور ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد و نمایندگان اقلیت‌ها در این مراسم از نبود حاتمی‌کیا گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از خانواده شهدای اقلیت دینی عصر روز پنجشنبه 25 اردیبهشت با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا و چند تن از نمایندگان مجلس در مجموعه شهدای انقلاب برگزار شد. در این مراسم فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بدون حضور این کارگردان برای خانواده‌های شهدای اقلیت دینی به نمایش درآمد.

در ابتدای این مراسم محمدجواد محرابی دبیر کل مجمع فعالان فرق، ادیان و مذاهب روی صحنه آمد و گفت: امروز دنیا با مصیبت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. جنگ‌های متعدد آسیب‌های زیادی را به ملت‌ها وارد کرده است. امروز نمونه‌های زیادی از این جنگ‌ها را در کشورهای مختلف می‌بینیم. مسلمانان و مسیحیان زیادی این روزها در کشور سوریه کشته شدند و دستگاه سرمایه‌داری غرب در این مسیر از کسانی حمایت می‌کند که روزی به آنها آسیب خواهد زد.

محرابی ادامه داد: همه ما به عنوان ایرانی در این کشور زندگی می‌کنیم و قدر یکدیگر را می‌دانیم. تلاش‌های رسانه‌ای دشمن نمی‌تواند میان ما تفرقه بیاندازد و باعث جدایی ایرانیان از یکدیگر شود.

وی با توجه به روز میلاد حضرت علی (ع) و مقام و جایگاه پدران شهید گفت: روز پدر فرصت مغتنمی بود که ما بتوانیم به این بهانه در خدمت خانواده‌های شهدای اقلیت قرار بگیریم و از آنها تجلیل کنیم. امروز باید از همه پدران و مادران شهید این سرزمین تقدیر کنیم و از آنها فیلم مستند بسازیم و یا خاطرات آنها را ثبت کنیم. فرصت چندانی باقی نیست و زمان به تندی سپری می‌شود. کشورهای غربی از کمترین ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند و ما که این همه مجاهد و رزمنده داشتیم، نتوانستیم به خوبی دلاوری‌ها و جنگ‌آوری‌های آنها را به تصویر بکشیم. از این به بعد باید بیشتر شاهد برنامه‌های اینچنینی باشیم.

درخواست از حاتمی‌کیا برای ساخت فیلم درباره شهدای اقلیت

دبیر کل مجمع فعالان فرق، ادیان و مذاهب در خصوص اقدامات خانه تقریب گفت: امیدوارم این حرکتی که امروز آغاز شد با کمک شما تداوم داشته باشد و بیشتر بتوانیم از این برنامه‌ها برگزار کنیم. سازمان تقریب مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است و می‌خواهیم در کنار هم اقدامی برای کشورمان ایران انجام دهیم. به زودی فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار را هم برای خانواده شهدای اقلیت اکران خواهیم کرد. «شیار 143» از آن فیلم‌های خوب و درست در خصوص جنگ تحمیلی است. خانم آبیار و مریلا زارعی از نمایش این فیلم برای خانواده شهدای اقلیت دینی استقبال کردند.

محرابی ضمن گلایه از نبود ابراهیم حاتمی کیا در این مراسم گفت: دلم می‌خواست حاتمی‌کیا امروز می‌آمد و با این صحنه مواجه می‌شد تا فیلم بعدی خود را در خصوص مجاهدت‌ها و جنگاوری‌های یکی از شهدای اقلیت می‌ساخت. وی قرار بود در این مراسم شرکت کند اما پیغام داد که مشکلی برایش پیش آمده و در این مراسم حضور نخواهد داشت.

مقام شهدا بالاتر از این است که به یک گروه خاص تعلق داشته باشند

در ادامه مراسم و قبل از نمایش فیلم «چ» سیامک مره‌صدق نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده کلیمی‌ها در مجلس روی سن آمد و گفت: ای کاش حاتمی کیا امروز می‌آمد تا در خصوص فیلمش بیشتر صحبت می‌کردیم. تصویری که او در فیلم‌هایش از مردم ایران نشان می دهد بسیار زیبا و دوست داشتنی است. از سلحشور «آژانس شیشه ای» تا همین فیلم «چ»، تمامی قهرمان‌های او چهره‌های دوست داشتنی هستند و تصویر درستی از آنها نشان می‌دهد که همه اینها از بینش دقیق و آگاهی وی نشات می‌گیرد.

مره صدق در خصوص برگزاری این مراسم گفت: من تفکیک شهدا به اقلیت و غیر اقلیت را نمی‌پسندم. همه ما پیروان ادیان توحیدی هستیم و در سه اصل توحید، معاد، نبوت، اشتراکاتی را داریم. همه ما دارای منافع مشترک هستیم. هر شهید یهودی، کلیمی، مسلمان و مسیحی متعلق به مردم ایران است. ما ادعایی هم در تعداد شهدای خود نداریم. با توجه به شرایط آن زمان تعداد زیادی از رزمندگان که به مقام شهادت نائل آمدند از اقلیت‌های دینی بودند.

مره صدق یاد آور شد: مقام شهدا بالاتر از این است که به یک گروه خاص تعلق داشته باشند. به عقیده من شهدا در چهارچوب مرزهای جغرافیایی هم گنجانده نمی‌شوند. هر پدر شهیدی برای ما محترم است و نباید شهدا را از یکدیگر جدا کنیم. تکریم شهدا به معنای احترام گذاشتن به شخص شهید نیست، بلکه احترام گذاشتن به از خود گذشتگی است.

بعضی در فیلم های خود با شهدا و فضای جبهه و جنگ شوخی کردند

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم فیلم بعدی آقای حاتمی کیا یک فیلم با ارزش و در چهارچوب هنری باشد. در این مدت بعضی از افراد به سینما و ارزش ها جفا کردند. در فیلم های جنگی خود با شهدا و فضای جبهه و جنگ شوخی کردند. احترام گذاشتن به شهید به معنای شوخی کردن با آن نیست. فیلم های جنگی باید با نگاه دقیق تری ساخته شوند.

مره صدق در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم این حرکتی که خانه تقریب آغاز کرده است به طور مستمر ادامه پیدا کند و مقطعی نباشد. فرزندان ادیان توحیدی از این طریق می توانند با هم ارتباط داشته باشند و در فضای گفتگو مشکلات موجود را رفع کنند.

در ادامه مراسم و بعد از نمایش فیلم «چ» هارون یشایایی از اقلیت‌های دینی که بعنوان تهیه‌کننده سینما هم فعالیت دارد به سن فراخوانده شد و گفت: صفت سینمای حاتمی کیا این است که جنگ را با عنوان یک فاجعه ترسیم کند. دیدگاه حاتمی کیا به جنگ همین فیلمی است که به تماشا نشستید. شاهکار حاتمی کیا در فیلم «چ» این است که مصائب جنگ را ترسیم می‌کند. برای او درود می فرستم که به خوبی در این فیلم توانسته واقعیت جنگ را ترسیم کند. من از طرف حاتمی کیا معذرت می خواهم که او امروز نتوانست در میان ما باشد.  

همچنین در ادامه تعدادی از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی روی سن آمدند و از خانواده‌های شهدای اقلیت مذهبی تجلیل کردند. اسفندیار اختیاری نماینده زرتشیان گفت: حداقل انتظار ما این بود که ابراهیم حاتمی کیا در این مراسم حاضر می‌شد. اگر رسانه‌ای می خواست در این مراسم حاضر باشد دوربین های صدا و سیما بودند که باید برای پوشش رسانه ای این برنامه می آمدند.

صداوسیما ارزشی برای اقلیت‌های دینی قایل نیست

یوناتن بت کلیا نماینده آشوری‌های مقیم ایران گفت: من متاسفم که امروز اینجا هستم. از قبل مشخص بود که وی به مراسم نخواهد آمد. اگر امروز کسی می‌خواهد ما را کنار هم جمع کند، نهادهای وابسته به دین هستند. این خانه تقریب بود که باعث شد ما امروز کنار هم جمع شویم و برای ما ارزش قائل شدند در غیر این صورت رسانه ها و به خصوص صدا و سیما هیچ ارزشی برای ما قائل نیست. صدا وسیما به عنوان رسانه ای که خودش فکر می کند ملی است، هیچ یک از برنامه‌های ما را پوشش نمی‌دهد. این دوستان باید می‌آمدند، درست زمانی که رسانه‌های بیگانه از ما به عنوان خوراک‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند و می خواهند بگویند که ما اتحادی نداریم باید از طریق رسانه‌ها می‌دیدند که ما چگونه کنار هم هستیم. بنابراین توجیه نکنید که چرا آقای حاتمی‌کیا به این مراسم نیامد.

کارن خانلری نماینده ارامنه نیز طی سخنانی عنوان کرد: من به نوبه خود از ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر ساخت این فیلم تشکر می‌کنم. آن چه ماندگار است ارزش فیلم «چ» است و در غیابش از او تشکر می‌کنم. گلایه هایی مطرح است اما ترجیح می دهم در اینجا عنوان نکنم. امیدوارم بیش از این شاهد گردهمایی‌های اینچنینی در آینده‌ای نزدیک باشیم.

خود ما از صداوسیما دعوت نکردیم

محمدجواد محرابی دبیر کل مجمع فعالان فرق، ادیان و مذاهب در پایان مراسم عنوان کرد: من باید توضیحاتی را درباره اینکه چرا دوربین‌های صدا و سیما در این مراسم حاضر نیستند، مطرح کنم. این اولین برنامه خانه تقریب بود و ما نمی دانستیم که تا چه میزان از این مراسم استقبال می‌شود به همین دلیل از صدا و سیما برای پوشش این برنامه دعوت نکردیم اما نمایندگان خبرگزاری‌ها در این مراسم حاضر هستند و هیچ محدودیتی را برای آنها قائل نشدیم. ما به زودی برنامه‌های متعددی را برای ادیان توحیدی خواهیم داشت. اولین برنامه به نمایش فیلم اختصاص داشت و ممکن است گردهمایی بعدی یک اردو و یا سفر باشد.

در پایان این مراسم از خانواده های شهدا و ایثارگران ادیان توحیدی تقدیر شد و لوح‌هایی به این خانواده‌ها تقدیم شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.