دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

در گفت وگو با سینماپرس:

سربخش: سینمای فعلی ما با نقطه نظرات کلی امام خمینی(ره) فاصله دارد/ فحشا در سینما تعبیر دیگری یافته است

علیرضا سربخش در غرفه خبرگزاری سینما ایران در هجدهین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل انقلاب و کارشناس حوزه فرهنگ و هنر صبح امروز گفت: سینمای فعلی ما با نقطه نظرات کلی امام خمینی (ره) فاصله زیادی دارد، گرچه سینما از دهه 60 حرکت خود را مطابق با آرمان‌هان ایشان آغاز کرد اما این سیر حرکتی با تغییر مدیریت‌های و اعمال سیاست‌گذاری‌های مختلف در طول این 30 سال اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی را برای سینمای ایران ایجاد کرد.

بنابراین گزارش، وی در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس، با اشاره به تعریف امام خمینی (ه) از مقوله هنر یادآور شد: امام خمینی (ره) ،«هنر را دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌ها» معنا می‌کردند، گرچه برخی از فیلم‌هایی که ساخته شد تداعی‌کننده این نگرش بودند اما می توان گفت عمده فیلم‌های سینمای ما متاسفانه اینگونه نبوده است.

سربخش تصریح کرد: مقصود اصلی حرف من وجود آیتم‌های مذهبی صرف در فیلم‌ها نیست، بلکه معتقدم باید بیش از اینها به وجود تلنگر‌ در فیلم‌ها برای تداعی شدن نگرش امام خمینی (ره) در خصوص سینما توجه کرد.

وی درباره راهکار تحقق آرمان های امام خمینی (ره) گفت: باید برای سینمای ایران، اتاق فکرهای جدی تشکیل شود تا اهداف استراتژیک توسط افراد متخصص مکتوب و تدوین شده و برای تکنیکی عمل کردن سینما این اهداف اعمال شود، آن زمان بدون شک با سینمایی روبرو خواهیم بود که هماهنگ با الگوهای رایج جمهوری اسلامی ایران است.

سربخش توضیح داد:  می‌توان در این اتاق فکر از نهادهای مختلف فرهنگی مانند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سینمایی، شوارای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری، صدا و سیما و حتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای سامان دادن به وضعیت سینما بهره برد.

وی گفت: همواره نباید این نکته را از یاد برد که سینما مدیون امام خمینی (ره) ، انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس است، اساساً اگر این نوع سینماها نبود، تحولی در سینما رخ نمی داد و سینما حرکت خاصی نداشت .ما توقع داریم بعد از گذشت ۳۵ سال از گذشت انقلاب شکوهمند اسلامی فیلم های فاخری در این زمینه ها مشاهده کنیم اما متاسفانه خیلی در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم و باید یک جریانی ایجاد شود و این بخش تقویت شود.

سربخش تصریح کرد: در سال های اخیر بنیاد سینمایی فارابی و مکان های دیگر اقدام به برگزاری جشنواره های فیلمنامه نویسی مختلفی کردند و در مسیر این جشنواره ها  مباحثی در میان گذاشته می شد اما به صورت تصویری چیزی زیادی در مورد انقلاب شکوهمند اسلامی مشاهده نکردیم.

وی گفت: انقلاب ما در سایر کشورها تاثیرگذار است و امیدوارم در داخل کشور هم بتوانیم آثار ماندگار برای مردم و نسل جوان ساخته شود تا مردم بتوانند بیانات موثر امام خمینی (ره) و چگونگی شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی را به صورت تصویری مشاهده کنند چرا که مدیوم سینما خیلی در این زمینه موثر و مردم هم تشنه این نوع آثار هستند.

این کارشناس فرهنگی در مورد سخن رهبر کبیر انقلاب که ما با فحشا مخالفیم نه با سینما نیز گفت:  در زمان انقلاب تكليف سينما خیلی مشخص نبود و مردم و هنرمندان نمی‌دانستند كه انقلاب  با سينما چه برخوردی خواهد داشت و آيا انقلاب از سينما استفاده خواهد كرد يا خير كه با كلام حضرت امام خمينی (ره) سينما از این وضعیت بی‌تكليفی نجات يافت و حضرت امام خمینی به ضرورت و نياز سينما برای اشاعه فرهنگ انقلاب اشاره داشتند كه راه نجاتی برای سينمای ايران بود.

وی یادآور شد: تاريخ سينمای ايران را به دوران های مختلف می‌توان تقسيم كرد. از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ هنوز سينما به ثبات درست و منسجمی نرسيده بود و هنوز در بودن و یا  نبودن اين صنعت و هنر شك و ترديدهايی وجود داشت اما از سال ۱۳۶۲ به بعد تيمی در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفتند كه فيلم‌ها را به سمت‌وسويی هدايت كردند كه به لحاظ محتوا با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی مغايرت داشت و اثرات آن زمان را در دوران‌های بعدی در برخی از فيلم‌ها شاهد بوديم و انقلاب‌زدايی در فيلم‌ها از آن دوران آغاز شد.

سربخش گفت: در آن دوران فساد و فحشا به صورت علنی وجود نداشت اما آهسته آهسته در اواخر سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ فحشاء با تعبير ديگری سر بيرون آورد البته نه به گستردگی و وسعت زمان قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی اما تا حدودی خود را نشان داد. محتوای فيلم‌ها به سمت‌وسويی گرايش يافت كه جمهوری اسلامي را تيره و تار نشان دهد و فحشا و فساد در محتوای فيلم‌ها ديده شد. درحقيقت فساد محتوايی در فيلم‌ها، در دوم خرداد به اوج خود رسيد و از آن زمان شاهد سير نزولی سينمای انقلاب بوديم.

سربخش توضیح داد: در سال‌های اخير و در زمان دولت اصولگرا شاهد تحولاتی در محتوای فيلم‌ها بوديم و آهسته آهسته با هدايت مديران فرهنگی دلسوز و شخص رئيس جمهور تعداد فيلم‌هايی كه چهره جامعه جمهوری اسلامي ايران را تيره و تار نشان داده شود، كمتر شد و تحكيم و ثبات خانواده، به يكی از دغدغه‌های فرهنگی بدل شد. اشاعه فرهنگ اميد در فيلم‌ها جای خود را به نااميدی و يأس داد و در اين دوره، فيلم‌ها آهسته آهسته به سوی نمايش درآوردن ارزش‌های انقلاب رفتند.

وی در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: اين تحول تنها در محتوای فيلم‌ها صورت نگرفت و در بخش فيزيكی و ساختمانی سالن‌های نمايش نيز رخ داد. حدود ۱۳۰ سالن سينما بازسازی شد و حدود ۳۰ سينما ساخته شد كه از نقاط روشن و مهم فعاليت‌های مديران فرهنگی و دولت بود. از سوی ديگر، با ساخت آثاری با پروداكشن‌های عظيم چون فيلم های سينمايی «ملك سليمان» و «مریم مقدس» به سمت به ‌دست آوردن بازارهای جهانی و ارتباط با مخاطبان آن در سطح بين‌الملل گام‌هايی مؤثر برداشته شد و از اين حيث، سينمای ايران در دولت اصولگرا به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گام‌های بلندی برداشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.