شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

در نشست گردهمایی فیلم و عکس در ۵۹ شهر کشور؛

ایل بیگی: تاکید بیش از حد به مبانی تئوریک، امکان تجربه و عملی فیلمساز شدن را از دانشجویان می‌گیرد/ فرخنده کیش: انجمن می تواند متولی صفر تا صد سینما باشد

حبیب ایل بیگی*

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در نشست اعلام برنامه های گردهمایی فیلم عکس گفت: تاکید بیش از حد به مبانی تئوریک، امکان تجربه و عملی فیلمساز شدن را از دانشجویان می‌گیرد. همچنین معاون امور مناطق و استان های این انجمن نیز اعلام کرد که انجمن می تواند متولی صفر تا صد سینما باشد.

به گزارش خبرنگار بخش فیلم کوتاه سینماپرس، در نشست گردهمایی فیلم و عکس در ۵۹ شهر کشور که صبح امروز؛ ۲۷ اردیبهشت با حضور حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان ایران، فرید فرخنده کیش معاون امور مناطق و استان های انجمن سینمای جوان، سعید پور اسماعیلی معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان برگزار شد، ایل بیگی گفت:  ارزیابی هایی را در بخش تولید فیلم کوتاه در سال های گذشته به شکلی تخصصی انجام و گسترش دادیم تا به دورنمایی از وضعیت عوامل دست اندرکار تولیدات فیلم کوتاه برسیم. یعنی زیر مجموعه ها را بررسی کرده و مثلا در فیلم ها به صورت تخصصی کار هنرمندان مربوط رشته های مختلف مثل فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، تدوین، تصویر برداری و... سنجیدیم تا از این طریق استعدادها را شناسایی کرده و زمینه حمایت از آن ها را برای آثار بعدی و همچنین برای عرضه و حضور در رویدادهای داخلی و خارجی فراهم کنیم. از طریق این آسیب شناسی، به صورت همزمان عملکرد تیم اجرایی و مدیریتی و آموزشی دفاتر نیز در روند شکل گیری تولیدات آن ها، میزان تاثیرگذاری در جنبه های کیفی آثار، توانایی ها و ظرفیت های نیروهای انسانی انجمن و وضعیت تجهیزات و امکانات آن ها در کنار شناخت نیازها و موانع موجود، میزان توجه دفاتر و فیلمسازان به مضامین ارزشمند، تنوع مضمونی و ساختاری و گونه های مختلف فیلم کوتاه و چگونگی بهره گیری از موضوعات بومی و فرهنگی منطقه خود را در فیلم ها بررسی کردیم تا بر اساس شرایط موجود، نسبت به بهره وری بیشتر این دفاتر اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه یادآور شد: اما در بررسی مشکلات و نقاط ضعف دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستان ها، مهمترین نکته ای را که می توانم ذکر کنم وابستگی بیش از حد آن ها به ستاد مرکزی و عدم هویت و استقلال آن هاست که این مقوله به ویژه به امر آموزش لطمه زده است. به دلیل واگذار نشدن امور آموزش به دفاتر و عدم مشارکت فراگیر آن ها در تعیین سرفصل ها و چگونگی تدریس، نوعی ایستایی و رکود در این حوزه دیده می شود. در واقع، با این شرایط، می توان گفت در سال های اخیر ستاد مرکزی، امکانات و نیروی انسانی را در تمامی مناطق به یک شیوه یکسان و با دخالت در تمامی سطوح در امر آموزش به کار گرفته و در نهایت با توجه به عدم شناخت کافی و تنوع شیوه های تدریس، به نتیجه مطلوبی منجر نشده که قطعا این امر به دانش آموختگان زیادی در سطح کشور لطمه زده است. بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی اشاره شده از هنرجویان سال های اخیر، بسیاری از افراد تاکید داشتند که این دوره ها خسته کننده و فاقد جذابیت و تاثیرگذاری لازم و در آن ها اصل، گرفتن نمره بوده است.

وی افزود: تاکید بیش از حد به دروس تئوریک، امکان تجربه و به صورت عملی فیلمساز شدن را تا حد زیادی از دانشجویان گرفته است. قطعا بخش مهمی از فیلمسازی در فضای صحنه آموخته می شود و فیلمساز باید بتواند تمامی عوامل را در این فضا هدایت کرده که این امر بدون تجربه و تمرین، کار مشکلی است. شاید بتوان گفت نگاه آموزشی حاکم در سال های اخیر بیشتر متکی بر پرورش فیلمسازان تلویزیونی بوده است چون کار در تلویزیون را می توان سهل و ممتنع تر نسبت به سینما دانست و در نهایت این امر به شکل گیری فضای موجود و کاهش کیفیت آموزش لطمه زده است.

ایل بیگی با اشاره به اینکه  اگر امر آموزش بیشتر بر فیلمسازی به شیوه سینمای کوتاه و به عنوان یک سینمای مستقل از تلویزیون و سینمای حرفه ای متکی بود، از نظر کیفی شرایط بهتری حاصل می شد، افزود: اما همه این مسائل نشان دهنده یک بحران عمیق در امر آموزش بود که ما تلاش کردیم حتی به سرعت با مشاوره و همفکری از سوی کارشناسان امر آموزش سینما و آشنا با سینمای جوان نسبت به تغییر در شیوه های تدریس و برخی از دروس و سرفصل ها اقدام فوری کنیم به همین منظور در سال جدید، تغییر را از هنرجویان ترم دوم آغاز کردیم تا زمینه جلوگیری از آسیب های آموزشی بیشتر به این هنرجویان فراهم شود. همانطوریکه می دانید دفاتر انجمن در شهرستان ها مهمترین مراکز آموزش سینمایی در مناطق مختلف کشور محسوب می شوند و اگر میزان تاثیرگذاری آن ها کاهش یابد قطعا، برخی از استعدادهای حوزه سینما شناسایی نشده و یا در صورت شناسایی شدن به هدر می روند و مسیر مطلوب رشد و پرورش خود را طی نمی کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در این دوران از ظرفیت مدیریت و نیروهای انسانی دفاتر به گونه ای مطلوب استفاده نشده است و این افراد بیشتر به کارمندانی مبدل شده بودند که تنها کار عمده آن ها تهیه گزارش های روزانه از کارها و ارسال آن به ستاد مرکزی بوده است و این نیروها اجازه تدوین برنامه و مذاکره برای مشارکت با نهادهای مختلف و جذب حمایت و دیگر امور را به صورت مستقل نداشتند. عدم مشارکت آن ها در بیشتر امور به نوعی مانع تاثیرگذاری دفاتر شده بود و ما بعد از آسیب شناسی از اساتید، هنرجویان، فیلمسازان، پیشکسوتان، خواستیم تا انتقادات، پیشنهادات و مباحث خود را در خصوص مشکلات حوزه آموزش و دیگر حوزه ها از جمله تولید و عرضه مطرح کنند تا هر تغییر بر اساس خواسته ها و نیازهای واقعی حوزه فیلم کوتاه و فعالان آن باشد.       

مدیر عامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: اما هدف اصلی ما از برگزاری این نشست خبری، بیشتر اطلاع رسانی در خصوص یک برنامه جامع و سراسری ملی به نام گردهمایی فیلم و عکس است که از سوی ۵۲ دفتر انجمن برگزار می شود. اما برای توضیح در این خصوص نیاز بود که مقدمه ای درباره شرایط موجود منعکس شده تا اهالی رسانه از توان و ظرفیت انجمن در برگزاری چنین برنامه هایی مطلع شوند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت سینما برای رشد خود نیازمند فضاهای نمایشی و فرهنگی است. یعنی پاتوق ها یا محافل غیر رسمی سینمایی و فرهنگی می تواند عامل ارتباط علاقمندان شده و در نهایت تفکرات آن ها را برای حضور در این حوزه تقویت کند. یکی دیگر از مشکلات این حوزه بر اساس بررسی های ما، کاهش محسوس تعداد پاتوق های سینمایی در شهرستان ها و به نوعی تمرکز آن ها در مرکز بود. در تهران رویدادهای مختلفی با موضوع فیلم کوتاه برگزار می شود اما بررسی های ما نشان داد که این گونه رویدادها طی سال های اخیر در دیگر شهرها به حداقل رسیده اند. با این شرایط، تلاش کردیم تا با برگزاری هفته های فیلم و عکس به صورت منسجم و با مشارکت و بهره گیری از توان نیروهای انسانی مناطق خود، این جریان ملی را تقویت کنیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران خاطر نشان کرد: گردهمایی های سالانه فیلمسازان و عکاسان جریانی است که گام نخست در شکل دهی فضاهای تخصصی هنری و پاتوق های سینمایی به شمار می رود. هفته های فیلم و عکس که به نمایش فیلم های مناطق مختلف با حضور هنرمندان، پیشکسوتان و مخاطبان بومی می پردازد از ابعاد مختلف می تواند جریان تاثیرگذاری باشد. مثلا یک کارکرد آن بحث آموزش است و فیلمسازان می توانند با رجوع به اساتید این رشته در فضای تخصصی موجود، نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را شناسایی و اطلاعات جدید را در ادامه فعالیت به کار گیرند. از سوی دیگر، این برنامه امکان ارتباط فیلمسازان با مخاطبان منطقه خود و به اصطلاح مخاطبان بومی را فراهم می کند و مقدمه ای است برای جشنواره های استانی سینمای جوان. در واقع، این گردهمایی ها نقش هیات انتخاب اولیه جشنواره های استانی را ایفا می کنند و بخشی از آثار به نمایش درآمده در آن ها، پس از بررسی کارشناسان در جشنواره های استانی حضور می یابند.

وی افزود: همانطوریکه جشنواره های استانی فیلم و عکس انجمن سینمای جوان، مقدمه ای هستند برای جشنواره های فیلم و عکس منطقه ای و در نهایت این رویدادهای آخر مقدمه ای برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران محسوب می شوند و بخشی از فرآیند انتخاب فیلم ها برای جشنواره فیلم کوتاه تهران در این مسیر صورت می گیرد که باعث می شود هیات انتخاب جشنواره با تعداد کمتری از فیلم ها رو به رو شده و تعجیل و شتاب زدگی در کار به حداقل رسد. یکی از مشکلات جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، ترافیک سنگین ورودی این جشنواره است که همواره با اعتراض فیلمسازان مبنی بر توجه ناکافی به آثار آن ها رو به رو شده و ما تلاش کردیم در حد بضاعت خود این مساله را تعدیل کرده و امکان تمرکز بیشتری را برای هیات انتخاب جشنواره فراهم کنیم.

ایل بیگی نکته قابل تامل در خصوص گردهمایی فیلم و عکس، برگزاری این رویدادها به صورت غیر رقابتی برشمرد و اضافه کرد: همه فیلمسازان شهرستانی می توانند بدون گزینش اولیه در این گونه رویدادها حضور یابند و بدون داوری فیلم خود را به نوعی با داوری مردم بومی و نزدیکان بینند که قطعا نوعی تشویق و ایجاد انگیزه برای آن ها محسوب می شود. می توان گفت گردهمایی فیلم و عکس نخستین مرحله حضور جدی هنرجویان و علاقمندان به سینما برای فعالیت در این حوزه است و مقدمه ای برای فعالیت در سینما. قطعا استعدادها در این رویدادها کشف شده و طی یک فرآیند منطقی و با گذراندن مراحل بعدی به فعلیت می رسند. ما تلاش می کنیم که سلسله مراحل و مراتب فیلمسازی توسط این استعدادها رعایت شده و طی یک فرآیند منطقی و هدفمند نتیجه حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: گردهمایی های فیلم و عکس همانطوریکه اشاره کردم مقدمه ای برای شکل گیری پاتوق ها یا به عبارتی دیگر محافل فرهنگی و سینمایی غیررسمی و غیر دولتی است. خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با ۵۹ دفتر فعال انجمن سینمای جوانان ایران قرار است در طول سال جاری تمام شهرها هفته های های فیلم و عکس برگزار شود که می توان آن را به صورت کلی، یک جریان سازی گسترده فرهنگی ملی و مردمی دانست.

ایل بیگی در ادامه تصریح کرد: انجمن سینمای جوانان ایران در رویکرد اخیر خود تلاش می کند تا در حوزه سینما یعنی هنر هفتم که نشانه هایی از تمامی هنرهای پیشین را در بردارد با نگاهی ملی و متکی بر عدالت و تمرکز زدایی، فرصت ها و امکانات و تجهیزات خود را در سراسر کشور به کارگیرد و در حد بضاعت خود فرصت لازم برای شکوفایی استعدادهای جوانان این سرزمین در تمامی نقاط کشور را فراهم کند. این هدف را می توان هدفی غایی و متعالی برشمرد که البته نیاز به برنامه ریزی های جامع و بلند مدت و شکل گیری عزمی ملی در تمامی گروه های فعال در سینما دارد. اما انجمن سینمای جوانان ایران در اولین اقدام خود تلاش کرده تا با برگزاری هفته های فیلم و عکس در شهرهای مختلف نخستین قدم ها را در این حوزه بردارد تا حداقل مقوله هایی چون تولید و نمایش فیلم کوتاه و آموزش در سراسر کشور به یک جریان عمومی و هدفمند مبدل شود.

وی ادامه داد: این انجمن تلاش می کند تا امکانات و حمایت های خود را در جهت شکل گیری یک فضای تخصصی و صاحب هویت تولید و نمایش فیلم کوتاه با مشارکت تمامی فعالان این حوزه در سراسر کشور فراهم کند. در واقع، با شناخت ظرفیت های استانی و به کارگیری آن ها می توان نوعی حمایت هدفمند و از درون جریان طبیعی سینما را شکل داد و ما هدفمان این است که فیلمسازان به یک جهان بیینی و نگاه درست و منطقی نسبت به جامعه خود، پیشرفت ها و دست آوردهای و تلاش های صورت گرفته برسند.           

ایل بیگی گفت: پس از برنامه ریزی های لازم، برگزاری گردهمایی های فیلم و عکس از هفته اول اردیبهشت ماه در شهر قم آغاز شد و تاکنون ۱۰ برنامه آن اجرا شده است. باید توجه داشت که عنوان این برنامه یعنی هفته فیلم و عکس را تغییر دادیم چون این برنامه لزوما یک هفته نیست و معمولا به گردهمایی های سه تا پنج روزه گفته می شود که عنوان آن ها به گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان تغییر دادیم. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این برنامه تا قبل از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت و تمامی دفاتر انجمن به اجرای آن خواهند پرداخت و نزدیک به ۴۰ دفتر تا آغاز ماه رمضان و مابقی دفاتر در نیمه دوم سال این گردهمایی ها را برگزار می کنند . همچنین بعد از ماه مبارک رمضان جشنواره های استانی سینمای جوان با اولویت استان هایی که چند دفتر سینمای جوان دارند، برگزار خواهد شد. برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی، ایجاد فضای لازم برای تبادل افکار و عقاید هنرمندان نسل های مختلف و تلاش برای استمرار آن ها در طول سال و بهره گیری سالانه از نتایج علمی و آموزشی این برنامه ها، برخی از نتایج و دست آورهای کوتاه مدت و طولانی مدت هفته های فیلم و عکس است و همانطوریکه اشاره کردم در نهایت به اهدافی چون ایجاد فرصت برای شناسایی استعدادها و پرورش آن ها و افزایش مکان ها و پاتوق های همواره فعال و تاثیرگذار سینمایی منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای مثال در هفته فیلم و عکس شهر زنجان شاهد تقدیر از رضا میرکریمی فیلمساز شناخته شده زنجانی سینمای کشور بودیم که آقای میرکریمی در این مراسم اعلام آمادگی کرد که چند کارگاه آموزشی در این شهر با حضور هنرجویان برگزار کند. این مساله از مصادیق تاثیرگذاری هفته های فیلم و عکس است که پس از سال ها منجر به ارتباط یک هنرمند صاحب جایگاه با جوانان علاقمند به فیلمسازی در شهر خود شده است که نتایج خوبی با انتقال تجربیات به همراه دارد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوان نکته دیگر قابل تامل در خصوص هفته های فیلم و عکس برگزاری کم هزینه و کم بودجه آن ها دانست و اضافه کرد: در واقع در این برنامه ها، اعضای انجمن سینمای جوان در شهرستان ها هر کدام با توجه به توانایی ها و حوزه کاری خود بخشی از کار را به عهده می گیرند و این مشارکت در نهایت باعث کاهش هزینه ها و از سوی دیگر تجربه کار گروهی توسط نیروهای انسانی انجمن می شود و همچنین زمینه تعامل بهتر دفاتر انجمن با نهادها و سازمان های شهر خود را فراهم می کند. این هفته ها می توانند مسئولین استانی و شهری را در جهت حمایت از سینما و برگزاری رویدادهای سینمایی تشویق و ترغیب کرده و در نهایت به رشد فیلمسازی در شهر خود کمک کنند. با این شرایط، میزان فعالیت و مشارکت دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستان ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است و ما قصد داریم در طول یک پروسه برنامه ریزی شده تمامی کارها را به این دفاتر بسپاریم و از وابستگی آن ها به ستاد مرکزی کاهش دهیم. ستاد مرکزی تنها  نقش سیاست گذاری و حلقه اتصال این مراکز را به عهده خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در طول برگزاری هفته های فیلم در اردیبهشت ماه سال جاری، ما جلساتی با مدیریت و اعضای دفاتر انجمن سینمای جوان داشتیم و از نزدیک در جریان مشکلات آن ها، نیروها و امکانات، نیازها و موانع قرار گرفتیم و در حد بضاعت خود نسبت به رفع آن ها اقدام کردیم و یا مذاکراتی با برخی از مسئولان شهری برای حل این مشکلات انجام دادیم و این جلسات همچنین حاوی طرح ها، ایده ها و پیشنهاداتی بود که برای ادامه مسیر از آن ها بهره خواهیم گرفت.

ایل بیگی در پایان افزود: نقشه راه و مسیر حرکت انجمن سینمای جوان در حال تدوین است که قرار است با حمایت دکتر ایوبی رییس محترم سازمان سینمایی کشور به اجرا درآید و تلاش می کنیم تا این انجمن مثل برخی از دوره های طلایی فعالیت خود، مسیر رو به رشد و تاثیرگذاری را در پیش گیرد و در این راه به مشارکت و همفکری شما اعضای محترم رسانه ها و منتقدان و نویسندگان سینمایی قطعا احتیاج داریم و از آن استقبال می کنیم.            

در ادامه این نشست فرید فرخنده کیش اظهار داشت: انجمن سینمای جوان طی سال های گذشته دچار رکود کیفی و کمی به شکل کلان شده است. دفاتر انجمن سینمای جوان یکی از مجموعه هایی است که همیشه به سینمای ما قوت داده است و فکر می کنم انجمن بتواند متولی صفر تا صد سینما باشد.

وی ادامه داد: نخستین گام برای برگزاری این گردهمایی این بود که بتوانیم نشاط و خودباوری را به فیلمسازان شهرستان ها برگزدانیم. گام دوم برگزاری جشنواره های استانی است که در نگاه رقابتی استان ها می توانند در این گردهمایی حضور داشته باشند و گام سوم برپایی جشنواره های منطقه ای (شمال، جنوب، شرق و غرب) است البته تقسیم جغرافیایی ملاک نیست بلکه یک عنوان است و در نهایت گام چهارم این گردهمایی خروجی خود را در جشنواره ها فیلم کوتاه تهران نشان می دهد.

فرخنده کیش افزود: پیش بینی شده با حضور فیلمسازان در این چهار گام بخشی از خوراک فیلم های جشنواره فیلم کوتاه نیز فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.